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朝鮮時代 貞節이데올로기의 형성기반과 정착방식에 관한 연구

Title
朝鮮時代 貞節이데올로기의 형성기반과 정착방식에 관한 연구
Other Titles
(A) study on formational condition and settlement mechanism of Jeong Juel (faithfulness to husband by wife) ideology of Yi dynasty : through reorganization of ideology critique
Authors
李玉卿
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 사회학과
Keywords
조선시대정절이데올로기형성기반정착방식
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
이 글은 조선사회에서의 여성에 대한 貞節관념을 이데올로기 비판의 관점에서 검토하려는 것이다. 이를 위해 먼저 기존 이데올로기론을 이론적 자원으로 하여 이데올로기 비판 분석틀을 구성하였다. 이데올로기 비판의 핵심은 이데올로기의 역사성을 드러내는 것이다. 즉 이데올로기가 누구에 의해, 무엇을 위하여 형성되었고, 어떠한 메카니즘을 통해 사회에 정착되었는가를 보여줌으로써 그것의 자연적, 초역사적 외관을 해체하는 것이다. 이러한 문제의식을 가지고 (1) 이데올로기 형성의 기반으로써 「은폐된 계급이익」, (2) 그에 대체하여 나타난 「보편적 外觀의 논리, (3) 「정착방식에서의 강제·유인·사회화」를 포괄하는 분석틀을 구성하였다. 이러한 분석틀을 사용하여 정절 이데올로기의 형성과 정착을 살펴 본 결과는 다음과 같다. (1) 정절 이데올로기는 삼강오륜, 삼종지의, 烈女不更二夫 등의 이론적 표명과 수절, 외출규제, 복장규제, 내외법 등의 규범으로 구성되어 있다. (2) 그 형성의 기반은 첫째, 麗末鮮初의 신흥사대부층이 새지배계급으로 떠오르면서 구지배계층의 이데올로기였던 불교의 경제적·사상적 기반을 박탈하여 자기계급의 지배를 공고히 하는 작업의 일환이었다. 두째, 성종代의 「재가녀자손금고법」의 제정을 계기로 하여 16세기 이후 정절의 이데올로기化가 심화되었다. 거기에는 16세기 이후 양반지배체제의 동요에 대응하여 양반계급이 유교 이데올로기의 실천강화를 통해 지배질서를 안정시키고자 하는 계급이익의 추구가 바탕에 깔려 있었다. 또 양반계급 내에서도 정치투쟁에서 유교 이데올로기의 실천 여부가 중요변수가 됨으로써 크게는 당파의 이익, 작게는 가문의 이익을 위해 여성의 정절을 고수하였다. (3) 이데올로기 형성의 바탕에서 작용한 계급이익은 표면에서는 보편성의 형태를 띈 이론체제로 대체되어 나타난다. 정절 이데올로기의 보편적 외관은 夫爲婦綱으로서 이것은 천지자연의 원리에 합당한 것으로 정당화되고 있었다. (4) 기존 이데올로기론은 이데올로기의 정착이 사회화 과정에 의한 내면화로서 달성된다고 주로 설명하였다. 그러나 정절 이데올로기의 정착과정을 살펴본 결과 사회화 이전에 국가의 강제력을 배경으로 한 억압적 강제와 여러 보상책을 내세운 유인이 특히 초기에는 집중적으로 동원되고 이것이 사회화 과정의 바탕이 되었음을 알 수 있었다. 이상의 검토 결과 이 글의 두 가지 목적이 어느 정도 충족되었다고 생각된다. 첫째, 사회이론으서의 이데올로기 비판론은 형성의 근거적 조건뿐 아니라 정착의 방식까지 포함하여야 하며 특히 강제와 유인이 좀더 부각되어야 한다. 둘째, 조선사회의 여성에 대한 정절 이데올로기의 역사성을 드러냄으로써 정절 자체의 신화뿐 아니라 여성에 대한 제반 이데올로기의 허구성에 대해 성찰의 계기를 삼을 수 있었다.;The purpose of this study is to examine the Jeong Juel(貞節) ideology for women in Yi Dynasty. To support this, an analytical frame of ideology critique was made with the existing ideology theory as its theoretical resources. The core of ideology critique is to expose the historical feature; that is to show by whom and for what ideology was formed, and through what kind of mechanism it has been settled in society. With this problem-consciousness in mind, the following analytical frame was organized: (1) The hidden class interest as base of ideology formation; (2) Theory of general appearance replacing the class interest, (3) Coersion, inducement and socialization in settlement mechanism. Using the above analytical frame, the result of the study on Jeong Juel(貞節) ideology formation and its settlement is as follows: 1) Jeong Juel(貞節) ideology is consisted of a theoretical expression such as Sam Gang O Ryun(三綱五倫 : the three basic human relations and five ethics), Sam Jong Ji Ue(三從之義 : the three ethics towards father, husband and son to be followed by women), Yuel Yue Bul Gyung Yi Bu(烈女不更二夫 : a faithful wife doesn't serve two husbands), and of practical standards such as Su Jeul(守節 : a wife to be faithful to one husband even after 'husband's death), Oe Chul Gyu Jae(外出規制 : restriction of outing), Bok Jand Gyu Gae(服裝規制 : restriction of dressing), Ne Oue Buep(內外法 : a custom law that male and female doesn't get together), etc. 2) The base of ideology formation was, firstly, a kind of program attempted by Sin Heng Sa Dae Bu(新興士大夫 : newly rising literary class of late Koryo and early Yi Dynastics) to solidify their domination by depriving economic and spiritual base of Buddhism that had been the major ideology of the previous dominant class. Secondly, on the opportunity of establishment of Jae Ga Yue Ja Son Gum Go Buep(再嫁女子孫禁固法: a law to prohibit government examination to be a public serviceman for the remarried women) in King Sung Jong period, Jeong Juel(貞節) ideology was more emphasized since 16th century, where, against the instability of Yang Ban's(兩班) dominant system, by strengthening practice of Confucianism ideology, a pursuit of class of interest to stabilize the dominant's system was laid at the bottom, the practice of Confucianism ideology being the major variables in political strife of dominant class, Jeong Juel(貞節) for women was kept largely for the benefit of a political party, and also for the benefit of family in a narrow scope. 3) The class interest acted on the base of ideology formation was appeared on the surface in a theoretical system which was far aobe the from of generality. The general appearance of Jeong Juel(貞節) idology was justified to be appropriate to the principle of nature as Bu We Bu Gang(夫爲婦綱 : Husband is superior to wife). 4) The existing ideology theory was principally explained that the settlement of ideology could be achieved as an internalization created by the process of socialization. However, as a result of this study, the process of Jeong Juel(貞節) ideology settlement, before socialization, coersion with state power as the background and inducement with various means of compensations were called out intensively at the beginning particularly; thus these have become the ground of socialization. Through this study, two objectives of this thesis are considered to have been achieved to some extent. Firstly, the ideology critique as a social theory should include not only the basic condition of its formation but also the mechanism of settlement, and in particular, coersion and inducement should be more clearly exposed. Secondly, by exposing the historical feature of Jeong Juel(貞節) ideology for women in Yi Dynasty, the falsehood on all ideology for women as well as myths on Jeong Juel(貞節) itself could be clearly reflected.
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