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L.V. Beethoven, R. Schumann, F. Chopin, A. Ginastera에 대한 소고

Title
L.V. Beethoven, R. Schumann, F. Chopin, A. Ginastera에 대한 소고
Other Titles
(A) Study on L. V. Beethoven, R. Schumann F. Chopin and A. Ginastera
Authors
張敬淑
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
L. V. BeethovenR. SchumannF. ChopinA. Ginastera
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 연구자의 석사과정 이수를 위한 졸업연주회 (1988년 10월 17일)의 연주곡목인 L. V. Beethoven의 Sonata in E Major, Op. 109, R. Schumann의 Humoreske Op. 20, F. Chopin의 Ballade in F Minor Op. 52, A. Ginastera의 Sonata No. 1, Op. 22의 작품 배경과 각 곡에 대한 구조를 고찰한 것이다. L.V. Beethoven의 후기 소나타인 Op. 109는 3악장 구성으로 전형적인 고전 수법에서 벗어나고 있다. 1악장은 소나타 형식으로 환상곡풍의 악장이다. 대조되는 분위기와 빠르기의 제1주제와 제2주제가 제시되며 경과구와 종결구가 생략되는 특이한 수법이 보인다. 2악장은 스케르쪼 성격을 띤 소나타 형식으로 구성되며 대위법 사용이 두드러진다. 3악장은 주제와 6개의 변주로 이루어진 변주곡으로 긴 trill, 약박의 sforzando, 대위법 사용이 나타난다. Schumann은 낭만주의 작곡가로 그의 음악과 문학과의 깊은 연관성은 성격적 소품에 잘 표현된다. Humoreske Op. 20은 5부분으로 구성된 성격 소품이다. 이 곡은 서로 대비되는 분위기 묘사곡으로 이루어지며 선율은 짧은 음형의 연속적인 반복 형태가 많이 사용된다. 또한 당김음, 붓점리듬, 교차리듬 등의 다양한 리듬이 사용되고 변화음 빈번한 전조 등은 낭만주의의 풍부한 색채감을 가져온다. Chopin의 Ballade Op. 52는 자유로운 소나타 형식으로 변주 형태가 삽입된다. 이 곡에서는 주제의 다양한 발전과 확대, 반음계, 모방, 즉흥적인 장식음의 사용이 두드러진다. Ginastera는 아르헨티나의 민족주의 작곡가로 그는 현대적 기법을 사용하여 민족음악적 특징을 잘 표출하였다. Sonata No. 1, Op. 22는 4악장 구성으로 1악장은 소나타 형식, 2악장은 Rondo형식, 3악장은 2부형식, 4악장은 3부형식으로 전개된다. 꼭 전반에 걸쳐 민속 음악적 선율, 이중박자, Ostinato와 당김음에 의한 생동감 있는 리듬, 12음기법, 인상주의의 화성 등이 사용된다.;This thesis examines and analyses the composer's musical style, and form, harmony, melody, rhythm of each work-L. V. Beethoven's piano sonata in E Major Op. 7.09, R. Schumann's Humoreske Op. 20, F. Chopin's Ballade in F minor, Op. 52, A. Ginastera pian sonata No. 1, Op. 22-which was played in the recital (17th, October, 1988) for graduate. Beethoven's one of the last 5 Sonatas, Op. 109 in E Major, is composed of three movements, which was diviated from the typical classical style. The first movement is in Sonata Allegro form, and improvi-satory fantasy. The second movement is Sonata Allegro from and it use the importance of contrapunctal texture in the compasition of the late period. The third movement a theme and six variation, and it shows the long trill and contrapunctal texture, etc. R. Schumann, a romantic composer, tried to connect music and literature, and set character pieces that seems to be the character of romantic music. Humoreske is one of his character piece and consisted fo five extended pieces. Each piece of this work, which express contrasting atmosphere. The themes are motivic but the phrases are mainly composered of four measure. The patterns of dotted rhythm, syncopation, and cross rhythm are shown abundantly in there pieces. F. Chopin's Ballde Op. 52 has free sonata form, incorporating variation form. It displays the romantic sonata's characteristics, in the theme's varided subject matter development and enlargement. It shows, improvised ornamentation, chromatic technique and imitation, splendidly decorated rhythm and use of the pedal for full sound. It is a work that sufficiently demonstrates the characteristics of chopin's music. A. Ginastera's musical styles, which is deeply rooted in the spirit of this native Argentine is mixed with the modern technique. The form of the sonata No. 1, Op. 22 is Sonata Allegro form in the first movement, Rondo (ABACABA) in the Second movement, binary form (ABAB) in the third movement, and in forth movement, the format of ternary form (ABA) is organised.
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