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인간 변화를 위한 기독교 교육

Title
인간 변화를 위한 기독교 교육
Other Titles
Christian education for human transformation
Authors
윤월영
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 기독교학과
Keywords
인간변화기독교교육기독교학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This thesis is mainly based on the studies of human transformation made by Lewis Sherrill and James Loder, and sets forth the idea whereby the Christian education must be focused on the human transformation in whole and fundamental manner. Here the transformation is defined as an achievement of basically new ways of existence, new attitude toward life, and new system of value through the change of human reality within the faith. Since Horace Bushel1 around the end of the 19th century, the Christian education has developed into a systematic field of study. During the last one century, many Christian education scholars have pursued various effective methodology through their disciplinary approach. As the purpose of the Christian education is to lead people into Christian faith and lead them into maturity in Christian faith, the Christian education must differ from the general education with more advanced dimension of faith. Therefore the principle of the Christian education must begin with biblical understanding of mankind and of revelation. From the view point of biblical understanding of mankind and of revelation, no principle of Christian education is expected to have any effect on human being seperated from God by sinning, without the whole reconciling transformation through the encounter with God. This assumption has led to the adoption of Sherrill's and Loder's literatures for the research tool. Sherrill advocates the theory that a being turns into becoming when the existential self changes into the potential self by encountering the confrontation of God who approaches the human reality in the crisis of anxiety and desperation. Loder understands the process of transformation as the five steps of knowing event in other fields such as scientific, esthetic and therapeutic knowings, and he pursues the new way of interpreting the moments of the spiritual experience through which the convictional knowing beyond the reason is achieved. He deals with the four dimensions of human reality through these transforming events and states that the people living this world with void feeling can be transformed through the visitation of God's holiness which is being itself. Loder made detailed study of the transformation process through the convictional experience, and he deals with the transformational logic whereby the the faith becomes complete by the change of our way of existence in the world through meeting with Christ. This paper makes detailed study of the structure of the theology of the Christian education based on the human transformation of the two scholars. Furthermore, through comparative evaluation, I expect to arouse more active, thoughtful and concrete interest and effort for the wholesome and fundamental human transformation within Christ, especially in the establishment of all future Christian education theories and methodology study.;본 논문은 Lewis Sherrill과 James Loder의 인간변화에 관한 연구를 중심으로 하여 기독교 교육은 인간의 전인적이고 근원적인 변화를 위한 것이어야 함을 논하고자 시도되었다. 여기에서 변화라 함은 인간의 실존이 신앙 안에서 완전히 변화하여 근본적으로 새로운 존재양식, 삶의 태도, 가치체계를 갖게 됨을 의미한다. 19세기 말 Horace Bushnell 이후 학문적인 체계를 갖추고 발전하기 시작한 기독교 교육학은 일세기를 지나는 동안 많은 기독교 교육 학자들의 학적인 연구를 거치는 가운데 여러가지 효과적인 방법론을 추구해 왔다. 그러나 사람들로 하여금 신앙을 갖게 하고 또한 신앙 안에서 성숙한 삶을 살아가도록 이끌어 줌을 목적으로 하는 기독교 교육은 일반교육과는 달리 신앙적인 차원이 앞서야 하며, 따라서 기독교 교육의 교육이론은 성서적인 인간이해와 계시이해로부터 출발해야 한다고 본다. 성서적인 인간이해와 계시이해에 비추어 볼 때, 죄로 인해 타락하여 하나님과 분리된 인간에게는, 하나님과 만남으로 인한 화해의 전인적인 변화가 없이는 그 어떤 기독교 교육이론도 효과를 기대하기가 어렵다고 생각된다. 이러한 전제하에 Sherrill과 Loder의 문헌을 통한 연구 방법을 택하였다. Sherrill은 실존적인 인간이 불안과 절망의 위기에서, 인간을 향하여 대면해 오시는 하나님께 응답함으로서 실존적인 자아가 가능적 자아로 변화되어, 존재가 존재화 된다는 원리를 주장하고 있다. Loder는 변화의 과정을 과학, 예술, 심리치료 등 타분야의 보편적인 인식사건의 5가지 단계로 이해하면서, 이성을 초월한 확신적인 인식을 얻게 되는 영적 경험의 순간을 해석하는 새로운 사고방식을 추구한다. 이러한 변화사건이 일어나는 인간 실존의 4가지 차원에 대해 논하면서, 이 세상에서 살아가는 인간이 허무를 느껴 마음을 비울 때, 존재 그 자체이신 하나님의 거룩성이 찾아와서 인간은 변화하게 된다고 말하고 있다. 이와 같이 확신의 경험을 통해 일어나는 변화의 과정을 자세히 연구한 Loder는 그리스도와의 만남으로 인해 인간의 존재양식이 변화되고 신앙의 완성을 이루게 되는 변화개념을 논하고 있다. 본 연구에서는 이상의 두 학자의 인간변화를 주제로 한 기독교 교육 신학 구조를 면밀히 고찰하고, 비교 평가해 봄으로, 앞으로의 모든 기독교 교육 이론의 정립과 방법론 연구에 있어서, 그리스도 안에서의 전인적이고 근본적인 인간 변화로 이끌기 위한 보다 적극적이고 사려깊은 동시에 구체적인 관심과 노력이 기울여지기를 기대하는 바이다.
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일반대학원 > 기독교학과 > Theses_Master
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