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한국교회지도자들의 신앙양태에 관한 한 연구

Title
한국교회지도자들의 신앙양태에 관한 한 연구
Other Titles
(A) Research about faith patterns of leading group in the Korean Church
Authors
金美廷
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 기독교학과
Keywords
한국교회지도자신앙양태신앙발달단계이론J.W. Fowler
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 선교초기에서 지금까지의 한국교회의 발자취를 되새겨보는 작업의 하나로 J.W. Fowler의 신앙발달 단계이론을 근거로하여 한국교회 지도자들의 신앙양태를 살펴보고자 시도하였다. 제 1장에서는 논문의 동기 및 목적과 연구의 신학적 전제를 밝혔다. 지금까지 교회지도자들의 신앙양태는 교회의 교육 및 선교적 임무수행에 결정적으로 영향을 미치는 요인이 되어왔고, 또한 교회공동체의 성격을 규정짓는 역할을 해왔다. 나아가 사회전반에 걸쳐 윤리와 도덕적 규범에 영향을 끼치어 왔다. 따라서 본 연구에서는 교회지도자들의 신앙양태를 살펴보므로써 선교 2 C에 임한 기독교교육적인 방향설정의 한 지침을 찾아보고자 했다. 제 2장에서는 모든 사람을 새롭게 변화시키고자 하는 교회의 본래적 기능과 권위에의 순응을 강요하는 현실교회공동체의 체제속에서 성년기 크리스챤들의 바람직한 이미지는 무엇인가를 밝혀보고자 했다. 그 이론적 배경으로서 Fowler가 밝히는 신앙의 개념, 신앙발달단계, 각 신앙단계의 구조적 특징들을 살펴보았다. Fowler는 신앙을 모든 사람이 갖는 보편적 관심이라고 정의하고, 발달 및 측정이 가능한 경험과학적 이론으로 설명했다. 따라서 인간이 성장, 발달하면서 그들의 신앙도 계기적인 6개의 단계를 거치며 성숙해 나아가는 것으로 말했다. 그는 6단계를 궁극적인 것에 자신을 헌신하므로써 모든 사람들과 일치를 이루는 기독교신앙의 모형으로 제시했다. 제 3장에서는 연구방법을 다루었다. 한국교회안에서 영향력이 크다고 인정되는 7개 교단-기장, 예장통합, 예장합동, 감리교, 성결교, 침례교, 순복음교-에 소속된 신자들로서, 서울지역에 거주하는 지도자급의 성인 -집사, 권사, 장로(평신도 지도자), 전도사, 목사(교역자)의 직책을 맡고 있는-346명을 조사대상으로 하였다. 신앙양태의 측정도구는 J. W. Fowler의 신앙단계이론에 근거하는 준거틀에 의해 설문지를 작성하여 사용했다. 신앙양태의 분석을 위해 성별, 나이, 교파, 직분, 학력, 결혼유형을 독립변수로 하고, 신앙활동의 3측면-인지적, 정의적, 의지적측면-을 종속변수로 하였다. 제 4장에서는 수집한 자료를 SPSS방식의 Computer 처리에 의해 빈도수, 백분률, x^(2)검증, 편차, 유의도 등을 산출하여 연구결과를 밝혔다. 한국교회지도자들의 신앙양태는 대부분 fowler가 제시한 "인습적" 신앙양태에서 "성찰 및 변증적" 신앙양태로의 전이과정에 있는 것으로 나타났다. 구체적으로 살펴보면 신념의 측면은 "인습적" 신앙에서 "성찰 및 변증적" 신앙에로의 전이과정에 있는 것으로, 신뢰와 행위의 측면은 "인습적" 신앙양태를 보이고 있는 것으로 밝혀졌다. 그리고 신앙양태는 성별에 의해서는 차이를 보이지 않았으나, 교파, 학력, 직분, 나이 등에는 유의적인 것으로 나타났다. 본 연구는 Fowler의 이론이 하나의 가설임을 전제하고 실시한 것이다. 또한 한국교회지도자들의 극히 일부를 그 대상으로 한 것이다. 그럼에도 불구하고 본 연구를 통해 확인할 수 있는 것은 "한국교회는 그 성원들을 보다 성숙한 신앙인으로 양육해야만 한다."는 사실이다. 이는 기독교교육의 차원에서 보다 구체적인 대안을 모색하여 해결해 나가야할 당면과제가 아닌가 한다.;This research, as a kind of reflection on the history of Korean Church from its early missionary period up to the present, is to examine "faith-patterns" of leading groups of Korean Church on the basis of J.W. Fowler's "Stages of faith" theory. The 1st chapter represents the motif, purpose, and theological presupposition of this research. Up to the present, faith patterns of the leading groups have been taking an important role in the praxis of christian mission and education, and thus have been providing the typical characters of church community. Futhermore, those have been functioning as an ethic basis even for the society in general. Therefore there can be found one perspective view point for directing the desirable christian education in the following 2nd century of mission by the examination on the faith patterns of leading groups which is undertaken through an appropriate approach. In the 2nd chapter, I have tried to answer which image is advisable for the adult christians who faces a conflict between two requirements; one is related with the intrinctic function of church which intends to convert everyone into new human beings, and the other with the actual system of the present church which forces them to conform themselves to her authority. With regard to this problem, Fowler's analysis on the concept of faith, stages of faith and the structural faith stages by aspects can be presented as an theoretical background prior to seeking for an answer. Defining faith as the universal concerns of all human being Fowler presents empirical data which verifies the possibilities of measurable development in faith. According to Fowler's theory his(her) faith is becoming mature by the process of developing through 6 ranking stages as he(she) is growing up. Fowler has regarded the 6the stage as the authentic pattern of christian faith in which he(she) identifies himself(herself) with all the others by self-devotion to the ultimate. The chapter 3 is an introduction to the procedure of selecting appropriate objects, scope and limitation of the study. The 346 adult christians with leadership(such as deacon, elder deacon, elder, educational evangelist, pastor) living in Seoul and belonging to the 7 major denominations which have an important influnce on all the Korean churches are under investigation. A questionnarie corresponding to the framework of J.W.Fowler's "Stages of Faith" theorem had been composed for the research. In the analysis on faith patterns, as factors of independent variables (such as Sex Distinction, Age, Denomination, Duties in Church, Acadenic Attainment, Type of Marriage) had been taken into consideration, while the three aspects of faith(Believing, Trusting Doing) had been chosen as subordinate variables. In the chapter 4, the collected materials had been computerized by the SPSS method. Therefore the Frequency, percentage, CHI Square, Degress of Freedom, Significance of Sample survey had been used for the following conclusion; 1) The faith paattern of Korean Church leaders has been discovered as one which is the process of developing from "the Conventional Stage" to "the Reflective-Dialectical Stage". 2) Particularly, the aspects of "Trusting" and "Doing" in faith had been discovered as the ones belonging to "The Conventional Stage". 3) Faith pattern is not determined by Sex Distinction, but is influenced by Denomination, Academent, Age and Duties in Church. Assuming that Fowler's theory is also a hypothesis, it should be noticed that this research is covering a very partial extent of the Korean Church. However, it is evidenced through this research that the members of Korean Church should be educated toward higher level of christian maturity. Christian education with concrete alternatives must be in charge of that task.
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