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톰 웨셀만의 쉐이프트 페인팅 연구

Title
톰 웨셀만의 쉐이프트 페인팅 연구
Other Titles
(The) Study on Tom Wesselmann's Shaped Paintings
Authors
나상민
Issue Date
1998
Department/Major
대학원 미술사학과
Keywords
웨셀만쉐이프트페인팅물신주의
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 대표적인 팝 아트 작가 중의 한 사람으로 알려진 톰 웨셀만(Tom Wesselmann, 1931- )의 쉐이프트 페인팅(shaped paintings)에 관한 연구이다. 넓은 의미에서의 쉐이프트 페인팅이란 과거 선사 시대 이후부터 존재해 온 단순히 지지대의 모양이 사각의 틀에서 변형된 것을 가리키는 것에서부터 그림에 묘사된 형상과 배경이 일치되어 그림틀의 윤곽선이 곧 그 속에 그려진 이미지의 윤곽선이 되는 현대의 쉐이프트 페인팅에 이르기까지 그 의미가 다양하다고 할 수 있겠다. 이들 쉐이프트 페인팅은 실제의 공간과 분리된 사각의 그림틀이라는 제한된 공간 속에서 표현된 그림이 아니라 실제의 공간을 그림의 배경으로 간주하는 작품들로서 실제 공간과 그림과의 관계가 다른 회화 작품에서와는 달리 필수적인 작품들이라 할 수 있을 것이다. 또한 그림틀의 소멸로 인하여 작품이 실제의 공간으로 확장되고 정면으로 돌출되는 느낌이 강하기 때문에 쉐이프트 페인팅은 2차원의 평면의 작품임에도 불구하고 입체적인 3차원의 오브제로서의 특성이 강화된다. 따라서 이같은 쉐이프트 페인팅은 기존의 회화가 가지고 있었던 구상적인 내용성을 거부하고 그러한 것을 야기시키는 일체의 일루젼을 거부하였던 하드에지나 미니멀 아트와 같은 추상 미술에서 주로 사용되었다. 웨셀만은 이와같은 특성을 지닌 일반적인 쉐이프트 페인팅을 자신의 작업에 도입하여 추상 미술가들과는 다른 방식으로 이를 활용하였다. 그는 쉐이프트 페인팅만이 가질 수 있는 특성, 작품이 쉐이프(shape)로 나타날 수 있다는 점에 주목하고 이를 자신이 작품 속에서 구현하고자 하는 바를 좀 더 효과적으로 표현해 줄 수 있는 도구로 이용하였다. 웨셀만의 작품을 쉐이프트 켄버스로 표현되었기 때문에 나타나는 시지각적 효과들이 존재 한다. 웨셀만은 형상과 배경이 일치된 쉐이프트 캔버스를 사용하여 일반적인 사각의 회화에서 보여졌던 형상과 배경의 개념에 도전하여 이를 반전시켰다. 이러한 상식적인 형상과 배경의 개념이 전복되어 나타나는 쉐이프트 페인팅을 웨셀만은 스스로 '드랍 아웃(Drop Out)'이라 이름 붙였으며 이들 드람 아웃 작품들을 통해 관람자의 시지각적 일루젼을 창출해낸다. 이같은 드람 아웃 작품들은 관람자의 시각의 선택에 따라 작품 해석이 달라질 수 있으므로 인간의 선택적 시각에 대한 중요성을 일깨워주는 측면이 있다. 웨셀만의 쉐이프트 페인팅 작품에는 일반적인 사각의 작품과 달리 관람자와 작품의 거리가 좁혀짐에 따라 관람자가 그림에 표현된 대상과 같은 공간에 있는 듯한 현장감이 강화되는 또 다른 시지각적 효과가 있다. 이러한 현장성은 웨셀만의 작품을 감상하는 관람자로 하여금 작품에서 맛볼 수 있는 관능성을 더 강하게 느끼도록 유도한다. 또한 생생한 현장감은 작품에 표현된 대상과 관람자의 거리를 최대한으로 단축시킨 듯한 클로즈업 기법에 의하여 배가된다. 클로즈업 시점은 관람자로 하여금 그림의 주인공과 아주 가까운 거리에 있는 듯한 착각을 일으키도록 만들며 관람자적 시선을 끌여들여 작품을 들여다보도록 만듦으로써 보는 것에서 오는 쾌감을 증대시키는 것이다. 이상에서 나타난 쉐이프트 페인팅의 시지각적 효과들을 통하여 웨셀만은 현대 사회에 등장하는 여성을 대상화시키고 일상적인 사물들을 물신화하는 것을 강조하였다. 웨셀만의 쉐이프트 페인팅에 나타난 물신주의는 쉐이프트 캔버스의 즉물성과 쉐이프에 의한 효과 그리고 실제의 공간으로까지 확장되는 작품의 3차원적 특성으로 인하여 사각의 그림들에서 보다 더욱 강화된 모습으로 표현될 수 있었던 것이다. 결국 웨셀만은 현대 사회에 나타난 사회·경제·문화적 현상을 자각하고 이를 작품으로 언어화하여 관람자들로 하여금 모든 것이 물질화 되어가고 있는 현실의 사회를 인식하고 그 속에서의 자신의 삶을 반성해 볼 수 있는 기회를 제공하려 한 팝 아트의 목적을 일반적인 사각의 그림이 아닌 자신의 쉐이트프 페인팅을 통하여 지향하고자 하였던 것이다.;This is the study on the shaped paintings of Tom Wesselmann (1931-) who is well known as a Pop artist. The characteristic of shaped painting is that there is no backgrounds, therefore the figure accords with the ground. In most paintings, the background of the picture lies within the rectangular frame, but in shaped paintings, the background of the picture becomes the exibition place which may be assumed as a wall or a floor. For this reason the shaped paintings are essentially related to the realistic world and the definition of the shaped paintings are becoming difficult to formulate. Shaped paintings are a new hybrid art that fuses the gap between the three-dimentional sculpture and two-dimentional painting. The extinction of a frame allows the paintings to be projected into the real space and the viewers apt to recognize the painting as a literal object. Therefore the shaped paintings are mostly used in the Hard-Edge or Minimal Art paintings. However, Tom Wesselmann used shaped canvas paintings in somewhat different way. He recognized a distinctive and peculiar characteristics in the shaped paintings and used them to confuse viewer's visual perception. It is regarded that Wesselmann applied 'the figure-ground theory of the Gestalt Psychology' to his "drop-out" shaped paintings. To say it in detail, his work only depicts the part that could be considered as the ground area to show the hiden figure. As a result, the viewers can see not only the ground that is depicted on canvas but the figure of a woman's nude on the wall by optical illusion. These drop-out paintings make viewers realize the importance of focusing because the image changes as their focuses change. The other visual effect of the shaped painting compared to general paintings is the feeling of presence. Wesselmann's shaped paintings make the viewers delude that they are in the same space as the pictorial setting. Thus the feel of eroticism expressed in his picture is increased because the viewers think that they are at the very scene of the sexual act represented in the picture. The close-up technique is another element which arouse viewer's erotic sentiment. Close-up draw viewer's attention closer to the figure which is depicted in the picture. Consequently, as viewers look closely into the images, their sensual sensibility get stimulated. With these visual effects of shaped paintings, Wesselmann emphasizes the fetishism that is prevalent in the contemporary society. He tried to show how easily our society turn women and common objects into fetishes. By isolating a mouth, busts or a foot of a woman, Wesselmann intended to turn woman as a sex object and a visual pleasure. He also selected objects that would symbolize sexual meanings and accentuate fetish images. Moreover, Wesselmann made the fetish an idol of our period. To Wesselmann, the shaped painting were an effective device for expressing fetishism because the edge of a painting reminds of an sensual human organs and emboss the image. Ultimately, Wesselmann tried to show the materialized phnomena of his comtemporary society through his shaped paintings. Like most Pop artists, he wanted to make his viewers to reflect themselves and the society which they belong to.
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