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어머니 인식의 정확성과 유아 발달과의 관계

Title
어머니 인식의 정확성과 유아 발달과의 관계
Other Titles
(The) correlation between the accuracy of the mothers' cognition and children development : focused on the cognitive development
Authors
문정선
Issue Date
1998
Department/Major
대학원 유아교육학과
Keywords
어머니유아발달인지능력발달
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to examine mothers' cognition on cognitive ability of their children and the correlation between the mothers' cognition and cognitive develoment of thier children, and to reveal variables influencing the mothers' cognition on cognitive ability of their children. To this end, the research questions established in this study are as follows: 1. How is the mothers' cognition on, cognitive ability of their children? 2. Are there any differences among children's sex, brother-sister- order and mothers' education level in mothers' cognition on cognitive ability of their children? 2-1. Are there any differences in accuracy of the mothers' cognition I on children's sex, brother-sister-order and mothers' education level? 2-2. Are there any differences in over-estimation of the mothers' cognition on children's sex, brother-sister-order and the mothers' education level? 2-3. Are there any differences in under-estimation of the mothers' cognition on children's sex, brother-sister-order and the mothers' education level? 3. Are there any differences of tasks in mothers' cognition on cognitive ability of their children? 3-1. Are there any differences of tasks in accuracy of the mothers' cognition? 3-2. Are there any differences of tasks in over-estimation of the mothers' cognition? 3-3. Are there any differences of tasks in under-estimation of the mothers' cognition? 4. Are there any relations between accuracy, over-estimation, under- estimation of the mothers' cognition and actual-performance of children? The samples of this study are 59 children aged under 6 and their mothers at Y and C kindergardens in Nowon-Gu and youngdungpo- Gu, Seoul. The survey was constructed with total 41 questions; 9 Discrimination task, 5 Memory task, 14 Conception task, 13 Comprehention task. The instruments used in survey are developed by Korea Education development Institute, and physical coordination was excluded. The research procedure were conducted separately; mothers and children answered the same questions with the provided pictures. The results were based on ANOVA, three-way ANOVA, and Pearson correlation. The findings of this study are as follows. 1. The mothers' cognition on cogrutive ability of their children wasn't nearly accurate; yet, the result was above the chance level, which demonstrated moderately accurate. In the case of inaccuracy, there were higher tendency in over-estimation than in under-estimation. 2. There were no differences in mothers' over-estimation about cognitive ability of their children according to the tasks. Mothers' over-estimation appeared more highly in Discrimination and Memory than in Comprehension. Mothers' accuracy and under-estimation showed no difference according to the tasks. 3. Accuracy and over-estimation of the mothers' cognition on cognitive ability of their children showed differences in children's sex. Mothers' of girls predicted more accurately cognitive ability of their children than mothers' of boys. And mothers' of boys over-estimated cognitive ability of their children than mothers' of girls. And Mothers' over-estimation showed difference in interaction brother-sister-order and the education level. Mothers of non-first children with higher than jonior college education show the highest over-estimatation rate and Mothers of first children with higher than jonior college education show the lowest. 4. Correlation between accuracy of the mothers' cognition and actual-performance of their children appeared in all the tasks. However, correlation between over-estimation, under-estimation and actual-performance showed no difference. Therefore, more accurate the mothers' cognition is, higher cognitive development of children is.;본 연구는 유아의 인지적 능력에 대한 어머니의 인식의 특징은 어떠한지, 이러한 인식과 유아의 인지적 발달 수준과는 어떠한 관계가 있는지를 조사하는데 그 목적이 있다. 또한 유아의 인지적 능력에 대한 어머니의 인식에 영향을 미치는 요소를 밝히고자 하였다. 이와 같은 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 자녀의 인지적 능력에 대한 어머니의 인식은 어떠한가? 2. 자녀의 인지적 능력에 대한 어머니의 인식은 과제에 따라 차이가 있는가? 2-1. 어머니 인식의 정확성은 과제에 따라 차이가 있는가? 2-2. 어머니 과대평가는 과제에 따라 차이가 있는가? 2-3. 어머니 과소평가는 과제에 따라 차이가 있는가? 3. 자녀의 인지적 능력에 대한 어머니의 인식은 유아의 성, 출생순위, 어머니의 교육수준에 따라 차이가 있는가? 3-1. 어머니 인식의 정확성은 유아의 성, 출생순위, 어머니의 교육수준에 따라 차이가 있는가? 3-2. 어머니의 과대평가는 유아의 성, 출생순위, 어머니의 교육수준에 따라 차이가 있는가? 3-3. 어머니의 과소평가는 유아의 성, 출생순위, 어머니의 교육수준에 따라 차이가 있는가? 4. 자녀의 인지적 능력에 대한 어머니 인식의 정확성, 과대평가, 과소평가는 유아의 실제수행과 상관이 있는가? 본 연구의 대상은 서울시 노원구에 위치한 Y유치원과 영등포구에 위치한 C유치원의 만 5세 유아와 그들의 어머니 총 59쌍이다. 연구 도구는 한국 교육개발원(1987)에서 개발한 학습준비도 검사도구중 운동협응력을 제외한 변별력 9문항, 기억력 5문항, 개념형성 14문항, 이해력 13문항 총 41문항을 사용하였다. 연구절차는 먼저 어머니를 대상으로 유아에게 검사한 것과 동일한 내용을 설문지로 작성하게 하였고, 같은 내용의 검사를 유아에게 개별적으로 실시하였다. 검사 실시후 수집된 자료를 삼원분산 분석, 일원분산 분석, Pearson의 적률상관계수로 분석하여 결과를 산출하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 자녀의 인지적 능력에 대한 어머니의 인식은 완벽하지는 않으나 chance level을 넘어 정확한 편이었고, 부정확하였을 경우에는 과대평가가 과소평가보다 많았다. 둘째, 자녀의 인지적 능력에 대한 어머니의 과대평가는 과제에 따라 차이가 있었다. 어머니의 과대평가는 변별력과 기억력에서 높게 나타났고, 이해력에서는 낮게 나타났다. 셋째, 어머니 인식의 정확성과 과대평가는 자녀의 성에 따라 차이가 있었다. 여아의 어머니들은 남아의 어머니들보다 자녀의 능력을 더 정확하게 예측하였고, 남아의 어머니들은 여아의 어머니들보다 자녀의 능력을 더 과대평가 하였다. 또한 어머니의 과대평가는 유아의 출생순위와 교육수준간의 상호 작용에 따라 차이가 있었다. 전문대졸 이상 비장자의 어머니들이 과대평가를 가장 많이 하였고, 전문대졸 이상 장자의 어머니들이 과대평가를 가장 적게 하였다. 넷째, 자녀의 인지적 능력에 대한 어머니 인식의 정확성과 유아의 실제수행 정도는 높은 상관을 보였으나, 어머니의 과대평가, 과소평가와 유아의 실제수행 정도와는 상관이 없었다. 즉 어머니의 인식이 정확할수록 유아의 인지적 발달 수준이 높았다.
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일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
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