View : 834 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author홍나미-
dc.creator홍나미-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:04Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:04Z-
dc.date.issued1998-
dc.identifier.otherOAK-000000024156-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/180819-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000024156-
dc.description.abstractSuicidal behavior among adolescents has received much recent attention given the alarming increase In prevalence rates the last few decades. Suicide is the second most frequent cause of death among adolescents Suicidal behavior has been conceptualized as a contiuum ranging from suicidal ideation to attempts. Investigators have assumed that suicidal ideation places individuals at risk for suicide attempts. Some empirical evidance indicates that adolescents experiencing severe levels of suicidal ideation are more likely to attempt suicide than are adolescents experiencing lower levels of suidial ideation Because suicidal ideation logically precedes suicidal acts , the identification of true predictors of ideation would permit abetter understanding of suicidal risk. Therfore present study focused on selected suicide-related factor frequntly reported in literlature. those variables that are prominet predictors of suicidal ideation in adolescents. The purpose of present s t u d y was to investigate the relationship between suicidal ideation and psychosocial factors - depression, self-esteem, stress, social support. Also gender differences in the psychosocial correlates of suicidal ideation were studied. A sample of 212 high school studesnts (l07 male, 105 female) completed a personal information form. a suicidal ideation questionaire. Zung depression Inventory. self-esteem scale. life stress scale. social support appraisal scale. The result was analyzed by descriptiyes. t-test. One-way ANOVA, Pearson's correation. Liner Regression. Multiple Regression using SPSS/WIN PC. The result of this research are as follow: 1. There was a significant gender differences in depression. stress. Females reported greater depression, stress. suicidal ideation than male. 2. There was a significant parental status differences In only social support. But adolescent live with step-parent reported greater depression. stress. Whereas adolescent live with single-parent reported greater suicidal ideation, low social support. There was a significant parental stat us in self-esteem. 3. Depression, self-esteem, stress, socoal support were related to suicidal ideaton. To investigate predictors of suicidal ideation. aregression analysis with suicidal ideation as the dependant variablewas performed. The analysis identified depression as the best predictorAnd low family support, stress emerged as significant predictors ofIdeation . 4. The results of multiple regression analysis of suicidal ideation formale and female samples separately that depression, self-esteem. stressemerged as significant predictors of suicidal ideation in male wheras,depression. family support emerged as significant predictors of suicidalideation in female. The above results of this research su99est that suicidal ideation is afunction of depression, self-esteem sress, social support. In odor to prevent suicidal ideation among adolescents. it is ofutmost importance to take into account all aspects of the individual'sworld and to strengthen the adolescent's social support networks andresources to cope with stress and to address the significance of familyrelation. Encouraging parents to provide a flexible though clearlydefined structure within the family, and to facilitate open expression offeelings within a supportive enviroment may ameliorate an adolescent'sserious considpration of suicide as a viable solution to life's difficulties. Additonaly because the factors associated with suicidal ideation werediffernt in gender intcrvention approach would be Prevention programsdesigned to discriminantly. ;청소년의 자살행위가 지난 몇십년동안 놀라운 증가율을 이고 있다. 사망원인중 두번째를 차지할 정도로 자살은 청소년기의 주요한 사망원인이 되고 있다. 자살행위는 자살생각부터 자살시도에 이르는 연속적인 범위로써 개념화될 수 있다. 많은 연구에서 자살생각은 자살시도의 위험이 있는 개인에게 있다고 가정하였고 일부 경험적 연구들은 심각한 자살생각을 경험한 대상이 그렇지 않은 대상보다 자살시도를 하기 쉬운 것으로 보고하고 있다. 이렇게 자살생각은 논리적으로 자살시도나 자살행위에 앞서므로 자살생각의 예측인자를 확인하는 것은 자살위험을 이해하는데 도움이 될 수 있다. 따라서 본 연구에서는 청소년의 자살생각에 영향을 미치는 심리사회적 요인이 무엇인지 확인하고 자살생각과의 관계를 규명함으로써 자살생각을 감소시키며 자살위협에 처한 청소년들을 위한 개입방안을 모색하는데 그 목적을 두었다. 이를 위해 청소년의 자살생각에 영향을 미치는 심리사회적 요인들은 자살생각과 관련된 선행연구에서 지속적으로 지적되고 있는 우울, 자아존중감 스트레스, 사회적 지지를 선별하여 자살생각과의 관계를 분석하였다. 또한 성별에 따라 자살생각에 미치는 요인들의 차이를 살펴보았다. 본 연구의 목적을 위해 인천에 있는 남자 고등학교 3개반 116명, 여자 고등학교 2개반 108명을 대상으로 자살생각, 우울, 자아존중감, 스트레스, 사회적지지, 일반적 특성에 관한 설문조사를 하였다. 분석에 사용된 자료는 총 212부(남 107. 여 105)였으며 SPSS/WIN PC를 이용하여 Cronbach's α, 기술통계분석 t-test, One-way ANOVA, 상관관계 분석. 단순회귀분석. 다중회귀분석의 통계기법을 사용하였다. 본 연구의 주요결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 성별에 따른 조사대상자들의 우울, 자아존중감, 스트레스, 사회적지지 자살생각을 조사한 결과, 우울과 스트레스는 남녀간에 차이를 보였으며, 여자가 더 높은 우울과 스트레스를 보고하였다. 자아존중감과 사회적 지지는 남녀의 차이를 보이지 않았다. 그러나 자살생각의 경우, 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았지만 여자가 남자보다 높은 자살생각의 점수를 보고하였다. 둘째, 부모구성에 따른 조사대상자들의 우울, 자아존중감, 스트레스, 사회적지지, 자살생각을 조사한 결과, 사회적 지지만이 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았으나 계부모와 함께 사는 대상자들이 계부모. 친부모의 경우보다 높은 우울과 스트레스를 보고하였다. 반면 편부모와 함께 사는 대상자들이 계부모, 친부모의 경우보다 적은 사회적 지지를 지각하고 있었고, 높은 자살생각을 보고하였다. 자아존중감은 부모구성에 따른 차이를 보이지 않았다. 셋째, 자살생각, 우울, 자아존중감 스트레스, 사회적 지지는 모두 유의미한 상관 관계를 가지고 있었다. 따라서 자살생각에 영향을 미치는 우울, 자아존중감, 스트레스 사회적지지 각각에 대한 단순회귀분석을 실행한 결과 모두 유의도 .000수준에서 유의미 하였다. 넷째, 우울, 자아존중감 스트레스, 가족, 친구, 교사의 지지로 구성된 사회적 지지 변수 중에서 어떤 변수가 자살생각을 유의미하게 예측할 수 있는지 알아보기 위해 다중회귀분석을 통해 분석한 결과 우울 가족 지지, 스트레스 순으로 큰 영향력을 가졌다. 다섯째, 자살생각에 영항을 미치는 심리사회적 요인을 남녀로 구별하여 분석한 결과 성별에 따른 차이를 보였다. 즉 남자의 경우 우울, 자아존중감, 스트레스가 자살 생각에 유의미한 설명력을 가졌으며 여자의 경우, 우울과 가족지지가 유의미한 설명력을 가진 것으로 나타났다. 이상에서 살펴보았듯이. 청소년의 자살생각은 단일한 요인에 의해서라기 보다는 여러 요인들의 복합적인 과정을 통해 일어나는 것이다. 특히 우울, 스트레스, 낮은 자아존중감, 가족, 친구. 교사의 지지를 포함한 사회적 지지는 자살생각에 영향을 미치는 요인으로 밝혀졌다. 특히 우울은 청소년의 자살생각과 가장 공통되게 연관되어 있는 심리적 증후라는 사실이 증명되었으며 가족 기능의 위기로 충분한 지지를 받지 못할 때, 스트레스를 많이 경험할수록 자살생각이 일어난다고 할 수 있다. 따라서 청소년의 자살생각을 일으키는 우울과 스트레스를 감소시키기 위해서는 청소들이 느끼는 좌절을 공감적으로 이해하며, 스트레스를 대처하고 극복할 수 있는 자원을 제공하고 사회적 지지 관계망을 강화시켜야 할 것이다. 이와 함께 청소년의 자아정체감을 회복시켜 자아존중감을 형성하도록 도와야 할 것이다. 또한 청소년 가족의 사회적 환경을 향상시키는 일이 요구된다 부모가 지지적 환경안에서 감정을 표현하도록 촉진하며, 가족안에서 구조를 재정의할지라도 융통성을 제공할 수 있도록 돕는다면 인생의 어려움을 해결하는 수단으로써 자살의 고려를 줄 일 수 있을 것이다. 또한 남자와 여자에 따라 자살생각에 미치는 요인이 다르므로 청소년의 자살을 예방하고 개입하는데 있어 남녀의 구성에 따라 차별적으로 접근할 수 있을 것이다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ Ⅰ. 서론 = 1 A. 문제제기 = 1 B. 연구목적 및 내용 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 자살과 자살생각의 개념 = 5 1. 자살의 정의 = 5 2. 자살생각의 정의 = 7 B. 자살생각에 영향을 미치는 요인 = 9 1. 우울 = 13 2. 자아존중감 = 14 3. 스트레스 = 16 4. 사회적 지지 = 17 C. 자살생각에 영향을 미치는 요인과 성차(性差) = 19 D. 연구분석틀 = 21 1. 연구가설 = 23 2. 연구모형 = 24 Ⅲ. 연구방법 = 25 A. 연구대상 = 25 B. 자료수집 방법 = 25 C. 연구도구 = 25 D. 조사분석방법 = 28 Ⅳ. 결과분석 = 29 A. 조사대상자의 일반적 특성 = 29 B. 조사대상자의 우울, 자아존중감, 스트레스, 사회적지지 = 32 C. 조사대상자의 자살생각 = 40 D. 자살생각과 심리사회적 요인들과의 관계 = 44 1. 우울과 자살생각 = 45 2. 자아존중감과 자살생각 = 46 3. 스트레스와 자살생각 = 47 4. 사회적지지와 자살생각 = 48 E. 자살생각에 대한 독립변수들의 영향력 = 51 1. 청소년의 자살생각에 대한 심리사회적 요인의 영향력 = 51 2. 자살생각에 대한 심리사회적 요인의 영향력의 남녀차이 = 53 Ⅴ. 결론 및 제언 = 56 A. 결론 = 56 B. 연구의 함의 = 58 C. 제언 = 59 참고문헌 = 63 설문지 = 69 ABSTRACT = 77-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2435959 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject청소년-
dc.subject자살생각-
dc.subject심리사회-
dc.subject요인-
dc.title청소년의 자살생각에 영향을 미치는 심리사회적 요인에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on the Psychosocial Factors Influencing The Suicide Ideation Among Adolescents-
dc.format.pagex, 79p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 사회복지학과-
dc.date.awarded1998. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 사회복지학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE