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錦帶 李家煥 硏究

Title
錦帶 李家煥 硏究
Other Titles
(A) STUDY ON LEE, GA-HWAN
Authors
嚴美媛
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 국어국문학과
Keywords
금대이가환LEE, GA-HWAN
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
錦帶 李家煥은 18세기 후반에 생존했던 人物이다. 그는 南人實學派의 가계에서 태어나 經世致用의 學을 닦았고, 여기에 다시 利用厚生學·西洋科學·天主敎 등을 수용하여 박물학적 학문의 세계를 구축했던 大儒였다. 그러나 政治的으로는 正祖의 親王勢力인 時派에 속하여, 政敵인 僻振의 견제로 여러차례 좌천되고 유배되는 불운을 겪다가, 마침내 1801年 辛西敎難에 西學敎主의 죄목으로 숙청된 불행한 人物이기도 하다. 錦帶는 사회와 제도의 개혁에 치중했던 人物로, 文學에 있어서도 敎化的 기능을 중시한 載道的文學觀을 기본입장으로 하였다. 그러나 실학자들의 일반적 성향인 민족의식·근대지향의식, 그리고 外部로부터의 문화적 충격을 받아들이는 개방적 수용의 태세는 그로 하여금 문학적인 각성을 하게 하였다. 또한 父親 혜환과 함께 받아들인 明代公安派의 문학론도 그의 文學論에 개성적 성향을 부여하였다. 이렇게하여 그의 文學論은 載道的文學觀과 個性的文學觀의 양면성을 지니게 되었다. 그러나 실제 詩作에 있어서는, 敎化보다 性情을 토로한 순수시가 많으며, 이는 그의 실학적 이념이 그의 환로생활에서 실제적으로 펼쳐질 수 있었기 때문으로 해석된다. 이상을 토대로 그의 문학사적 위치를 검토하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 錦帶는 載道와 個性의 양면성을 지닌 文人이다. 둘째, 錦帶는 性情論을 주장하여 19세기 性靈論의 선구적인 역할을 하였다. 셋째, 錦帶는 星湖系의 문학을 생질 李學逵에게 전하여 집대성하게 한 교량적 역할을 담당하였다.;LEE, GA-HWAN was lived in the second half of the 18th century He was born in Namin Silhakpa (南人實學派) family. He studied Kyungsaechiyong (經世致用) and Iyonghusang (利用厚生) and accepted Western Science and Catholicism. So he could understand almost studies. But he was unhappy man in politics. LEE, GA-HAWAN was a member of Sipa (時派). King Jung Jo loved Sipa (時派) and him. Buckpa (僻派) which is Sipa (時派)’s opposite hated and calumniated him. So he was banished many time. At last he was purged as a member of Catholic church at Sinyugyonan(辛酉敎難) in 1801. He emphasized on society's and institution's reform, and asserted Jaedojuk literature view (載道的文學觀) which emphasized the educational function in literature. But his national consciousness, modern consciousness and attitude which accepted the culture impact from western made him aware culture. Chinese Gonganpa (公安派) literature theory accepted by him and his father gave individual character (個性的性格) to his literature theory. So his literature view was divided into Jaedojuk literature view (載道的文學觀) and Gaesungjuk literature view (個性的性格) but in real creation, he usually wrote not education but poem which emphasized the individual character because be could was his Silhakjuk (實學的) idea in his official life. LEE, GA-HWAN was one of the most representative literary men who possessed maintenance and transfiguration which were characteristic in Han literature (漢文學). His Sungjungron (性情論) was a pioneer in Sungrungpa (性靈派) in 19th century. And he transmitted Sunghogye (星湖系) literautre to his nephew, LEE, HAK-KUE.
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일반대학원 > 국어국문학과 > Theses_Master
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