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L. v. Beethoven의 bagatelle Op.33에 관한 연구

Title
L. v. Beethoven의 bagatelle Op.33에 관한 연구
Other Titles
(A) study on L. v. Beethoven's Bagatelle Op.33
Authors
송혜영
Issue Date
1998
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
Beethovenbagatelle Op.33분석낭만적 요소
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
이 논문은 베에토벤의 바가텔 Op.33에 관한 연구이다. 이 작품은 비교적 관심있게 연구되지 못했던 분야이며, 우리 나라에서는 자주 연주되지 않는 곡이다. 연주가들에게 잘 알려지지 않았거나, 곡의 단순함과 평이함이 연주회용으로 적합하지 않다고 여겨져 왔을 수 있다. 그래서 필자는 이 곡의 특징과 음악적 가치를 이해하고, 작품 속에 표현된 낭만적 요소를 발견함으로써 베에토벤 바가텔과 19세기 낭만 성격소곡(Character Piece)과의 관계를 살피는 데 연구의 목적을 두었다. 먼저 베에토벤 특유의 음악어법과 그의 중기 양식적인 특성에 초점을 맞추어 작품을 분석하고, 분석에서 얻어진 특징과 낭만 성격소곡들과의 대비를 통해 베에토벤 바가텔의 낭만적 요소를 중심으로 전개하였다. 바가텔 Op.33은 베에토벤이 청각 상실의 고통으로 죽음을 대면했던, '하일리겐슈타트(Heiligenstadt) 유서'가 쓰여진 1802년에 완성된 작품이다. 짧고 함축적인 일곱 곡은 각각 다양하고 독자적인 성격으로 되어 있으면서도 서로 유기성을 지니고 있다. 이 작품은 그의 다른 작품들과 구별되는 지극히 단순하고 가벼운 성격을 지닌 동시에, 절정(climax)을 향한 강한 긴장감과 견고한 구조미, 모티브 (motive)들의 연관성, 그리고 악상의 강렬한 대조와 같은 베에토벤 특유의 성격을 충분히 표현하였다. 또한 1802년 작품으로서 중기의 혁신적인 음악어법과, 고통을 승화시킨 수준 높은 정신세계가 반영되었다. 자유로운 선율과 과감한 화성 진행, 페달의 긴 지속을 통한 환상적인 표현, 청각상실의 고통을 겪으면서 더욱 강렬해지고 민감해진 악상과 음색 변화 등은 고전주의의 전통을 계승하던 초기와 뚜렷이 구별되는 성격을 보여 주는 것이다. 더욱 주목할 점은 3부 구조(ABA)를 지닌 대조적인 짧은 소품들의 모음으로서, 이미 전형적인 낭만 성격소곡의 구조를 지니고 있다는 것이다. 이와 함께 선율의 단순함과 자유로움, 무용리듬과 잦은 싱코페이션, 과감한 화성, 시적 상상력을 불러일으키는 음색 표현 등이 결합되어 베에토벤의 낭만적 성향을 뚜렷이 드러내고 있다. 이것은 월리 아펠(Willi Apel)이 말한 바와 같이, '베에토벤의 바가텔은 넓은 의미에서 19세기 낭만 성격소곡의 효시가 된다'는 것을 의미하며, 베에토벤이 낭만 음악의 선두주자라는 사실을 명백히 입증하는 것이다.;This thesis is a study on Beethoven Bagatelle Op.33. 'The purpose of this study is to examine relationship between Beethoven's Bagatelle and the 19th century's character pieces by finding romantic factors in the work and understanding the characteristic and musical value of this piece. First, I analyzed the piece focusing how Beethoven's unique musical grammar and his mid-stylistic characteristics are represented then developed into romantic components in his Bagatelle comparing characteristics revealed through the analysis with romantic pieces. This piece was completed in 1802 when Beethoven wrote his famous ′Heiligenstadt Testament′ facing death in the pain of losing the auditory sense. Each of its seven short and suggestive pieces has various and unique characteristics and at the same time is connected to each other. This work is simple and light apparently different from his other works while sufficiently expresses Beethoven's unique characteristics through a strong intensity toward climax and solid structure, connection of motives, and intense contrast of dynamics. Also, as a work in 1802, it reflects an innovative musical grammar and a mental world purified from the process of overcoming the bottomless pains. This work shows such characteristics different from his early style pursuing the tradition of classicism as liberal melody , bold process of harmony, fantastic expression through long last of a pedal, more sensitive tone-collar caused by losing auditory sense. The more remarkable thing is that, as a collection of short pieces having three-parts form(ABA), this work realized the typical structure of romantic character piece. In addition, It vividly reveals Beethoven's romantic inclination combining simple and free melody, dance rhythm and frequent syncopations, bold harmony, and sensitive tone-collar evoking poetic imagination. This means that Beethoven's Bagatelle is the beginning of the 19th century's romantic character piece in a broad sense as Willi Ape1 said, and also proves Beethoven is the pioneer of the romantic music.
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