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청소년의 과시소비성향에 관한 일 연구

Title
청소년의 과시소비성향에 관한 일 연구
Other Titles
(A) Study about Adolescent Conspicuous Consumption
Authors
김지영
Issue Date
1998
Department/Major
대학원 사회학과
Keywords
청소년과시소비성향AdolescentConspicuousConsumption
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
한국사회는 1960년대 이후로 공업화를 통한 고도의 경제성장을 이룩하여 왔다. 이러한 경제 성장의 결과 풍요의 사회를 창출해 내게 되었고 경제적 풍요를 바탕으로 사람들은 '무엇을 소비할 것인가'에 관심을 기울이게 되었다. 풍요의 사회에서 사람들은 소비를 통해 자신을 나타내고자 하며 이러한 과시적 소비는 사회전반으로 확산되어 사회문제시 되기 시작하였다. 문제는 이러한 과시적 소비현상이 일부 부유층이나 특권층에 국한된 문제가 아니라 사회 전계층으로 확산되어 나타나며, 이런 현상이 청소년에게까지 나타나고 있다는 점이다. 청소년의 경우는 미래 소비사회의 주역으로서 중요성을 지니고 있으며, 더불어 청소년들이 겪고 있는 심리적, 정서적 불안으로 인하여 이상적인 소비 생활이 어려운 점을 감안한다면 이들의 소비생활에 대한 이해는 무엇보다 중요하다 할 것이다. 따라서 본 논문에서는 청소년 소비의 중요성을 인식하고 청소년들의 삶에 대한 이해 노력의 하나로 청소년 소비를 밝혀 보고자 하였다. 이를 위해 청소년의 소비행태를 통해 실재적 소비수준을 알아보고 과시적 소비성향에 대해서도 알아보고자 하였다. 또한 과시적 소비성향에 영향을 미치는 요인들에 대해서도 살펴보고자 하였다. 이러한 연구목적하에 오늘날 대중소비사회에서 소비가 갖는 의미와 한국 사회의 소비 환경의 변화라는 배경적 논의를 통해 한국 사회에서 소비를 논할 수 있는 전제가 마련되었나를 알아보았다. 또한 자아존중감과 물질주의적 특성을 살펴보고 이것이 청소년 과시소비와 어떻게 연관되는지를 살펴보았다. 이와 함께, 청소년기의 특성을 고려하여 청소년이 소비자로서 지니는 특징과 청소년 개인이 소비자로서의 역할을 수행하는데 필요한 지식, 태도를 습득하는 과정인 소비자 사회화에 대해서 알아보고 이러한 소비자 사회화의 대행자로서 또래집단, 대중매체, 부모, 학교의 영향력을 살펴보았다. 청소년의 소비행태를 알아보기 위하여 의류제품을 대상으로 하여 실재 소비수준을 파악하였으며, 청소년의 과시소비성향에 있어서는 브랜드 지향적 소비성향, 유행지향적 소비성향, 수입지향적 소비성향의 3개 하위범주로 나누어 살펴보았다. 본 논문의 연구대상인 청소년은 서울시내 고등학교 2학년에 재학중인 학생들로 한정하였다. 자료는 설문지법에 의해 총 617부가 수집되어 분석되었으며, 통계 분석은 SPSS 프로그램을 활용하였다. 청소년 소비행태에 관한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년 소비자는 용돈을 간식비, 오락비 다음으로 의류구입에 사용하고 있었으며, 1회 의류구입에 사용하는 비용은 6만 8천원으로 나타났다. 또한 이들은 의류 구입시 품질이나 가격보다는 모양과 디자인을 우선시 하고 있으며, 필요할 때마다 수시로 의류를 구입하고 있으며, 자신의 의류 소비 수준을 남들과 비슷하게 보통정도라고 생각하고 있었다 이러한 실재 소비행태를 파악한 결과 청소년의 소비수준이 일반적으로 사회에서 우려하는 것처럼 과도한 소비수준을 나타내지는 않고 있음을 알 수 있었다. 둘째, 조사대상자들의 과시소비 성향은 척도를 통해 측정한 평균점수가 중간정도를 보이고 있었으며, 과시 소비 성향의 하위 범주별로 살펴본 브랜드 지향적 소비성향, 유행 지향적 소비성향, 수입지향적 소비성향도 중간정도의 점수를 보여 과시적 소비성향이 높다고 해석하기엔 어려운 결과를 보이고 있었다. 셋째, 청소년 과시소비성향에 대한 위계적 회귀분석 결과 청소년의 과시소비에 영향을 미치는 요인으로는 또래집단과 대중매체, 물질주의 성향, 성별, 어머니의 학력의 순으로 나타났다. 즉, 어머니의 학력이 높을수록, 물질주의 성향이 높을수록, 또래집단과 대중매체의 영향력을 많이 받을수록, 여학생에 비해 남학생이 과시소비성향이 높은 것으로 나타났다. 반면에 청소년의 자아존중감, 월평균 수입, 소속계층은 청소년의 과시소비에 영향을 주지 않는 것으로 밝혀졌다. 이러한 결과는 청소년이 심리적, 정서적 불안으로 인해 아직 자아개념이 완전하게 정립되어 있지 않기 때문에 이것이 소비로 연결되지 않는 것으로 해석되며, 월평균 수입이나 소속 계층이 청소년 소비에 영향을 미치지 않는 것은 오늘날 대부분 청소년들의 경우에는 핵가족화로 인한 자녀수의 감소로 생활 수준과는 비교적 무관하게 부모의 풍부한 물질적 지원을 받고 있기 때문으로 여겨진다. 그리고 대중매체의 영향은 우리 사회에서 청소년이 여가 시간을 보낼만한 문화적 공간이 부족하여 이들의 여가가 주로 TV나 라디오 등과 같은 대중매체를 중심으로 이루어지며, 대중매체의 대량 전달과 감각적 호소력으로 성장단계에 있는 청소년에게 그대로 수용되기 때문으로 보인다. 또래집단의 영향력은 입시 위주의 교육 풍토에서 청소년들이 학교에서 또래들과 보내는 시간이 절대적으로 많으며 이러한 또래들간의 소비문화 형성과 그 영향력 또한 커질 수 밖에 없는 상황이다. 그러므로, 청소년에 대한 소비자 교육은 개인적 교육보다는 대중매체의 책임있는 방송보도와 또래를 대상으로 한 집단교육을 하는 것이 보다 효과적이라 볼 수 있으며, 이에 대한 다양한 프로그램이 개발이 활성화되어야 할 것이다. 본 연구는 청소년의 소비 행태와 과시소비성향, 그리고 청소년의 과시소비성향에 영향을 미치는 요인을 살펴봄으로써, 청소년들의 삶에 대한 보다 다양한 각도의 이해를 위한 '청소년 소비'로 관심을 돌렸다는 점에서 의의를 지니며, 미래 사회의 소비주체가 될 청소년 소비의 중요성을 언급하고 이들의 소비를 파악함으로써 청소년에 대한 폭 넓은 이해와 소비자 교육에 대한 기초 자료를 제시할 수 있으리라 생각된다.;Since 1960's, Korean society has achieved rapid economic success by industrialization. The result of this economic development brings fertile environment and the people have interested in 'what to consume?' . In addition to, now the conspicuous consumption is no more the symbol of only the wealthy classes. It is in vogue among all the people even in the adolescent. In case of the Adolescent, we need to pay attention to them because of the importance which they have in future. Considering their mental and emotional immaturity, the understanding of their consumption style is the most important things we should try. So the main point of this study is to comprehended the adolescent's consumption style as the efforts to understand their life. The purpose of this study is to investigate the element which influence the adolescent conspicuous consumption style. Self esteem and materialism have been studied and the affect of these two are also developed. The special feature of adolescent consumer and process which adolesce has developed their knowledge needed to be sound consumers have been researched. And the effect of peer groups as agent of socialization-peer group, mass media, parents, school-, and socio demographic variables are also examined. The sample for this study is clothing. Adolescent conspicuous consumption is devided into these three parts; brand oriented consumption, fashion oriented consumption, import oriented consumption. The sample for the study was sophomores in high school, the questionnaire is the way to research. This study all distributed questionnaire was 650 papers, but actually only 617 papers were used as data to analyze. The data was analyzed by SPSS program. The main finding of this research as follows; First, the adolesce spend the their third largest money on clothings. The largest part they spend is sweet and snack, the second largest one is the part of amusement. When they choose clothings, they considered style and design at first instead of quality or price. The adolesce thinks they spend money on clothes just as much as others. And the amount of money they spend on cloths at a time is 68,000won on the average. Second, the trend of conspicuous consumption is for beyond generally all the people in the society worry about. It's just the middle scores on a average. The subordinate parts of conspicuous consumption is divided into three parts; brand oriented consumption, fashion oriented consumption, import oriented consumption. But, all of these three parts also get the middle scores. Third, after hierarchical regression method, elements affect adolesce's conspicuous consumption are peer groups, mass media, sex and mother's academic background. In case of male students, the higher academic background their mother, more serious effect peer group, more serious effect mass media have on adolescence, the higher conspicuous consumption trend is appeared. On the other hands, self esteem, monthly family income, the status do not affect conspicuous consumption. This result shows that self esteem dose not directly affect consumption because of adolesce' s mental and emotional immature. And the reason why monthly family income and status do not effect is that the decease in the number of children resulted from a nuclear family have parents make every effort to serve their children good financial aid without respect to their finance. In Korea, mass-media has a great effect the adolescent because the adolescent doesn't have enough place to spend to their leisure time, so they usually deal with their leisure with TV. And the media's sensitive appeal and mass communication are other reasons to strengthen the effect which mass media make on the adolescence's consumption. The environment which doesn't care except the entrance examination gives for much time spend in the school, so the effect of peer group is still becoming greater and the work of grouping consumer consumption among students occurs more frequently. Therefore, the pains to make the adolescence a sound consumer should be taken in the responsible mass media like TV and lectures for peer group. It's more efficient way than to instruct them in private. So the need of developing this educational program is increasing, this study shows the adolescence's consumption style and the element which affect their consumption style. It is the significance of this study that the problem of adolescences' consumption is considered as the way to understand their life from various point of view. The thing which the recognition of the important adolescences have because they will play the leading roles as consumers in future and the cognition of adolescences' consumption furnish basic information for understanding the adolescences various life, and educating them to be sound consumers.
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