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dc.contributor.author염혜정-
dc.creator염혜정-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:57Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:57Z-
dc.date.issued1990-
dc.identifier.otherOAK-000000023253-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/180798-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000023253-
dc.description.abstractThis study primarily concentrated on the Fashion Style of the New Generation which has come into being in 1980 with reference to the contents of the newspaper and magazine in 1980's. This study focused on the Fashion Style of the New Generation resulting from the folloing purpose. First, there is no doubt that the Fashion Style of the New Generation is one of the most important aspect of the New Fashion and it leads the van in the culture of the New Fashion. Secondly, the Fashion Style of New Generation fully reflects the relationship with Mass Communication. Thirdly, the aim of this study is to make a contribution to thd study on the present status of our society and the temper of the New Generation. The new Generation have undergone the social and cultural change under the effect of mass communication, mass consumption brought by the econonic development, sports boom promoted during the period of Asian Gemes and Seoul Olympic Games and the adoption of the policy for the autonomous school uniform. In e process of the social and cultural change, they have the common peculiarity such as sensitivity, anti-authoritarianism, and polarity and they have taken an important part in the development of the "Young Fashion". It may be given as a conclusion that the Fashion Style of the New Generation can be divided into three groups;1) a rising period(1980-1982), 2)a growth period(1983-1986), and 3) a diversity period(1987- ). 1) The most important pecuriality of the first step can be sum up to the following point. The free fashion style replaced e formal one such as T-shirt or casual wear come into as a everyday dress. Moreover, many people become interseted in the New Fashion which is gradually diversified and high-qualified. As a natural consequence, the lively interest of the people have brought into the appearance and competition of the New Brend in fashion industry. 2) During the second period, Big Look, so-called "New Fashion" gained the summit of the fashion and change over conservatively. However, "Big Look" have great effect on the Fashion Style until now on. Specially in Korea, "Punk Style" and "Androgynous Look" can be an example amoung many. 3) During the third period, the Fashion Style have developed diversely even though the Reactionism take the lead as the main current of the Korean Fashion. According to the age, taste, and life style, it is gradually diversified. Moreover, it is noticeable that man come into the stage as a new fashion group and the fashion market begins to deal in various lines of goods with moderate and low prices. These various aspect can be regarded as diversification in the Fashion Style according to the needs in the times and society.;본 논문은 1980년대 들어 새로운 흐름으로 등장된 「신세대」의 복식양식에 대한 연구로, 1980년대를 중심으로 한 신문과 잡지의 기사 내용을 자료로 하였다. 본 연구를 「신세대」의 복식양식에 촛점을 두고 행하는 것은 첫째, 그들의 복식을 통해 현재 변화되고 있는 새로운 복식문화를 알고자 하며 둘째, 현대 매스 커뮤니케이션과의 상호관련성을 알아보기 위함이고 세째, 현재 세태 현상 내지는 젊은 세대의 기질 연구에 도움이 되기 위한 목적을 지니기 때문이다. 경제성장에 따른 대량 소비사회의 등장, 매스 커뮤니케이션의 영향, 1986년 아시안 게임과 1988년 서울 올림픽에 의한 스포츠 붐, 교복자율화 정책의 실시라는 급격한 사회와 문화적인 변동을 출현 배경으로 하는 신세대는 일반적 특성으로 감성주의, 탈권위주의, 양극화 경향을 지니며 1980년대 우리나라 「영 패션」의 중추적 역할을 담당하여 왔다. 그들의 복식을 양식적 특성에 따라 크게 대두기(1980년-1982년), 성장기(1983년-1986년), 다양화기(1987년이후)로 나누어 고찰해 본 결과는 다음과 같다. 1. 대두기(1980년-1982년)에는 캐쥬얼 웨어가 붐을 이루면서 규격화된 차림보다는 T셔츠와 바지 등의 자유로운 옷차림이 일상화되었다. 즉, 캐쥬얼 웨어가 다양화·고급화되며 패션에 대한 관심이 급증된 시기로 신세대에게 부여된 「패션화의 의식」은 패션 산업면에서의 브랜드 출현과 더불어 경쟁을 가져왔다. 2. 성장기(1983년-1986년)에는 뉴 웨이브 패션이라 일컬어지는 「빅 룩」(big look)이 그 절정을 이루다가 차츰 보수화되어 간 시기로 「빅 룩」(big look)은 지금까지의 복식 생활에 많은 변화를 초래하여 한국형 펑크족을 탄생시켰는가 하면 앤드로지너스(androgynous)적인 특성으로도 이어졌다. 3. 다양화기(1987년이후)에는 일반적으로 복고풍이 그 주류를 이루는 가운데 패션도 각기 다른 양상으로 전개되기 시작하였다. 연령, 취향, 생활스타일에 따라 세분화·다양화되었으며 남성이 새로운 패션 집단으로 등장하였다. 또한, 고가와 저가로 양분되어 있던 패션 시장에 중·저가 상품이 돌풍을 일으키기도 했다. 이는 다양한 사회에 따른 다양한 패션의 대두라 여겨진다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅰ 논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 목적 = 2 B. 연구의 방법 = 3 Ⅱ. 신세대 출현의 배경과 그 특성 = 5 A. 신세대 출현의 배경 = 5 B. 신세대의 일반적 특성 = 8 1. 감성주의 = 8 2. 탈권위주의 = 11 3. 양극화 경향 = 12 Ⅲ. 신세대의 복식 = 14 A. 일반적인 경향 = 14 B. 신세대 복식의 전개과정 = 16 1. 대두기 (1980년-1982년) = 16 2. 성장기 (1983년-1986년) = 21 3. 다양화기 (1987년 이후) = 42 Ⅳ. 결론 및 제언 = 80 참고문헌 = 82 ABSTRACT = 84-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent12370398 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject한국-
dc.subject신세대-
dc.subject복식양식-
dc.subject현대 복식-
dc.title한국 신세대의 복식양식-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle1980년대 신문과 잡지의 기사내용을 중심으로-
dc.title.translated(A) study on the fashion style of the new generation in Korea : with reference to the contents of the newspaper and magazine in 1980's-
dc.format.pagevi, 85 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 의류직물학과-
dc.date.awarded1990. 2-
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