View : 17 Download: 0

대학 미디아센타의 이용에 관한 조사 연구

Title
대학 미디아센타의 이용에 관한 조사 연구
Other Titles
(THE) USES STUDY OF UNIVERSITY MEDIA CENTER
Authors
김지민
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 교육공학과
Keywords
미디아센타이용종합대학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
과학과 공학에 중점을 두고 교육내용과 방법면에서 현대화를 기해야 하는 현대 교육에서 교수매체를 활용하여 교수-학습과정에 효율화를 도모하는 대학 미디아센타는 이용자들의 요구에 부응할 수 있는 서비스를 제공하기 위해 이용 연구가 필요하게 되었다. 따라서 본 연구에서는 대학 미디아센타와 이용에 관한 국내외 문헌을 살펴보고, 현재 대학 미디아센타의 주된 이용자인 대학 교수들을 대상으로 미디아센타의 이용 행태를 조사, 분석해 봄으로써 이용자들이 필요로 하는 서비스를 제공할 수 있도록 미디아 센타에게 기초 자료를 제공하고자 한다. 서울 시내 12개 종합 대학의 교수들을 대상으로 미디아센타 이용 행태에 대해 설문지 조사를 실시하였고 그 결과는 다음과 같았다. 첫째, 대부분의 교수들이 대학 교육에 교수매체가 활용되어야 하고 이를 위해 전문 기관인 미디아센타가 있어야 한다고 생각했다. 둘째, 교수 대부분이 각 대학내에 학교에서 발간되는 대학 안내, 신문들의 자료를 통해 미디아센타가 있다는 것을 알게 되었고 95명중 62명(66%)의 교수들이 미디아센타를 이용하고 있는 것으로 나타났다. 한학기에 한두번 정도로 강의 시간에 교수매체를 활용하기 위해 미디아센타를 이용했다. 이용을 원하는 교수매체는 미디아센타에 전화를 걸어 찾는 자료에 대해 문의하여 사용하기 전에 먼저 시사해 보고 이용을 원하는 자료를 찾을때에는 주로 자료의 형태 (예:슬라이드, 영화 등)를 이용하고 있었다. 대부분이 미디아센타에 전화를 걸어서 이용하고자 하는 교수매체를 신청하고 교수매체 중에서 슬라이드(슬라이드 환등기), 비디오테이프(VTR), 투시물(투시물환등기)을 가장 많이 이용하고 있었다. 셋째, 미디아센타에 대한 만족도 조사에서는 미디아센타에서 소장하고 있는 자료들 중 원하는 교수매체의 양이 적어 불만족스럽게 생각하고 있었고, 미디아센타를 이용하는 절차나 전문 요원의 친절성, 미디아센타의 전반적인 분위기에 대해서는 대체로 만족하고 있는 것으로 나타났다. 넷째, 미디아센타에서 제공할 수 있는 서비스 프로그램은 대부분이 유용하다고 답했으나 인쇄자료를 관리, 취급하고 학생들이 이용할 수 있도록 미디아센타를 개방해야 할 필요는 없다고 생각하고 있다. 위와 같은 결과를 기초로 해서 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 더 많은 교수들이 미디아센타를 자주 이용할 수 있도록 하기 위해 미디아센타에서는 소장자료나 이용 방법에 대하여 더욱 활발한 홍보 활동을 해야 한다. 둘째, 미디아센타는 이용자들에게 교수방법과 교수매체 이용에 대한 상담의 기회를 더욱 많이 갖도록 해야 한다. 셋째, 미디아센타는 교수매체나 교육과 관련된 최신 자료를 다양하게 갖추고 있어 이용자들이 필요한 것을 원할때는 언제나 이용할 수 있도록 해 주어야 한다. 넷째, 각 학교마다의 실정에 맞게 미디아센타에서는 이용자들의 이용에 대한 연구가 필요하고 나아가 이용자 연구도 이루어져야 한다.;University education based on the science and technology must apply the modernization in teaching content and method. In order to attain the efficiency in teaching-learning process with using instructional media center requires the uses study for user-based service. In this study, literatures and professional periodicals about university media center and uses study were reviewed for theoretical research. And the purpose of this study is to supply with the basic data for the media center of university with analyzing and comparing professors' behavior using the media center. For this survey the professors who are important users of university media center were selected from twelve universities in Seoul, and the results were as follows: 1. Most of professors thought that the instructional media was used in education of university and for this there must be media center. 2. Professors knew that the media center was in their university through newspaper or guide for campus life and used their media center for the purpose of using instructional media in teaching one or two times in a semester. Professors used media format when seek for the instructional materials and they previewed before using the media. And they required the instructional media with calling to the media center and used a lot of slides (slide projector), videotape (VTR), TP(OHP). 3. Professors were not satisfied because there were a little of instructional media in the media center which they wanted, but they were satisfied with kindness of staff and atmosphere of media center. 4. Professors answered that most of service program were useful, but they did not think that print materials were administered in media center and that the students used media center. Through this survey, the proposals are as follows: 1. In order to make the media center be used by more professors, university media center should widely campaign for the using teaching method and the collection. 2. Media center must consult with users about teaching method and use of instructional media. 3. Media center must prepare for many current materials relating to instructional media or education, so that users can use the media center anytime and anywhere. 4. All media center must make researches about the use as per their university's condition and in addition to it, they should also research for their users.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육공학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE