View : 626 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이영희-
dc.creator이영희-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:52Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:52Z-
dc.date.issued1989-
dc.identifier.otherOAK-000000023339-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/180782-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000023339-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 유치원에서 종일반을 실시하기 위한 부모들의 인식조사로서 종일제 프로그램의 필요성 및 운영에 대하여 살펴보는데 있다. 이러한 연구 목적에 따른 구체적인 문제는 다음과 같다. 1. 종일제 유치원의 필요성에 대한 인식은 어떠한가? 2. 종일제 프로그램의 인적구성에 대한 인식은 어떠한가? 3. 종일제 프로그램의 부모교육에 대한 인식은 어떠한가? 4. 종일제 프로그램의 건강 및 영양에 대한 인식은 어떠한가? 5. 종일제 프로그램의 등·하원시간에 대한 인식은 어떠한가? 6. 종일제 프로그램의 고육내용에 해한 인식은 어떠한가? 본 연구의 조사 대상은 서울시에 소재한 7개 유치원에 다니는 아동의 부모 301 명 이었고, 연구 방법은 종일반 실시에 관한 질문지를 배부-수거하여 백분율, X^(2) 검증으로 처리 하였다. 연구 문제에 대한 결과는 다음과 같다. 1. 현 유치원의 문제점에 대한 인식은 직업의 유·무에 따라 유의한 차이를 보였다. 취업모는 "운영시간이 맞지 않는다"가 높은 반면에, 비취업모는 "시설·설비가 미비하다"가 높게 나타났다. 종일반의 실시에 대하여 "필요하다"가 높은 반응을 보였으며 직업 유·무별, 학력별로 유의한 차이를 보였다. 직업 유·무별로는 취업모가, 학력별로는 고졸과 대학원졸 부모가 종일반의 필요성를 더 높게 인식하였다. 종일반이 필요한 이유는 "질적으로 풍부한 조기교육의 기회를 주기 위하여"가 높게 인식 되었고, 필요하지 않다고 생각하는 이유는 "아동에게 자유놀이 할 시간이 필요하므로"가 높게 인식되었다. 종일반은 직장을 가는 어머니 대신 보호와 교육을 해줄 수 있는 장점을 가지고 있다고 인식되었다. 2. 종일반에서 기대하는 교사상은 자상하게 어린이를 보살펴 주는 사람이며, 교사의 역할은 유아의 신체적·심리적 안전과 보호에 중점을 두고, 아동은 같은 연령으로 구성되기를 기대하였다. 3. 부모대상 프로그램은 가정통신문을 통하여 1개월에 1번 실시하기를 기대하였다. 4. 건강진단은 1학기에 1번 실시, 간식과 점심은 점심 1회, 간식 2회가 적절하고 점심식사는 유치원에서 제공하기를 기대하였다. 5. 등·하원시간을 평일과 토요일로 구분하여 살펴보면, 평일의 평균 등·하원 시간은 오전 9시-오후5시, 토요일의 평균 등·하원시간은 오전 9시-오후1시를 기대하였다. 6. 교육내용에 대한 인식을 살펴보면, 종일반에서는 신체 및 운동발달과 안정된 정서발달을 더 중요시하기를 기대하며 방학은 실시하기를 기대하였고, 영아반의 운영시 활용의사가 더 높게 나타냈다.;The purpose of this study is to find out the extent of the parents cognizance with regard to the full day program for the implementation of the program. The paper attempts to deliberate the necessity as well at the modus operandi of the program. Questions and issues associated with the purpose of this study were arisen as follows: 1. What about the perception of the necessity of the full day kindergarten? 2. What about the perception of the personnel organization in th full day program? 3. What about the perception of the parents education in the full day program? 4. What about the perception of the health & nutrition in the full day program? 5. What about the perception of the schooling hours in the full day program? 6. What about the Perception of the content of instruction in the full day program? The subjects of this study were 301 persons of parents whose sons and daughters were attending one of the 7 selected kindergartens in Seoul. Questionnaire survey was done as a research method, and the outcomes of the statistical treatment of the questionnaire were both percentile and X^(2) tested. Highlights of the findings from the respondents are as follows. 1. There were notable differences on the perception of the current kindergarten problem between the employed and the unemployed mothers. The former highly showed that "Operational time is inadequate", whereas the latter "Equipments are insufficient" With regard to the need of running the full day program the employed mothers were in stronger need for the program than the unemployed mothers. Also when it comes to the opinions of educational levels, both the high school graduates and the graduate school graduates highly valued the usefulness of the program. "In order to provide children with quality education as early as possible" and "As children need to have their own free time to play, not confined to any sort of regulation" are the major reasons appeared from those who needed and did not need the full day classes, respectively. It is, however, agreed that mothers who go to work can benefit from the full day classes where their children can be taken care of and educated while they are at work. 2. The predominant attitudinal requirement of the instructors who are to be in charge of the full day classes should be attentiveness, and the major role of the teachers is expected to be centered on the physical and psychological safeguard and care of the children. Also it reveals that the children should be grouped with their peers. 3. The programmes for the parents, once in a month through correspondents, were requested. 4. The respondents wished to have the children a medical check up per semester and replied for a lunch time and two breaks for snacks. They wanted the government to meet the cost of lunch. Schooling hours are recommended to be from 9 to 5 during the week days and 9 to 1 on saturdays 6. Concerning the perception of the content of the program, we are shown that the development of the physical and psychological safeguard is beeing regarded with importance. We can also see that vacation is expected to be needed, and that the running of nursery is an immediate necessity.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 의의 = 1 B. 연구의 목적 및 문제 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 A. 종일반 유치원 = 4 B. 종일제 프로그램의 운영 = 12 Ⅲ. 연구방법 = 34 A. 연구 대상 = 34 B. 연구 도구 = 36 C. 연구 절차 = 37 D. 분석 방법 = 37 Ⅳ. 결과 및 해석 = 39 Ⅴ. 요약 및 결론 = 57 참고문헌 = 61 부록 : 부모용 질문지 = 66 ABSTRACT = 73-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2023279 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject유치원-
dc.subject종일반-
dc.subject부모-
dc.subject인식조사-
dc.title유치원에서 종일반 실시를 위한 부모들의 인식조사-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on The Perception of The Parents for The Implementation of The Full Day Program-
dc.format.pageviii, 76 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 교육학과-
dc.date.awarded1990. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE