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"L.V.BEETHOVEN PIANO SONATA OP.109와 J.BRAHMS PIANO SONATA OP.5연구"

Title
"L.V.BEETHOVEN PIANO SONATA OP.109와 J.BRAHMS PIANO SONATA OP.5연구"
Other Titles
(A) Study on L.v.Beethoven's Piano Sonata Op. 109 and J.Brahms's Piano Sonata Op.5
Authors
宋美庚
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
L.v.BeethovenPiano SonataJ.Brahms
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The present thesis is attempted to study L.v. Beenthoven's Piano Sonata Op. 109 and J. Brahms' Piano Sonata Op. 5 in the aspects of musical structure and technique. Of these two, Beethoven's Sonata Op. 109 is a work which shows the varsatile form and structure, various thematic transformations and attempts on new sonorities which appears generally in Beethoven's later piano sonatas. The first movement seems Like an improvisatory fantasy and it reveals an attempt to reconcile two basically disparates ideas : a vivace theme that alternate with an adagio passage. In second and third movements reveals the increased extent and importance of contrapunctal textures. The third movement contains theme and variations. This was the first time Beethoven used theme and variations as a finale of a piano sonata. This work is characterized by Beethoven's strong tendency to freely express his emotions without restrain himself to a certain form. Brahms' Sonata Op. 5 consists of five movements ; the first movement is taking the sonata forms, the second and third ones are ternary form, the fourth one taking binary form, and the fifth one taking rondo form. It employes chromatic melody, pedal points and various rhythms suck as syncopation, triplet and polyrhythm, and canon, imitation, sequence, contrapunctal technique are used together. In this sonata Brahms enlarged his musical techniques with traditional forms and evident structures.;본 논문은 L.v.Beethoven의 Piano Sonata Op.109와 J.Brahms의 Piano Sonata Op.5를 악곡구성과 기법을 중심으로 고찰한 것이다. 베토벤의 소나타 Op.109는 베토벤 후기 피아노 소나타에서 일반적으로 나타나는 융통성 있는 형식과 구조, 다양한 주제 전개법파 새로운 음향의 시도를 보여준다. 1악장은 즉흥적 성격의 악장으로 두개의 상이한 부분, vivace부분과 Adagio부분이 결합된 형태이며, 2악장과 3악장은 대위기법의 중요성이 증가하였음을 보여준다. 또한 3악장은 변주곡 형식으로, 베토벤이 피아노 소나타의 마지막 악장에 처음으로 변주형식을 쓴 예이다. 이와같이 이 소나타는 베토벤이 고정된 형식에 얽매이지 않고 보다 자유롭게 감정을 표현하려는 경향을 보여준다. 브람스의 소나타 Op.5는 5악장 구성으로 1악장은 소나타형식, 2악장과 3악장은 3부형식, 4악장은 2부형식, 5악장은 론도형식으로 이루어졌다. 이 소나타는 반음계적 선율과 지속음, 당김음, 셋잇단음표, 복합리듬과 같은 다양한 리듬형태를 사용하고 있으며, 카논, 모방, 동형진행, 확대와 축소같은 대위기법도 쓰고 있다. 브람스는 이 Op.5 소나타에서 전통적형식과 뚜렷한 구조, 확대된 음악기법을 보여준다 하겠다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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