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M. Ravel의 "Sheherazade"에 관한 분석 연구

Title
M. Ravel의 "Sheherazade"에 관한 분석 연구
Other Titles
(An) analysis of Ravel's "Sheherazade"
Authors
공은아
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
M. RavelSheherazade셰라자드
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Maurice Joseph Ravel (1875~1937)은 새로운 음악 양식이 많이 나타나기 시작했던 20세기 초에 Debussy와 더불어 인상주의를 대표하는 작곡가로 알려져 있다. 그러나 그는 전통적인 기법을 토대로 한 형식 구조와 악장 구성을 고수하기도 했다. 또 한편으로는 여러 나라의 민속 선율, 무곡 리듬, 그레고리안 선법등의 사용과 관현악에 새로운 음색 변화를 추구하는 등 그의 음악적인 기법들을 확대시켜 나가기도 했다. 본 논문에서 다룬 는 그의 초기 작품으로서 가창부와 관현악을 위한 곡이다. 이 곡은 모두 3곡으로 되어 있는데, 제1곡에 제2, 3곡보다 길게 구성되어 있다. 각 곡에서 나타나는 주선율들은 관현악에 배열된 구성과 리듬 형태등에 의해 서로 연관성을 보여 줌으로써 Ravel이 주제적 동일성을 위해 노력했음을 알 수 있다. 화성은 3화음을 비롯하여 7, 9, 11, 13화음들이 해결없이 자유롭게 사용되었으며, 또한 전통적인 화성 진행과 더불어 7화음의 연속 진행, 복화음, 그리고 2, 7도의 화성적인 불협화 음정과 3, 7화음이 병진행되기도 한다. 가창부는 Syllabic setting을 주로 하며 동음 반복과 서창형 진행을 주요하게 사용한다. 음계는 전음계뿐만 아니라 짚시 음계, 5음 음계도 사용되었다. 관현악부는 목관부에서 주로 주선율이 나타나며 현악부는 반복과 모방 기법으로 전개된 구성을 많이 볼 수 있다. 자주 변하는 빠르기와 박자는 리듬에 불규칙적인 엑센트의 이동을 주며 폭넓고 세밀한 셈여림은 곡을 보다 정교하게 한다. 이 곡을 분석한 결과, 각 곡의 구성과 주선율간의 연관성, 화성, 음계, 리듬, 그리고 관현악의 음색 변화등의 특징들이 잘 나타나고 있어서 Ravel의 음악적 특성을 살펴 보는데 좋은 예가 되었다고 생각한다.;Maurice Joseph Ravel (1875-1937), along with Debussy, is known to be one o f the leading composers of typical impressionism of early 20th century, when many fresh musical styles began to develop. Ravel, however, still stuck to his own attitude toward a formal structure and movements based on a traditional principle, and in the meanwhile, he tried to expand his technique in pursuit of alteration in new tone color for orchestra, various countries' melodies, dance rhythms, Gregorian mode, etc, "Sh'Shehe'razade", of which this thesis is about, is one of his eatrlier works, written for voice and orchestra. It consists of three songs, structured in a way that the first song is longer than the rest second and the third. The principal melodies which appear in each song have relativity by the structure arranged in orchestra and formation of rhythm, thus, he tried to seek the thematic unity. Harmony is used freely in chords of 7th, 9th, 11th and 13th as well as the triad, and also along with the traditional harmony motion, the 7th chord appears in continual motion in compound chord. And the 2nd and 7th harmonical dissonant intervals and the triad or 7th chord appear in parallel motion. The texts of the chant is set syllabically, and homophonical repitition and recitative methods are used strategically in the melodv. The scale is used not only diatonic scale but also Hungarian minor scale or in pentatonic scale. In the orchestra part, the principal molody appears frequently in the woodwind and in the string part is seen in development in repitition and imitation, The many changes in the tempo and rhythm give movement of the isregular accent to the rhythm and the wide and precise dynamics makes this piece more diverse and refined. After analysing this piece, it showed an excellent example of Ravel's musical characteristics, that is, the formation of each song, relativity of principal melodies, harmony, scale, rhythm and alteration of tone color in his works.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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