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네트웍 리터러시의 정의와 능력에 관한 델파이 연구

Title
네트웍 리터러시의 정의와 능력에 관한 델파이 연구
Other Titles
(A) Study on Definition and Competent Areas on Network Literacy: A Delphi Study
Authors
오정숙
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 교육공학과
Keywords
네트웍리터러시델파이
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
통신과 컴퓨터 정보처리 기술이 합쳐진 정보통신의 급속한 발전은 사회 전반의 구조를 변화시키고 있으며, 이를 더욱 가속화 시키는 것이 초고속 정보통신망(Information Superhighway)의 구축이다. 1995년 정부 발표에 의하면 광 케이블로 연결하여 산업체, 일반 가정 등에서 멀티미디어 정보통신 서비스를 제공받을 수 있도록 하기 위해 2015년까지 3단계로 구분하여 초고속 정보통신망을 구축하고자 여러 분야에서 사업을 추진하고 있다(한국전산원, 1995). 이미 데이타의 양과 종류면에서 방대하고 다양한 자료들을 보다 효과적으로 이용할 수 있도록 하기 위해 디지타이즈된 네트웍(digitized network) 상에서 오디오, 비디오, 사운드 등의 서로 다른 형태의 자료를 전송할 수 있도록 통신 구조가 변화되고 있다. 또한 초고속 정보통신망의 구축으로 기술혁명과 정보화에 따라 사회 모든 분야가 자동화되고 네트워크화될 것이라는 예견이 가시화되고 있다. 이러한 변화에 즉응(卽應)하기 위해 방대한 양의 네트웍 정보에 접근하고 필요에 맞게 이용하는 능력이 요구되고 있다. 컴퓨터가 일반적으로 사용됨에 따라 컴퓨터 리터러시가 하나의 분야로 자리잡았듯이, 최근 교육공학 분야에서는 네트웍의 활용이 일반화됨에 따라 네트웍 활용을 위한 능력을 체계적이고 효과적으로 갖추기 위해 네트웍 리터러시에 대한 필요성이 점차 높아지고 있다. 그러나 네트웍 사용자가 네트웍을 원활히 사용할 수 있도록 필요한 소양교육을 실시하는 일에 관한 연구는 국내에서 뿐 아니라 국외에서도 찾아 보기 힘든 실정이다. 이러한 관점에서 볼 때, 체계적인 네트웍 리터러시 교육을 위해서는 우리나라의 네트웍 활용 환경에서 요구되는 네트웍 리터러시가 무엇인지를 규명하는 연구가 필요하다. 따라서 본 연구는 네트웍 리터러시의 정의는 무엇이며 네트웍 리터러시를 위해 필요한 능력이 무엇인지를 규명하여 네트웍 리터러시를 위한 교과과정이나 교육 프로그램 개발시 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 연구의 내용은 다음과 같다. 첫째, 네트웍 리터러시의 정의는 무엇인가? 둘째, 네트웍 리터러시에 필요한 능력은 무엇인가? 이러한 목적에 따라 본 연구는 네트웍 리터러시의 정의와 네트웍 리터러시를 위해 필요한 능력을 알아보기 위해 교육공학을 전공하고 네트웍 관련 업무에 종사 하거나 네트웍을 활용한 교육/연수 업무를 담당하는 전문가, 또는 네트웍과 관련된 분야에서 연구활동을 하는 총 25명의 전문가 또는 연구원을 대상으로 3차에 걸친 델파이(Delphi) 연구를 실시하였다. 델파이 방법을 선정한 이유는 특정 분야의 전문가들의 합의를 도출해 낼 수 있는 연구방법이기 때문이다. 회수된 자료는 빈도와 평균, 표준편차, 중앙치, 편포도(Skewness)를 이용하여 분석하였다. 자료 분석을 위해 사용된 통계 처리 방법을 구체적으로 살펴보면 다음과 같다. 1차 설문지는 서술식으로 응답되었고, 2차 설문을 작성하기 위해 응답 내용에 기초해 서술된 내용을 유목화하고 각 유목에 대한 빈도를 계산하였다. 2차와 3차 설문지는 리커트(Likert) 5점 척도로 구성하였고, 평균과 표준편차, 중앙치를 계산함으로써 응답 결과를 분석하였다. 또한 3차 설문에서는 응답자의 반응의 분포 경향을 알아 보기 위해 편포도값을 계산하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 네트웍 리터러시의 정의 네트웍 리터러시의 정의에 관해서는 3차 델파이 결과 최종적으로 다음의 4개 항목이 선정되었다. 1. 효과적으로 정보를 검색하고 수집한다. 2. 네트웍을 활용하여 다른 사람 또는 기관과 원활히 커뮤니케이션 할 수 있다. 3. 검색한 정보를 처리하고 활용한다. 4. 네트웍 활용의 윤리의식을 갖추고 있다. 이상의 4개 항목을 종합하여 네트웍 리터러시의 정의를 내리면 다음과 같다. 네트웍 리터러시란 네트웍 활용에 관한 윤리의식을 갖추고 네트웍 상의 정보를 검색하고 접근 및 처리하여 활용할 수 있고 다른 사람 또는 기관과 커뮤니케이션 할 수 있는 능력이다. 둘째, 네트웍 리터러시에 필요한 능력 네트웍 리터러시에 필요한 능력에 관해서는 3차 델파이 결과 최종적으로 10개 항목이 선정되었고 그 순위는 다음과 같다. 1. 정보의 가치를 판단하고 활용 목적에 맞는 정보를 선별하여 목적과 상황에 맞게 활용할 수 있다. 2. 필요한 정보를 확인하고 검색하여 이용할 수 있다. 3. 네트웍을 이용하여 다른 사람 혹은 기관과 원활히 커뮤니케이션 할 수 있다. 4. 네트웍 상의 정보를 자유자재로 송, 수신 할 수 있다. 5. 네트웍 활용을 위해 필요한 H/W와 S/W를 이해하고 조작할 수 있다. 6. 네트웍 사용의 윤리와 예의를 갖추고 있다. 6. 네트웍 기본 용어를 이해하고 네트웍에서 제공되는 기본적 메뉴를 자유로이 사용할 수 있다(동일순위). 8. 네트웍이 사회에 미치는 긍정적, 부정적 영향을 이해한다. 8. 능동적으로 참여하여 자기표현을 할 수 있고 다양한 관점을 수용할 수 있다(동일순위). 8. 네트웍에서 제공되는 정보를 비판적으로 수용할 수 있다(동일순위);The rapid development of communication and information processing technology brings structural changes in our social systems. Recently, the construction of network is one of the most important issues in the information society. and gradually, it is widely used to access huge information base through network. However, network literacy is still in its infancy and people still need to develop skills to access, process and evaluate information in the network. Therefore, it is necessary to identify definition and competent areas for future training in Korea. The purposes of this study are to: First, identify definition for network literacy. Second, determine competent areas for network literacy. In order to achieve these purposes, the Delphi technique was utilized to provide a standardized procedure for collecting data and reaching to a consensus agreement. Three rounds of Delphi questionnaires were designed and conducted. Participants were asked to provide the following inquires. Round I: state about definition and competent areas on network literacy. Round Ⅱ: rate participants' statement about the definition and competencies on network literacy. Round Ⅲ: derive the final consensus agreement about definition and competent areas on network literacy suggested by the participants. Twenty-five subjects, whose specialties are educational technology or computer science, were selected for this study. Most of them work in educational research institutions and academic institutions in Korea. The findings of this study are as follows: First, definition of network literacy Four statements selected pertaining to definition for network literacy at the final round. They are: 1. Ability to identify and access electronic information through the network. 2. Ability to use electronic information through the network. 3. Ability to communicate with other people or institutions using network. 4. Ethics on using network. According to these statements, network literacy is the ability to identify, access and use electronic information through the network and communicate with other people or institutions based on individual's ethics. Second, competent areas for network literacy The top ten competent areas on network literacy are formulated as follows. 1. Identify value of information and put in context with other information resources. 2. Identify, access, and use information through network. 3. Communicate with other people and institutions using network. 4. Transmit and download electronic information from network. 5. Manipulate hardware and software for using network. 6. Know the ethics centered around using network. 6. Understand network terminology and use network tools( telnet, ftp, e-mail, etc). 8. Understand positive and negative effects of using network in society. 8. Express oneself actively and accept other viewpoints. 8. Use information from network critically. Based on these results, the following recommendatons are made. First, further study is required to redefine definition and competent areas on network literacy according universalization of using network and the development of network literacy. Second, computer or network specialists are appeared to have little interest in developing definition and competent areas for network literacy. And the responses made by educational technology specialists differ from those of network specialists. Therefore, it will be interesting to compare different views from the different areas such as educational technology and network technology. Third, a possible area for further study is modification of this study to explore special competent areas. It is recommended that special competent areas should be inquired by particular subject or task be developed for network literacy. Fourth, this study had focused on developing a general definition and competencies. For training, it is recommended that performance objectives should also be developed. Fifth, it is recommended that a study on evaluation tools for network literacy should be developed. The evaluation tools should be examined whether it is assessing performance objctives or not. Also it accelerates the attainment of performance objectives. Sixth, based on this study, curriculum of training and its programs should be developed, and these programs should consist of practical and hands- on activities.
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