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부활전승의 여성신학적 의의

Title
부활전승의 여성신학적 의의
Other Titles
Feminist Theological Signicance of Resurrection Tradition : A Redaction Criticism on I Cor. 15:3-8 and Mk 16:1-8
Authors
金鎭慶
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 기독교학과
Keywords
부활전승여성신학편집사고전15:3-8마르16:1-8
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
예수의 부활에 관한 신약성서의 대표적인 보도로는 부활고정문과 부활하신 주의 현현을 체험한 자들을 수록한 고전15:3-8과, 빈무덤이야기를 수록한 마르16:1-8을 들 수 있다. 그러나 바울로 이전의 전승을 담고 있는 고전15:3-8에 빈무덤에 관한 직접적인 없어서, 고린도전서보다 후기에 쓰여진 마르코복음서의 빈무덤이야기는 몸의 부활을 증명하기 위해 창작된 2차적 전설로 간주되어 왔다. 또한 빈무덤이야기가 곧 부활을 의미하지 않으므로, 빈무덤이야기는 부활선포 및 부활신앙과 무관하고 오직 부활하신 주의 현현만이 부활선포 및 부활신앙과 관련이 있다고 해석되어 왔다. 이로 말미암아 예수의 빈무덤에서 부활을 선포하라는 사신을 받은 여자들은 부활증인에서 제외되고 오직 부활하신 주의 현현을 체험한 남자 사도들만이 부활증인으로 인정되어 왔다. 그러나 예수의 부활선포와 더불어 개시된 초기 기독교 공동체 형성에 있어서 여자들은 많은 기여를 하였다. 뿐만 아니라 복음서에 수록된 부활전승에는 항상 여자들이 언급되어 있다. 즉, 이는 여자들이 부활선포 및 부활전승과 결코 무관하지 않다는 것을 의미한다. 이런 관점에서 볼 때, 아직까지 여자들이 사도적 지위에 오르는 것을 허용하지 않는 현 교회 공동체에 부활전승이 부여하는 여성신학적 의의는 매우 중요하다고 할 수 있다. 부활전승을 여성신학적 관점에서 다루는 본 논문은 편집사적 비평을 사용하여 성서기자의 편집부분을 가려낸다. 그리고 이를 토대로 하여, 부활하신 주의 현현체험과 빈무덤이야기가 의도했던 바와 그 기능을 밝힌다. 고전15:3-8은 전승부분과 바울로의 편집부분으로 이루어져 있는데, 그 중에서도 부활고정문을 담고 있는 전승부분은 고전 15:3-5이다. 고전 15:3-5는 헬레니즘 유대공동체에서 유래되었는데 원래적 부활고정문에 매장과 현현에 관한 발언이 첨가된 것이다. 그러나 현현체험은 초기 기독교공동체에서 사도적 합법성 또는 지도자의 권위를 정당화하는 증거로 사용되었다. 그리고 바울로 역시 부활하신 주의 현현을 체험한 자들의 명단을 이러한 맥락에서 부연 첨가한다. 즉, 고전15:3-8에 의하면, 현현은 부활을 증거하기 위해 언급된 것이 아니며, 단지 현현체험자들의 권위를 정당화하기 위해 언급된 것이다. 따라서 고전 15:3-8은 순수하게 부활을 증거하기 위한 부활케리그마가 아니라, 부활하신 주가 살아있다는 것을 외칠 수 있는 권위를 주장하는 사도적 케리그마라 할 수 있다. 이에 비하여 마르코 이전의 수난전승의 종결부분을 이루는 빈무덤이야기는 부활을 선포하는 케리그마적 이야기이다. 다시 말해서 빈무덤이야기는 몸의 부활을 입증하기 위해 창작된 2차적 전설이 아니라 몸과 영혼을 구분하지 않는 유대적 인간이해에 상응하는 부활표상인 것이다. 증언적 성격을 띤 빈무덤이야기는 그 자체로써 부활을 선포하는데 기여하였다. 그러나 고전15:3-8에는 빈무덤과 여자들의 현현체험에 관한 언급이 삭제되어 있으며, 마르16:1-8에는 부활을 알리는 기회가 남자들에게 주어지고 있는데, 이러한 것은 두 성서기자의 편집의도로 돌릴 수 있다. 이에 반하여 고전15:3-5와 유사한 맥락을 따르는 사도 13:29-31과, 마르코와는 무관한 마태28:9-10 및 요한20:14-18에 의하면, 오히려 부활하신 주가 막달라 여자 마리아에게 나타나셨다고 하는 것이 매우 초기의 전승일 수 있다는 가능성을 시사받게 된다. 또한 사도1:14에 의하면, 흩어졌던 제자들이 다시 모여 초기 기독교 공동체를 형성하는데 여자들이 많이 기여하였다는 것을 알 수 있다. 즉, 이러한 점은 바로 여자들이 부활을 선포하는 부활사신자로서의 임무를 충실히 수행하였음을 뜻한다. 여자들은 예수의 생애 당시에도 예수를 따라다녔으며 예수가 죽은 이후에도 계속해서 부활을 선포하고 활동을 하였다. 그러므로 부활하신 주의 현현을 체험한 남자 사도들이 부활증언자로 인정되기 이전에 빈무덤에서 부활사신을 받은 여자들은 당연히 부활증언자로 인정되어야 했다. 그리고 현 교회 공동체는 초기 기독교 운동에서 기독교의 핵심 중의 하나인 예수의 부활을 선포하였던 여자들의 활동상황을 상기해야 할 것이다. 가부장적 문화 속에서 조건지워지고 경전화된 성서는 또한 남성중심적으로 해석되어 왔다. 그러나 성씨는 남자의 전유물이 아니라 남녀 모두를 위한 하느님의 계시 말씀이므로, 남성중심주의에 입각한 해석과 그에 따른 전통은 지양되어야만 한다. 그렇게 될 때에 비로소 성서의 본래적 계시를 온전히 깨닫게 되고 참자유를 누릴 수 있게 될 것이다.;There are two representative reports about the resurrection of Jesus. One is I Cor. 15:3-8 which conserves the resurrection kerygma and experience of some people who saw the appearance of resurrected Jesus. And the other is Mk. 16:l-8 which conserves the empty tomb story . By the way, Paul never mentioned directly about the empty tomb in his letters and Mark's gospel was written later than Paul's letter . Because of above two reasons, Mark's empty tomb story has been regarded as a secondary legend which was created to prove the resurrection of Jesus. Also the empty tomb story itself is not enough to prove the resurrection , so it has been interpreted that the empty tomb of Jesus was not related to the resurrection proclamation or resurrection faith but only postresurrection appearance of Jesus is. Accordingly, only male disciples who experienced post resurrection appearance of Jesus have been admitted as resurrection witnesses, while the several women who got the resurrection message from the angel at the empty tomb of Jesus have not been admitted. But, actually women contributed a lot to the formation of early Christian community which began with the resurrection proclamation. Moreover women are always mentioned in the resurrection traditions recorded in the gospels. So to speak, this means that women cannot be unrelated to the resurrection proclamation and resurrection faith . From this point of view, the significance of feminist theology on resurrection tradition is very important to the present Christian church community in which it has been extremely limited for the women to be priests. This research about the resurrection reports treated in the views of feminist theology follows redaction criticism methology to find out traditions and redaction parts of bible writers. From this result of analysis , the function and the meaning of two reports will be disclosed. I Cor. 15:3-8 is composed of traditions and Paul's composition sentence. Among them, the main tradition which conserves the resurrection kerygma is I Cor.15:3-5. It had been originated from Hellenistic Jewish community but it was a mixture of original statements about burial and post-resurrection appearance of Jesus. By the way the postresurrection appearance of Jesus was used as a evidence to defend one's apostolic authority or leader's authority in early Christian community. Also Paul added to the traditions those of some people who experienced the postresurrection appearance of Jesus at the same reason. Therefore the postresurrection appearance of Jesus in I Cor. 15:3-8 was mentioned to defend the authorities of those people and of Paul not to prove the resurrection of Jesus itself . So, I Cor. 15:3-8 can be called a apostolic kerygma to claim authority deserved to pronounce the resurrection of Jesus rather than pure resurrection kerygma. On the other hand, the empty story which were a concluding part of pre-markan passion traditions is a kerygmatic story to proclaim the resurrection of Jesus. In other words, it was not a secondary legend which was created to prove the resurrection of Jesus but a resurrection symbol based on the Jewish understanding about human beings that body and spirit of human beings are not separated from each other. The empty tomb story which has a charactor of testimony contributed t o proclaim the resurrection of Jesus by itself . However, the statements about the empty tomb and women's angelophany experience are not mentioned in I Cor. 15:3-8 and the chance to proclaim the resurrection of Jesus is given only to male disciples in Mk. 16:l-8. These things can be attributed to Paul's and Mark's redaction intention. On the contrary, from Acts 13:29-31 in the same context as I Cor. 15:3-8 and from Mt . 28:9-10 and Jn 20:14-18 unrelated with Mark's source, we can find the possibility that the Christophany tradition of Mary Magdalene is the earliest one. Besides, according to Acts 1:14, some women contributed considerably to form the early Christian community when scattered disciples assembled again as the resurrection of Jesus was being proclaimed. It means that women did their best role as resurrection messengers. It fact, women accompanied Jesus during the time of Jesus and continued to play their role by proclaiming his resurrection after his death also . So the women who got apostolic commission to proclaim the resurrection of Jesus should have been admitted as resurrection witnesses before the several male disciples were admitted. And the present Christian church community should remember the women activity , the proclamation of the resurrection of Jesus which was one of the core in the early Christian movement. The Bible which was conditioned and canonized in patriachy society has been also interpreted prejudically . But the Bible is not male's belonging but a revelatory words of God for all human beings. So the traditions and interpretations which were based on male oriented understanding should be corrected. Then, it can be possible for us to know the original revelation of Bible and to live really freely.
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