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J. S. Bach-F. Busoni, L. V. Beethoven, R. Schumann, S. Prokofive에 대한 소고

Title
J. S. Bach-F. Busoni, L. V. Beethoven, R. Schumann, S. Prokofive에 대한 소고
Other Titles
(A) Study on J. S. Bach, L. V. Beethoven, R. Schumann and S. Prokofiev : Centering on author's graduate recital repertoire
Authors
洪美惠
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
J. S. Bach-F. BusoniL. V. BeethovenR. SchumannS. Prokofive
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
음악사의 흐름은 바로크, 고전, 낭만, 현대로 그 세기가 구분되어 이어져가고 있다. 본 논문은 Bach, Beethovenn, Schumann, Prokofiev에 대한 연구로서 이들 작품의 분석을 통해 작곡자들의 음악특징과 시대별 음악양식의 변화를 살펴 보았다. Bach-Busoni의 Chaconne는 뛰어난 대위법 구조로 이루어졌고 전체는 조성에 의해 3부분으로 (d minor - D Major - d minor) 나누어진다. 주제와 32개의 변주, 그리고 Coda로 구성된 이곡은 8마디의 주제가, 곡 전체에 걸쳐 동일한 화성변화를 유지하며 변주되고 있다. Beethoven의 Piano Sonata op. 109는 짧은 1, 2악장과 변주곡 형식의 3악장으로 이루어져 있다. 환상곡풍의 이 Sonata는 대위법, 비화성음의 사용과 빈번한전조, 지속적 트릴의 사용으로 후기적 특징이 잘 나타나 있다. Schumann의 Kreisleriana는 문학과 깊은 관련을 맺고있는 작품이며 3곡으로 구성되어 있다. 각곡은 모두 ABA 형식으로 이루어지며 빠르고, 느린 템포가 교대로 나타나고 있다. 선율은 짧은 음형의 동형 진행으로 이루어져 있고 대위적 기법과 잦은 전조 인해 조성이 흐려진다. 리듬은 부점리듬, 당김음, 교차리듬이 흔히 쓰인다. Prokofiev의 Toccata는 피아노의 타악기적 취급이 잘 나타나는 작품으로 갑작스런전조, 도약, 불협화, 반음계적진행이 주로 쓰이고 있다.;The history of Music has run through the period of the Barogue, Classical, Romantic, and Modern. This paper is a study of Bach Beethovon, Schumann, and prokofiev. The analysis of several works by them is centered on the musical characteristics of those composers and the change of styles in music. Chaconne by Bach-Busoni has a magnificent contrapuntal structure, and it is divided into three Sections (d-D-d) in tonality. There are one theme, 32 variations, and coda in this piece and the theme, which is 8 measures long, is developed in a variation form while one chord pattern is repeated through the entire piece. Beethoven piano sonata op. 109 is composed of three movements - first, two are short and third is a variation form. This fantasia- like sonata represents the characteristics of his late works by containing non-harmonic tones in counterpoint, frequent modulations, and continucus trills. Kreisleriana by schumann is deeply related to literature, consisting Of 8 pieces, Each of these pieces is a A-B-A form in which a fast and slow tempo alternates. Melody showes a sequence o f short figurations, otherwise, tonality is unclear due to contrapuntal styles and frequent nodulations. As for rhythm, it often uses dotted rhythm, syncopations and cross rhythm. In Toccata by prokofiev, he treated the piano as a percussion. Also, there are unexpected modulations, skips, dissonances, and chromatic progressions.
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