View : 13 Download: 0

여성의 인간화를 위한 기독교교육

Title
여성의 인간화를 위한 기독교교육
Other Titles
(A) Study on Christian Education For Women's Humanization : A Hermeneutical Approach
Authors
白恩美
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 기독교학과
Keywords
여성인간화기독교교육
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 여성의 인간화를 위한 기독교교육을 함에 있어서 요구되는 여성 해방적인 인간학의 정립과, 여성의 인간화를 위한 교육방법의 하나로서 여성해방적인 해석학적 교육모델을 구성하는 것을 목표로 하였다. 제1장에서는 남성 우월적인 사회와 교회제도내에서 비인간화된 모습으로 살아가는 현재 여성들의 삶을 문제상황으로 설정하고, 여성들이 이 가부장제 문화와 종교적인 이데올로기의 굴레를 벗어버릴 수 있도록 하는 교육활동이나 의식화작업의 필요성을 제기하면서 본 논문의 목적과 의의를 밝혔다. 제2장에서는 기독교교육 이론과 실천에 있어서 중요한 토대가 되는 것이 교육대상인 인간에 대한 이해이므로, 남성 우월적이고 여성 혐오적인 인간학에서 여성해방적인 인간학으로의 변화를 시도하였다. 이를 위하여 먼저 기존의 기독교교육 이론에서 인간학을 정립하는데 이론적인 토대들이 되었던 심리학 이론들과 기독교 신학전통을 비판적으로 검토해 보았다. 기존의 기독교교육은 인간성의 기준을 남성으로 삼고, 남성들의 권리와 우월성을 인정하고 유지시켜 주는 신학적인 전통과 성서해석을 수용하여 왔다. 그리고 인간이해에 있어서도 남성 우월적인 편견들을 지닌 심리학 이론들을 받아들여 인간발달 이해에 적용하여 왔다. 그러므로 본 논문에서는 이러한 성차별적이고 여성억압적인 심리학 이론과 종교적인 전통을 비판하고, 여성심리학과 여성신학에서 제시하는 여성해방적인 인간학을 검토해 봄으로써, 여성들이 지향해야 할 인간화된 여성의 image를 제시하여 보았다. 특히 C. Gilligan의 이론은 그동안 열등하다고 무시되어 왔던 여성들의 가치의 긍정적인 측면을 개발함으로써, 현재 사회에서 우월하게 평가되는 남성적인 가치들을 비판적으로 평가할 수 있는 근거를 제시해 주고 보다 성숙한 인간성의 vision을 제시하여 준 점에서 중요한 의미를 지닌다. 이러한 여성해방적인 인간학을 토대로 제3장에서는 한국 기독교 여성들이 이 인간성의 vision을 여성들의 현실적인 실천을 통해 실현시켜 나갈 수 있도록 하는 교육방법을 모색하여 보았다. 성서의 내용이나 신학적인 교리를 일방적으로 전달하는 기존의 교육방법으로는 여성들이 주체적으로 자신들의 비인간화된 상황을 인식하고 극복할 수 없다. 그러므로 본 논문에서는 여성들의 사고와 해석의 틀이 남성위주의 세계에서 형성되어 왔다는 사실을 인식하고, 여성 자신과 현재의 상황, 그리고 전통적인 성서해석과 종교적인 규범, 지식, 내면화된 가치들을 비판적으로 성찰하여 새로운 비젼을 향해 나갈 수 있도록 하는 해석학적 교육방법을 제시하였다. 이 해석학적 교육방법은 한국 기독교 여성들을 대상으로 한 것이므로, 이장에서는 먼저 한국 여성들이 비인간화되고 있는 삶의 상황을 두가지 관점에서 분석하였다. 그 결과 한국 기독교 여성들은 한국의 유교적인 가부장제 문화와 지배체제, 그리고 남성 중심적인 한국 기독교의 보수성으로 인해 중층적으로 억압받고 있음을 밝혔다. 다음으로는 이러한 교육상황에서 교회의 가르침을 절대적인 진리로 받아들이고 침묵과 순종만을 강요당한 여성들에게 이 해석학적 교육방법을 시행하기 위해서 기본적으로 변화되어야 할 전제들을 몇가지 제시하였다. 첫째는 과거의 기독교 전통, 현재 여성들의 경험, 그리고 미래의 vision과의 변증법적 긴장관계를 유지하는 것이다. 두 번째는 주입식 교육에서 대화적인 교육방법으로의 전환이며, 세 번째는 이 교육방법을 실행할 수 있는 여성 공동체의 형성이다. 이 장의 마지막 부분에서는 본 논문의 가장 핵심이 되는 여성해방적인 해적학적 교육모델을 구성하였다. 이 교육모델은 여성들의 현재 경험에서 출발하여 현재 여성들과 삶과 과거 기독교 전통을 비판적으로 성찰하고, 여성들의 이야기들과 기독교의 이야기, 그리고 여성들의 비젼들과 기독교의 비젼사이의 변증법적인 해석을 통해 새로운 비젼을 발견하고 실천적인 결단을 하도록 하는 제5단계의 해석과정으로 구성되었다. 이 교육모델을 구성함에 있어서 특별히 T.H.Groome 과 E. S. Fiorenza의 해석학 이론은 중요한 통찰력을 제공해 주었다. 마지막으로 제4장에서는 논문 전체의 연구내용을 종합하여 보고, 한국 여성들의 인간활ㄹ 위해 이 해석학적 교육모델이 보다 효과적으로 사용될 수 있기 위해서 보완되어야 할 과제들을 언급하면서 결론을 지었다.;This thesis is an attempt to establish feminist anthropology that is rewired for Christian education for women's humanization and to organize a feminist hermeneutical education model as a method of education for women's humanization. In the first chapter, the motive and significance of this thesis are described setting up the problem that present women live in the society of men's superiority over women and church institution as dehumanized beings, I offer the necessity of education activity and conscientization that will help women deviate from patriachal system culture and bridle of religious ideology. In the second chapter, I attempt to change anthropology of men's superiority over women and misogyny to feminist anthropology because it is understanding of humanity that is the base of Christian education theory and praxis. To achieve this task I examine critically psychology theories and traditions of christian theology on which present Christian education theories have been based in establishing anthropology. Present Christian education has accepted theological tradition and exegesis of Bible that have set masculinity for the standard of humanity, admitted and maintained men's rights and superiority. And in understanding humanity, it has accepted psychology theories which have prejudice of men's superiority over women and applied them to human development. Therefore, through criticizing these psychology theories and religious tradition that have discriminated and oppressed women, and examining anthropology suggested by feminist psychology and feminist theology, I suggest an image of humanized woman after whom women should seek. Especially, the theory of C.Gilligan has an important meaning in two points. In her theory, optimistic aspects of femininity that have been thought inferior to masculinity are discovered. On the basis of this, masculinity that have been thought superior to femininity can be critically judged. Her theory also suggests the vision of mature humanity. On the basis of this feminist anthropology, in the third chapter, I try to search for the method of education that will help korean christian women come true this vision of humanity through women's present praxis. Present education method informs the contents of Text or theological doctrines partially. So, women cannot be aware of and overcome their dehumanized situation by it. Therefore, in this thesis, I suggest a hermeneutical education method to help women be aware that their way of thinking and frame of reference have been made in men centered society, consider critically their present situation, traditional interpretation of Text, religious rules, knowledge, and values, and pursue the new vision. This hermeneutical education method is for Korean chrisitian women. So, First of all, I analyze korean women's dehumanized life context in two aspect. As a result, it is found that korean christian women are dually oppressed by Confucian patriarchal culture and ruling system of korea, and conservation of men centered Korean christianity. Next, I suggest several assumptions to apply this hermeneutical education method to women who have accepted the teaching of church as the absolute truth, and have been exacted silence and obedience in this context. The first is maintaining dialectical tension relation between past Christian tradition, present women's experience and future vision. The second is converting cramming education to communicational education method. And the third is building up women's community that can perform this method of education. In the last part of this chapter, I make a feminist hermeneutical education model, the key point of this thesis. This hermeneutical education model is composed of five movements: starting from women's present experience, reflecting critically women's present lives and Christian tradition of the past, and discovering new vision through dialectical hermeneutics between women's story and Christian Story and women's visions and Christian Vision, making a practical resolution. In making this education model, hermeneutics theories of T.H. Groome and E.S. Fiorenza provide an important insight. In conclusion, in the fourth chapter, the whole study of this thesis is summarized. And I conclude mentioning some task that should be supplemented in order to make a good use of this hermeneutical education method for humanization of korean women in present community.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 기독교학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE