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Igor Stravinsky의 Serenade en la에 대한 연구

Title
Igor Stravinsky의 Serenade en la에 대한 연구
Other Titles
(A) Study on Igor Stravinsky's "Serenade en La"
Authors
박근희
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
Igor Stravinsky스트라빈스키피아노음악음열음악
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Igor Stravinsky(1882-1971), who was born in Russia, made a great contribution to modern music. He has left various forms of music-from Primitivism, Neoclassicism and Serialism to the music influenced by Jazz. Although he left a great number of works of various genre, they include only 17 works for piano. These piano works are ones originally composed for piano, and the works arranged for piano are excluded. This study aims to analyze "Serenade en La"which is included amongst Neoclassicism pieces composed between 1923 and 1951. There are frequent occasions when Stravinsky followed classical or Baroque forms in piano pieces. "Serenade" consists of four small pieces which are similar in form to those mostly used during the classical period. To liberate rhythm, Stravinsky used liberate accents, polyrhythms and metric changes throughout the works. These features are also featured in the Serenade. In harmony, 4th and open 5th chords are used with traditional functional chords. Also different chords are simultaneously used which make the sound ambiguous. Although his concept of tonality was weak, Stravinsky' s music is usually organized around tonal centers. Serenade is centered on the note A and this unifies the whole work. The melody line is a less prominant feature of Stravinsky's works. The melodic contour consists of the notes moving around a dominant pitch, the notes moving stepwise and the melodic progression by big leaps through the octave. These are also important elements of Stravinsky's music in general. Moreover, Stravinsky showed the possibility of using the piano as a percussion instrument. In the Serenade, by using such effects as plucked strings of a guitar, he introduced various performance techniques. In the Serenade, the use of harmonics for the piano is a characteristic of the whole piece, expect Cadenza Finala of fourth piece.;Igor Stravinsky는 현대 음악에 있어 중요한 위치를 차지하는 러시아 태생의 작곡가로 러시아의 민속적 요소에 영향을 받은 음악과, 신고전주의 (neo-classicism)의 음악, 째즈의 영향을 받은 음악, 음열(series) 음악 등을 남겼다. 다양한 장르에 걸쳐 다수의 작품을 남긴 그는 은 piano음악에서는 다른 장르에서 보다는 좀 적은 17곡을 남겼다. 이는 처음부터 piano를 위해서 쓴 곡을 말하며 piano로 편곡한 작품은 제외한 수이다. 그 중 Serenade en La (이하 Serenade)는 신고전주의 시기에 작곡된 작품이다. Stravinsky의 piano곡은 형식이 고전이나 Baroque의 형식을 따르는 경우가 많은데 Serenade는 2부, 3부, 4부 등의 부분으로 구성되어 있어 고전시기에 많이 쓰이던 형식이 사용되었음을 알 수 있다. 그의 작품에서는 자유로운 리듬 구사를 위해 잦은 변박, accent의 자유로운 사용, 복리듬(polyrhythm)등이 사용되었는데, Serenade에서도 그러한 특정들이 잘 나타난다. 전통적 기능화성과 함께 4도 구성, 공허 5도(open fifth chord)등이 사용되었는데 Serenade에서는 이런 화음구성과 함께 서로 다른 화음의 동시 사용 등도 보여진다. 조성의 개념은 약화되었으나 주축음(tonal center)란 개념이 작용되어 조성의 확대가 일어나는데 Serenade에서는 A가 tonal center로 쓰이면서 곡 전체의 동일성부여에 기여한다. 선율형은 한 음을 중심으로 배회하거나 순차 도약하는 선율, octave를 넘나드는 선율의 진행 등이 사용되었는데 이런 것 역시 Stravinsky음악의 특정적 요소이다. Stravinsky는 piano에서 타악기적 가능성을 보여주기도 하는데 Serenade에서는 guitar의 plucked string과 같은 효과를 사용하여 주법적인 다양성을 부여한다. Serenade중 제 4곡 Cadenza Finala를 제외하고는 piano에 배음(harmonics)을 이용한 주법이 사용되어 특징적이다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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