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윤이상의 '주요음기법'에 나타난 전통음악의 정신

Title
윤이상의 '주요음기법'에 나타난 전통음악의 정신
Other Titles
(A) study on the 'Haupttone technique' as based on the spirit of traditional music
Authors
金恩英
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
윤이상주요음기법전통음악정신
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
한국의 성악연주문화는 한국곡이 외국곡에 비해 상대적으로 적게 다루어진다는 것과 또 그 시기에 있어 낭만시대의 작품에 편중되어 있다는 것이 문제점으로 지적되고 있다. 서양이 문화를 주도하던 시기는 지나고 동양으로 그 관심이 돌려지고 있는 현시점에, 20세기를 살아가는 현대인으로서 한국현대음악에 대한 연구를 더 이상 늦출 수는 없는 일이다. 이에 한국에 있어야 할 진정한 현대음악이란 무엇인가에 대해 고찰해 보고 그 구체적인 예로 윤이상의 음악, 특히 자신이 스스로 '내음악언어의 토대'라고 말한 '주요음기법'의 연구를 통해 성악음악에 있어서 보다 넓은 레파토리 개발과 연구에 기여하고자 함이 목적이다. 근대 이후 서양음악이 유입되는 과정에서 그에 대한 무비판적인 수용으로 인해 전통음악과 서양음악은 이분화 되었다. 이에 대한 반성으로 전통음악과 서양음악의 결합이 모색되었는데 이 둘의 결합은 단순하게 전통음악을 소재로 하여 서양음악의 기법으로 쓴 작품을 의미하지 않는다. 진정한 한국현대음악이란 서양음악을 긍정적으로 수용하고 전통음악의 정신을 계승한 것이어야 한다. 동양적인 음향관념을 가지고 있는 윤이상의 음악에서는 모든음이 시작부터 끝날 때까지 무한한 변화를 거듭하고 생명력을 발휘한다. 이렇게 하나의 음군을 형성하면서 하나의 주요음이 존재하고 그것이 주변의 장식음들로 인하여 끊임없이 진행하는 것이 바로 '주요음기법'이다. 이것은 윤이상의 독특한 음악어법이라고 일컬어진다. 전통음악의 정신이란 대립되는 요소의 상호작용으로 더 나은 화해를 이루는 원리와 인간의 정신을 조화롭게 하는 전통음악의 목적성이다. 윤이상의 '주요음기법은 전통음악의 3요소, 장단, 선율, 시김새 측면에서 이러한 전통음악의 정신을 바탕으로 하고 있다. 이와 같이 윤이상의 음악은 전통음악의 정신을 계승한 진정한 이 시대의 한국음악임이다. 앞으로 윤이상 음악과 같은 한국현대음악에 대한 연구와 연주가 활발하여 한국의 성악음악이 보다 발전될 수 있기를 바란다.;The most prominant problems surrounding Korean vocal music performance are, first, foreign musical works get relatively more attention than those of Korean origin, and secondly, too much importance is attached to works of the romantic period. The modern world is no longer predominated by western culture, but, instead, increasingly more interest has been focused on Asian culture. Therefore, it is a fact of reality and timely that we can no longer delay our study of Korean modern music. This paper will mainly address the topic of what is true modern music. More specifically, the paper will exemplify the work of Isang Yun, focusing especially on what he himself called "the foundation of my musical language", the Haupttone technique. By studying the Haupttone technique, the paper's main objective is to contribute to the further research of vocal music and development of repetory. Because western music has been accepted uncritically since modern times traditional music and western music remain much divided, As a remedy to such a phenomenom, efforts have been made for the finding of ways to unite these two music styles. Previously, one was limited to simply applying western techniques to traditional music. True Korean music can only be created when western music is positively absorbed while inheriting the spirit of traditional music at the same time. The haupttone technique, which i s called Isang Yun's unique musical language, has the three characteristics that tell us that the techniques are based on the spirit of the traditional music : rhythm, melody, decoration notes. Therefore, it can be concluded that Isang Yun's music is truly the most representative Korean modern music by inheriting the spirit of traditional music. In the future, it is hoped that the study and performance of Korean modern music, like that of Isang Yun, will be conducted more actively and vibrantly to contribute to its further development.
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