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Olivier Messiaen의 Mode de valeurs et d'intensite´s에 대한 연구

Title
Olivier Messiaen의 Mode de valeurs et d'intensite´s에 대한 연구
Other Titles
(A) Study on "Mode de valeurs et d'intensite´s" by Olivier Messiaen
Authors
김도희
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
Olivier Messiaen총음렬음악음가강세
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The French composer Olivier Messiaen (1908-1992), throughout his life, did not belong to any particular school or trend of the 20th century's modem music but evolved his own unique music and at the same time was the first to experiment with 'total serial music' which was the mainstream of the music of the 1950s. The basis of Messiaen's music is the religious mysticism based on his Catholic beliefs and, by contrast his logical composition technique. Beside these, he established his own unique musical expressions such as the mode of limited transposition, nonretrogradable rhythm, use of Greek and Indian rhythms and transformation of bird song into the musical language. The work which reveals best Messiaen' s logical technique is Mode de valeurs et d'intensite^(´)s in Quatre e^(´)tudes de rhythm. This piece of music was the first example of total serialism through expansion and adaptation of even duration, intensity and attack from the serial mode exclusively limited on pitch in Arnold Schoenberg's twelve-tone technique. This work exerted a direct influence upon his two pupils, Pierre Boulez and Karlheinz Stockhausen, and become a momentum to activate total serial music in Europe and America. This kind of music has been developed further into electronic music and chance music. "Mode de valeurs et d'intensite^(´)s", discussed in this study, utilizes a mode Messiaen devised for himself as its basic structure. and goes one step futher in subdivision than in Schoenberg's technique. In this work, the mode is concretely being referred to includes the pitch mode made of 36 pitches, rhythm mode made of 24 durations, intensity mode of 7 steps and attack with 12 methods. Each mode combines with another, so one pitch has always the same duration and intensity as well as the same attack.;프랑스 작곡가 Olivier Messiaen(1908-1992)은 전 생애를 통하여 20세기 현대 음악의 어떤 특정한 유파나 사조에 속하지 않고 자신만의 고유한 음악을 전개해 나갔으며, 동시에 1050년대의 주류를 이루는 총음렬 음악(total serial music)을 처음으로 시도하였다. Messiaen음악의 가장 기본이 되는 것은, 카톨릭 신앙에 근거한 종교적 신비주의와 이에 대비되는 논리적인 작곡기법이다. 또한 조옮김이 제한된 선법(mode of limited transposition)과 비역행적 리듬(nonretrogradable rhythm), 그리스와 인도리듬의 사용, 새소리를 음악언어로 변용시키는 등 자신만의 독특한 음악어법을 확립하였다. Messiaen의 논리적인 기법이 가장 잘 드러난 작품은 『Quatre e'tudes de rythme, (4개의 리듬적 연습곡),중 한 곡인 『Mode do valeurs et d'intensite's, (음가와 강세의 모드, 1949),이다. 이 곡은 Schoenberg의 12음 기법에서 음고(pitch)에만 제한하여 사용했던 음렬방식을 음가(duration), 강세(intensity), 연주법(attack)까지 확대 적용시킨 총음열기법에 의한 최초의 작품이다. 이 곡은 Messiaen의 제자 Pierre Boulez (1925- )와 Karlheinz Stockhausen (1928- )에게 직접적인 영향을 주었으며, 유럽과 미국 등지에서 총음렬 음악이 활성화되는 계기가 되었다. 총음렬 음악은 이후 전자음악(electronic music)과 우연음악(chance music)으로 까지 더욱 발전하게 되었다. 본 논문에서 다룬 「Mode de valeurs et d'intensite's(음가와 강세의 모드)」는 Messiaen이 직접 고안한 Schoenberg의 음렬 기법보다 한 단계 더 세분화된 '모드'를 악곡의 기본구조로 설정하고있다. 이 극에서 '모드'가 구체적으로 지시하는 것은 36개의 pitch로 된 음고 모드, 24개의 리듬으로 된 음가모드, 7단계로 나뉘어진 음의 강세모드, 그리고 12가지 방법의 연주법(attack) 등을 모두 포함한다. 각각의 모드는 서로 결합되어 있어 하나의 음고(pitch)는 항상 같은 음가(duration)와 강세(intensity), 또 같은 연주법(attack)을 갖는다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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