View : 682 Download: 0

Anton Webern의 "Three Songs from Viae Inviae" Op.23의 1악장 분석연구

Title
Anton Webern의 "Three Songs from Viae Inviae" Op.23의 1악장 분석연구
Other Titles
(AN) ANALYSIS OF ANTON WEBERN'S FIRST MOVEMENT IN "THREE SONGS FROM VIAE INVIAE", OP.23
Authors
이은주
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
Anton WebernThree Songs from Viae InviaeOp.231악장a
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The first movement of "Three Songs from Viae Inviae" Op.23 of Anton Webern analyzed in this thesis was composed in 1934, and it was analyzed by the thechnique of twelve tone. As for the analysis method, at the introduction, the historical studty of German Lied during 14th centrury -19th century was made. And, at the main subject, the structure, practical application and diagonal relations of set were examined. According to the mode of poem, rhythm, and accompaniment type, analysis was made by dividing into two parts. In the first movement, accompaniment and voice part were handled equally, by using the contrapuntal technique such as stimmtaush, canon and crab canon etc. between the accompaniment and the melody of voice part. Thus, Lied of the 20th century is the independent musical piece to have the theoretical system, by getting out of the dependency of poem.;본 논문은 Anton Webern의 "Three Songs from Viae Inviae", Op.23의 1악장을 12음기법에 의해 분석한 것이다. Op.23은 총 48개의 집합(Set)가운데 8개의 집합만이 순환적으로 활용된 작품이다. 1악장은 피아노와 인성간의 성부교차(stimmtaush), 캐논(canon), 역행캐논(crab canon)등의 대위법적 기법을 통하여 반주와 성악성부를 동등하게 취급하였을 뿐 아니라, 반주와 성악성부가 이루는 음정구조가 대칭형을 이룬다. 또한 피아노에 의한 반주가 인성의 한계를 보완해 줌으로서 Lied의 영역을 기악곡만큼 확장시킨 점에서 그 중요성을 찾을수 있다. Webern의 이러한 지향은 20세기 Lied가 시(詩)의 종속으로부터 탈피하여 다른 기악곡과 동등한 이론적 체계를 지닌 악곡이 되는데 큰 공헌을 했다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE