View : 172 Download: 0

한국 교육정책결정과정에 대한 비판적 고찰

Title
한국 교육정책결정과정에 대한 비판적 고찰
Other Titles
(A) critical Analysis of Educational Policy-Making Process in Korea : With special emphsis on "The System of Bachelor's Degree by Independente Study"
Authors
심인선
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
한국교육정책결정과정독학학위취득제도
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to analyze the policy-making process of the system of bachelor's degree by independente study and to investigate its characteristics. This research consists of theoretical consideration and an analysis of the case study. The theoretical consideration is observed several model cases and finally analysed the policy-making process. Based on the theortical consideration, the policy-making process of the system of bachelor's degree by independente study is then studied from a viewpoint of the structureal elements of the policy formation including occurance of problems, various measures of solutions, participantion and decision-making. The analysis results are as follows : 1. Occurance of problems: The main and direct cause of the system of bachelor's degree by independente study is reexamine-student problems and has been accumulated since long time ago. The problem has given no special measures until some policies taken recently. Primary solution to solve those reexamine-student problems has gradually transited to the highschool grauate employments who want to pursuade continuous study. As a result, there is no any consistence in the formative causes of the system of bachelor's degree by independente study. 2. Solution: Before The system of bachelor's degree by independente study was policy-discuss, the similar policies or solutions was made ready for by several institutes. And they flowed till coming to choice opportunities. 3. Participantion: The decision of the system of bachelor's degree by independente study decides upon the most closed process and limited participation. 4. Decision-making: The decision-making process of the system of bachelor's degree by independente study was so determined by oversight that there could be no any consideration with several problems after execution. As a result of the analyzing the above study, it comes to conclusions as follows : 1. Continuous trial, error and supplementary plans which come from the executive process of the system of bachelor's degree by independente study initiate from the policy-making process. 2. The policy-making process of the system of bachelor's degree by independente study is close to 'Garbage Can Model' among the policy-making models observed in the theoretical consideration.;본 연구의 목적은 독학에 의한 학위취득제도의 결정과정을 분석하여 그 특징을 알아보는데 있다. 본 연구는 이론적 고찰과 사례분석으로 구성된다. 이론적 고찰에서는 정책결정과정의 여러 모형들을 살펴본 후 교육정책 결정과정을 고찰 하였다. 이론적 고찰을 토대로 하여 독학에 의한 학위취득제도의 결정과정분석을 정책결정과정의 구성요소인 문제의 발생, 해결책, 참여의 문제, 의사결정방식의 관점에서 살펴보았다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 독학에 의한 학위취득제도 형성의 직접적인 원인인 재수생 문제는 오래전 부터 있어온 누적된 결과로, 정책이 형성되기 까지 그냥 방치해 두었다. 문제해결을 위한 우선순위는 재수생 문제의 해결로 부터 고졸취업자의 계속적 교육욕구의 해결로 옮아가, 일관성이 결여되어 있다. 둘째, 독학에 의한 학위취득제도가 정책의제화 되기 전에 유사한 정책 내지는 문제해결책들이 이미 여러기관에 의해 제안되었고, 이 대안들이 정책결정의 기회가 올때까지, 독자적으로 존재하고 있었다. 셋째, 독학에 의한 학위취득제도의 결정이 매우 폐쇄적인 절차에 의해 결정되고, 참여자의 범위가 한정되었다. 넷째, 독학에 의한 학위취득제도의 의사결정방식은 매우 빠른 속도로 진행되어 실행후 나타날 문제들을 고려하기 전에 재빠르게 결정하는 방식을 취하고 있다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 독학에 의한 학위취득제도의 정책을 실행하는데에 있어 계속 논의되고 있는 시행착오 및 보완책은 그 결정과정에서 비롯된 것이다. 둘째, 독학에 의한 학위취득제도의 결정과정은 이론적 고찰에서 살펴보았던 여러 결정과정 모형 중 쓰레기통 모형에 근접한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE