View : 23 Download: 0

Igor Stravinsky의 Capriccio for Piano and Orchestra에 대한 소고

Title
Igor Stravinsky의 Capriccio for Piano and Orchestra에 대한 소고
Other Titles
(A) Study on Igor Stravinsky's "Capriccio for Piano and Orchestra"
Authors
이선아
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
Igor StravinskyCapriccio이고르 스트라빈스키카프리치오
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
이고르 스트라빈스키(Igor Stravinsky; 1882∼1971)는 20세기의 대표적인 작곡가 중 한 사람으로서 러시아의 민족적인 원시 주의, 신 고전주의, 음렬주의에 이르는 20세기의 다양한 음악 양식의 곡들을 작곡하였다. 그는 보통 사람들이 이원적으로 이해하는 개념들, 즉 반복과 변화, 조성과 무 조성, 과거와 미래, 전통과 전위 사이를 누구보다도 자유롭게 넘나들며 이들 상반된 개념들을 동시에 추구했던 독특한 작곡가 였다. 본 논문에서는 신 고전주의 시기 작품인를 고찰하기 위해 그의 생애와 음악적 특징을 먼저 살펴보고 <카프리치오>에 나타나는 여러 특징들을 중심으로 분석하였다. <카프리치오>는 신고전주의 시기의 작품으로 악기들을 콘체르티노(Concertino) 그룹과 리피에노(ripieno) 그룹으로 나눈 콘체르트 그로소(Concerto grosso)적인 특징과 대위법적인 기법, 강약의 갑작스런 변화 등에 있어서 18세기 음악을 연상케 하지만 빠른 음계와 아르페지오의 기교적인 패시지(passage)와 반음계주의(chromaticism) 의 사용등은 베버(Carl Maria von Weber: 1786∼1826)와 차이코프스키(Pyotr Il'yich Tchaikovsky; 1840∼1893)같은 낭만적 작곡가들의 영향을 보여주고 있다. 본 논문에서는 <카프리치오>를 형식, 조성, 주요 주제 및 동기의 활용, 선율, 리듬, 기법에 걸쳐 분석하였고 그 결과는 다음과 같다. <카프리치오>는 다양한 에피소들이 삽입되는 론도 형식으로 각 부분들은 저로 조성적으로 연관되어 있으며 선율은 간단하고 순차진행적인 선율부터 갑작스런 도약과 오스티나토까지 사용되었다. 리듬상으로는 대칭적, 비대칭적 박분할과 이동된 액센트, 당김음의 사용 등이 나타나고 기법상으로는 대위법적인 기법과 mote perpetuo, 그리고 반복음의 사용이 두드러진다.;Igor Stravinsky(1882-1971) is an outstanding composer, who actively participated in some of the most significant musical directions of the first half of the twentieth century. The works of Stravinsky contain such diversity and contrasts as tonal and atonal works, the tradition and the avant-garde, primitivism, neoclassicism, and serialism. They, yet, have certain stylistic features that remained constant in his unique perception, rhythmic imagination, and various ideas of the structures. In this thesis, Stravinsky's "Capriccio for Piano and Orchestra" is studied, and his life and musical world are included. "Capriccio for Piano and Orchestra" is based on his neoclassicism, which may be defined as adherence to the Classic principles of balance, coolness, objectivity, and absolute music, with the characteristics of economy. This piece is played by two groups, the concertino and the ripieno, which are of concerto grosso. The form, predominantly contrapuntal texture, and diatonic harmoies of the piece explain the connections with the music in the classical period, and the virtuosity and the chromaticism of the piece still tell the influences from the nineteenth century music, such as Weber's and Tchaikovsky's.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE