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J. S. Bach, L. V. Beethoven, R. S. Schumann, C. Debussy에 대한 소고

Title
J. S. Bach, L. V. Beethoven, R. S. Schumann, C. Debussy에 대한 소고
Other Titles
(A) Study of Bach, Beethoven, Schumann, Debussy
Authors
金台媛
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
J. S. BachL. V. BeethovenR. S. SchumannC. Debussy
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 졸업연주 프로그램에 따른 J.S. Bach의 Partita No.2 C minor, L.V. Beethoven의 Sonata Op.53, C Major, R. Schumann의 Symphonic Etudes Op.13 C^(#) minor, C. Debussy의 Suite Bergamasque 를 고찰하였는데 그 결과를 요약해 보면 다음과 같다. J.S. Bach의 Partita No.2 C minor는 Sinfonia Alemande, Courante Sarabande Rondeaux Capriccio로 구성되어 있다. 악장배열에 있어 불란서서곡 양식의 Sinfonia와 바하조곡에는 보기 드문 Rondeaux, 마지막 악장으로 Gigue 대신 Capriccio를 사용한 것이 특징이다. 형식은 Sinfonia와 Rondeaux를 제외하고 모두 2부분형식으로 되어 있으며 각기 특징적인 리듬을 갖고 있다. Beethoven Sonata Op.53은 2악장으로 구성된 곡으로 두번째 악장 앞에 느린 서주부를 두고 있다. 이 곡은 주요주제 요소에 의한 체계적인 발전수법을 잘 나타내고 있으며, 2악장에서의 옥타브 스케일, 긴 트릴, 많은 페달사용의 지시는 피아노의 기계적인 발달을 엿 볼 수 있다. Schumann의 Symphonic Etudes Op.13은 주제와 11곡의 연습곡과 종곡(finale)로 구성되어 있으며 관현악적인 다양하고 큰 음향과 음악적인 사고에 의해 조절되어진 연습곡적인 기교, 주제의 다양한 변주를 특징으로 한다. Debussy의 Suite Bergamasque는 Prelude, Minuet, Clair de lune Passepied, 4곡으로 구성되어 있다. 이 곡은 18세기 무용조곡의 영향을 볼 수 있으나, 조성의 통일은 보이지 않으며, 선법음계에 바탕을 둔 멜로디, 리듬의 모호함, 병진행의 많은 사용은 인상파적인 성격을 보여준다.;This Thesis is a study on the works performed by the writer at the graduation recital. The repertoire consisted of J.S. Bach's Partita no.2 in C minor, L.V. Beethoven's sonata op.53 in C major, R. Schumann's Symphonic etudes op.13 in C^(#) minor, and C. Debussy's suite Bergamasque. The results of this study :are summarized as follows. J.S. Bach's Partita no.2 in C minor is composed of a Sinfonia, Allemande, Courante, Sarabande, Rondeaux, and Capriccio. The special characteristic are that in she arrangement of the movements, a French overture-style Sinfonia and a Rondo rarely seen in a Bach suite, are used. In the final movement a Capriccio replace: a Gigue. Each movement is in binary form except for sinfonia and Rondeaux and each has its own special rhythm. Beethoven's sonata op.53 is a two movement work. A slow introduction is put before the second movement. This piece shows a systematic well developed technique in the main subject matter and in both movements, one can get a glimpse of the piano's mechanical development, in the octave scales, long trills and in the indications for much use of the pedal. Schumann's Symphonic etudes op.13 is made up to a main them, 11 etude; and a finale. The characteristics of it are that it is orchestrally varied, has a full sound, it is regulated by etude- like technique and varied thematic variation. Debussy's suite Begramasque is made up to four movements, a Prelude, Minuet, Clair de Lune, and Passepied. In this piece one can see, the eighteenth century dance suite's influence but not a unity of formation. The piece's special characteristic is that it is based on modal scales, has a vagueness of rhythm, and uses many parallels, giving it an impressionist character.
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