View : 987 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author김희정-
dc.creator김희정-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:17Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:17Z-
dc.date.issued1989-
dc.identifier.otherOAK-000000023176-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/180661-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000023176-
dc.description.abstractIn the future information society whose development is much more faster than in the past, information will be regarded as an important resource and computers will play an indispensable role in our daily life. As the prices of computers and peripheral equipments, however, are still high it is difficult for schools to get them available. So the necessity of LAN makes multiple users to share expensive equipment by connecting computers and its peripheral equipments in just one network mades the information exchange smoother. The purpose of this study was to survey the current status of LAN utilization in elementary and middle schools all over the country and to make proposals for more effective, utilization of LAN. For this survey 320 elementary and middle schools were randomly selected and questionnaires were distributed out. Among them 221 responses were collected and the results of the survey are as follows : 1. The teachers in charge of computer education was receiving computer classes hosted by various institutions such as municipal/provincial educational committee and private institutions the classes on LAN utilization were mainly administered by the computer manufacturers and the education on LAN was less received than the education on computer. 2. The teachers' knowledge of LAN utilization was found not enough in general but they didn't think that LAN was difficult to utilize. 3. LAN was more used in classes in elementary schools than in middle schools in which arithmetic (mathematics) and science classes were using LAN more than other c1asses. 4. The reason for not using LAN was pointed out firstly that the amount of proper educational software is absolutely small. And the next point-outs were the poor performance ability of LAN system and the lack of proper A/S. Those three points were the teachers' suggestions for better LAN utilization. 5. The merits of LAN was found out that interactions were possible among students and that a specific student's learning progress could be monitored through the teacher's computer. 6. Despite the various merits of LAN system the teachers were very discontent with LAN system but they thought LAN utilization was useful. on the basis of the above result, this study makes several proposals for better LAN utilization. 1. Systematic and continuous training opportunities should be expanded in LAN utilization, as well as computer education itself. 2. As the current educational software consists mainly of arithmatic and science, the development of various education software of high quality is urgently requested. For more efficient softwares should be compatible. 3. As the LAN systems developed by the current computer manufacturers are connected with 8-bit computer, they have some problem in hardware and therefore they are not working properly. According to The Ministry of Education's new policy for strengthening computer education with 16-bit computers connected with networks. So the School Laboratorys will be equipped with 16-bit computer connected with networks. So the development of better LAN system should be made for this policy. 4. The cooperation of the computer manufacturers is nece-ssary so that schools can get enough and quick service for maintenance and repair.;현대는 과학.기술의 발전 속도가 과거에 비해서 몇 십배 빠른 속도로 증가하고 있으며 또한 다가오는 미래 정보화 사회에서는 정보가 중요한 자원으로 간주될 것이다. 그러나 아직은 컴퓨터와 주변 장치들의 가격이 고가이므로 일선 학교에서는 쉽게 구입하기가 어려운 실정이다. 그러므로 고가의 컴퓨터나 이에 관련된 주변 장치들을 하나의 네트워크로 연결하여 다수의 이용자가 고가의 기기들을 공유하게 하며, 서로의 정보 교환을 원활하게 해주는 LAN(Local Area Network)의 필요성이 점점 증가하고 있다. 따라서 본 연구는 LAN에 관한 국내외 관계 문헌을 이론적으로 고찰하여 보고 LAN이 설치되어 있는 초.중학교(국.공립)의 LAN 활용 실태를 조사하여 바람직한 활용 방안을 모색하는 데 그 목적이 있다. 다수의 컴퓨터들이 LAN으로 연결되어 있는 전국의 320개 초.중학교의 컴퓨터실 담당 교사를 대상으로 설문지를 실시하였으며 221부의 설문지가 회수되었다. 연구 조사 결과는 다음과 같았다. 첫째, 컴퓨터실 담당 교사들은 시.도 교육 위원회, 사설 학원 등 각종 단체에서 주관하는 연수를 통해서 컴퓨터 교육을 받고 있었으나 LAN 활용에 관한 교육은 주로 컴퓨터 제조회사에서 주관하고 있었으며 LAN에 대한 교육은 컴퓨터 교육에 비해서 많이 받고 있지 않았다. 둘째, 전반적으로 LAN 활용에 관한 교사의 지식은 부족한 편으로 나타났으나 LAN 교육을 받은 교사들은 LAN 활용 방법이 그다지 어렵지는 않다고 생각하고 있었다. 셋째, 중학교보다는 국민학교에서 좀 더 활발히 LAN을 이용하여 수업을 실시하고 있었는데, 산수(수학)와 자연(과학)과목에 있어서의 활용도가 제일 높았다. 넷째, LAN을 이용하지 않는 이유로는 적절한 교육용 소프트웨어의 양이 절대적으로 부족하다는 점이 가장 큰 이유로 지적되었고 그다음은 LAN 시스템의 성능과 신속하고 적절한 A/S의 문제가 지적되었다. 그러므로 교사들은 LAN 활용을 위해 이 세 가지가 개선되기를 제일 기대하고 있었다. 다섯째, LAN의 장점으로는 학생과의 상호 작용이 가능하다는 점과 교사용 컴퓨터에서 특정 학생의 학습 진행을 볼 수 있다는 점이 지적되었다. 여섯째, 여러 가지 LAN 시스템의 장점에도 불구하고 교사들은 LAN 활용을 위한 CAI 프로그램의 부족, 작동 경비. 유지비에 대해서 매우 불만족하였으나 교사들은 LAN의 이용이 유용하다고 생각하고 있었다. 이와 같은 조사 결과를 토대로 본 연구에서는 LAN 시스템의 보다 나은 활용 방안에 대하여 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 컴퓨터 교육 뿐 만 아니라 LAN 활용에 대한 보다 체계적이고 지속적인 연수 기회를 확대시켜야 한다. 이를 위하여 적극적인 행정적, 재정적인 지원이 필요하다. 둘째, 현재의 교육용 소프트웨어는 주로 산수, 자연과 위주이므로 다양하고 질적으로 우수한 교육용 소프트웨어의 개발이 무엇보다도 시급히 요청된다. 더욱 효율적인 활용을 위해서는 호환성이 있는 소프트웨어이어야 한다. 셋째, 현재 기업체에서 개발한 LAN 시스템은 8비트 컴퓨터를 연결한 것이므로 하드웨어상의 문제점이 많아 제 기능을 발휘하지 못하고 있다. 문교부의 학교 컴퓨터 교육 강화 방안에 따라서 96년도까지 연차적으로 16비트 컴퓨터를 망(Network)으로 연결한 실습실이 들어설 것이므로 이를 위한 보다 우수한 LAN 시스템의 개발이 이루어져야 한다. 넷째, LAN 시스템의 문제 발생, 유지. 보수 시 A/S를 충분히, 신속하게 받을 수 있도록 컴퓨터 관련 업계의 협조가 요구된다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 의의 및 목적 = 1 B. 연구의 방법 및 범위 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 우리나라의 컴퓨터 교육 = 5 B. LAN의 개념 및 특성 = 9 C. LAN의 활용 = 20 Ⅲ. LAN 시스템의 활용 실태에 관한 조사 결과 분석 = 33 A. 연구의 방법 및 절차 = 33 B. 연구의 결과 및 해석 = 35 Ⅳ. 결론 및 제언 = 56 참고문헌 = 59 부록 : 설문지 = 64 ABSTRACT = 70-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3619950 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subjectLAN시스템-
dc.subject활용-
dc.subject랜시스템-
dc.titleLAN시스템의 활용에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle국·공립 초·중학교를 중심으로-
dc.title.translated(A) STUDY ON LAN UTILIZATION IN ELEMENTARY AND MIDDLE SCHOOLS-
dc.format.pageix, 73 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 교육공학과-
dc.date.awarded1989. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육공학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE