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J. S. Bach의 [English Suite, no. 3 BWV808]에 대한 연구

Title
J. S. Bach의 [English Suite, no. 3 BWV808]에 대한 연구
Other Titles
(A) Study on "English Suitem, no.3 BWV 808" by J.S.Bach
Authors
우수미
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
음악J. S. BachEnglish suite
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 필자의 석사과정 졸업 연주 프로그램 중 하나인 J.S. Bach(1685~1750)의 English suite no.3, BWV 808에 관하여 연구한 것이다. 음악사적 입장에서 J.S. Bach는 바로크 시대의 거두(巨頭)로서 개혁자가 아닌 완성자로 평가된다. 그는 Antonio Vivaldi(1678-1741)의 풍부한 화성과 협주양식, 프랑스 클라브생 악파의 건반기법과 Jean Baptiste Lully(1632-1687)의 서곡 양식, 독일의 Dietrich Buxtehude(1637∼1707), Johann Pachelbel(1653∼1706)의 Organ 예술 등을 모두 집대성하여 높은 예술적 경지로 이끌어 올렸기 때문이다. 그의 작품은 Organ과 클라비어를 위한 곡들로부터 Sonata, 협주곡, 관현악곡, 성악 작품들과 교회 칸타타에 이르기까지 실로 방대하다. 그의 큰 업적은 음악속에 탁월한 수법으로 푸가 기법을 사용하고 마치 벽돌을 쌓는 듯한 건축적 구성력으로 곡의 흐름을 이끌어 차원높은 건반곡의 경지를 이룩한데 있다. J.S. Bach는 1685년 아른슈타트(Arnstadt) 가까운 도시인 아이제나하(Eisenach)에서 출생하여, 오르간 주자로 일하였던 아른슈타트(1703-07)와 뮐하우젠(Mu¨hlausen, 1707-08) 그리고 바이마르(Weimar)의 빌헬름 공의 궁정(1708-17)에서는 오르간을 위한 작품을 주로 썼고 그후 레오폴드 왕자의 궁정음악 감독으로(1717-23) 일하였던 쾨텐(Co¨then)에서는 주로 실내악곡과 관현악곡을 썼다. 그리고 나중에 라이프찌히의 성 토마스 교회의 지휘자이자 음악감독(1723-50) 으로 봉사하였을 때는 칸타타가 그의 작품활동의 주류를 이루었다. 바하는 그의 생애 초기부터 말년까지 거의 지속적으로 건반음악을 작곡하였는데 본 논문에서 다룰 세벌의 클라비어 모음곡들은 각각 6개의 모음곡으로 구성된다. 이 모음곡들은 각기 French Suites, English Suites, Partitas로 불리는데 Partitas를 제외하고는 이 명칭에 대하여 아무런 국가적 의미도 없고 바하 자신이 스스로 붙인 것도 아니다. 이 모음곡들은 대개 네 개의 표준적인 춤곡(Allemande, Courante, Sarabande, Gigue)으로 되어 있으며 Sarabande와 Gigue사이에 짧은 악장(Optional Dances)이 첨가되어 있다. 짧은 악장(Optional Dances)으로는 Minuet, Boure´e, Gavotte, Anglaise, Loure, Polonaise, Passepied, Air, Burlesca, Scherzo, Rondeau 등이 있다. Suites을 구성하는 각 곡의 내부적 형식은 대개 2부 형식(binary form)으로 되어 있다. 모든 역사가 그러하듯, 커다랗게 재순환하는 서양음악사의 흐름을 볼 때, 21C를 바라보는 이 시점에서 J.S. Bach의 작품을 살펴보는 것 또한 의미가 있으리라 생각되며, 본 논문에선 Baroque 시대의 Suite의 일반적인 특징들과 Bach의 English Suite no.3의 분석을 중심으로 살펴보고자 한다.;This thesis is a study on J.S. Bach's(1685-1750) English Suite, no.3 BWV808 which is part of the present writer's graduate recital program. J.S. Bach wrote about 45 suites, setting in them such a standard as to compel all others to be measured against it. Bach's suites for keyboard consist mainly of three collections of six suites each, known as the English Suites, the French Suites, and the Partitas. It may be noticed that the first and the second of these terms are not only unauthentic but also devoid of significance, insofar as there are no specific English traits in the latter(aside from those French clements which are common to all the suites of German composers). The term partita, however, which is borrowed from Italian terminology, is authentic and does have significance insofar as these suites show Italian influence to some extent. The difference in style between the older and the more recent dance types which we observed in the suite by Pachelbel is even more patent in Bach's suites. His allemandes, courantes, Sarabandes, and gigues are highly idealized types which are far removed from any dance connotation. His gavottes, bourre′es, polonaises, and minuets, on the other hand, retain the characteristic traits of a dance, recreated through the interpretation of an imaginative artist. This Suite consists on Pre′lude, Allemande, Courante, Sarabande, Gavotte Ⅰ, Gavotte Ⅱ, Gigue. In the first movement, Pre˘lude was written the concerto-grosso type by Bach. And Allemande, like the pavane, is written in duple time, but is less solemn and dignified in its style and only moderately fast. Like all the dances of the Suite, the allemande, a "German dance", gradually lost its dance like character, becoming concert music in the style of a dance or so-called idealized music. The Courante, a running dance in 3/4 time with an upbeat and a predilection for the dotted rhythms on the second beat of the measure. The characteristic feature is the constant running motion in eighth or sixteenth notes, with on upbeat of three eighth notes. The Sarabande, a slow movement of the Suite, is noble in character, often sorrowful in expression. broad in its melodic line. Its distinctive rhythmical feature is the strong accent on the second beat of the measure. The Gavotte is a graceful dance in duple time. It Is made up of two-measure phrases. In the Suite two gavottes often follow one another, the second a kind of trio to the first. The Gigue, the finale of the Suite, is a very lively dance in 12/8 time. An incessant flow of motion is its characteristic feature. Bach makes the gigue in this suite, more complex by working out the theme in contrary motion in the second part of the piece. This gigue lends itself to fugal development.
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