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Milton Babbitt의 (Composition for Twelve Instruments)분석 연구

Title
Milton Babbitt의 (Composition for Twelve Instruments)분석 연구
Other Titles
(A) Study on Milton Babbitt's "Compositoins for Twelve Instruments"
Authors
안선현
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
음악Milton BabbittComposition
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
1920년 Arnold Schoenberg에 의해 착안된 12음 기법이 Alban Berg나 Anton Webern에 의해서 발전되었지만 위 세사람은 더 이상 혁신적인 인물이라기보다는 twelve - tone classical compositions에 속한다. 1950년말까지 음열 영향을 받지 않은 작곡가 없을 만큼 확산되었는데, 특히 미국을 중심으로 활약한 작곡가들은 12기법을 다양하게 확대, 발전시켰다. 그 가운데 Miltin Babbitt은 Schoenberg의 12음 기법을 단순히 적용하기보다는 음악 전체와 관련성이 있도록 확대 해석하였으며, 처음으로 Schoenberg의 작곡 기법에 대한 표준적이고 체계적인 연구 방법을 제시하였다는 점에서 주목된다. 한 작품을 지배하는 12음열을 순수하게 기본 음열대로만 사용하지 않고, 기본 음열의 dyad 혹은 trichord 분할을 토대로 하여 새로 형성된 derived set을 사용하거나, 음열의 다른 hexachord결합에 의한 secondary set을 사용하기도 하며, 기본 음열의 음 순서를 일정한 방법에 의하여 바꾸어 주는 회전(rotation)기법을 사용하였다. 본 논문에서 연구한 < Composition for Twelve Instruments(1954) > 에서는 derived set에 의해 형성된 곡이다. 2악장의 곡으로, 1악장은 기본 음열로만 구성되었으며, 2악장은 각기 다른 8개의 trichord를 토대로 형성된 8개의 derived set으로 구성되었다. 기본 음역과 8개의 derived set을 합한 9개의 set에서의 공통점은 hexachord의 pitch class set이 014589로 동일한 third order all - combinatorial hexachord이다. 12개의 악기는 하나의 음열을 수평적으로 제시하지만 동시에 수직적으로도 12음이 형성되도록 Babbitt자신이 의도적으로 음열을 배열하였다. Babbitt자신은 이러한 음열을 분할 배열( partition array )이라는 용어로 설명하는데, 음열 자체에서는 112, 26, 34, 62의 규칙적인 분할이 적용된다. 음열이 곡 내에서는 다양한 불규칙한 분할을 만드는데, 이 곡에서는 1 2 3 6, 1 2^(2) 3 4, 1 2^(4) 3, 1^(2) 2^(2) 3^(2), 1^(2) 3^(2) 4, 1^(2) 2^(5), 1^(3) 2^(3) 3, 1^(4) 2 3^(2), 1^(4) 2^(4), 1^(5) 2^(2), 1^(6) 2^(3), 1^(7) 2 3, 1^(8) 2^(2), 1^(8) 4, 1^(9) 3, 1^(10) 2, 2 3^(2) 4, 2^(2) 4^(2), 2^(3) 6, 5 7분할이 만들어졌다. 규칙분할과 불규칙분할을 합하여 모두 24종류의 분할이 만들어졌다. 1악장에서는 18종류의 분할이 형성되었고, 2악장에서는 17종류의 분할이 형성되었다. aggregate을 형성하면서 동시에 화음도 이루어지는데 1악장에서는 dyad, trichord 그리고 tetrachord의 3종류의 화음으로 구성되었고, 2악장에서는 dyad에서 dodecachord까지의 다양한 화음으로 구성되어 두 악장의 선율구성 방법에 있어 차이점을 나타낸다.;Although the twelve-tone technique, invented by Arnold Schoenberg, had been developed by Alban Berg and Anton Webern, they were twelve-tone classical composers rather than revolutionary persons. Until the late 1950's, most composers had been affected by twelve-tone compositionl form. Furthermore, the American composers contributed to broaden and develop the twelve-tone technique. Especially, Milton Babbitt tried to make the twelve-tone technique relate to music per se rather than to apply it simply to composition itself. He also initially suggested a standardized study method for this composition technique. Babbitt did not use the twelve-tone technique to dominate the overall score as a basic set, but created new derived a set based on the basic set dyad or trichord partition, the secondary set by hexachord conjoint to a different set, or rotation technique for transforming the set order of the basic set. 「Composition for Twelve Instruments(1954)」, explored in this paper, is composed by a derived set consisting of two movements. The first movement was made of the basic set, while the second movement was composed by using eight derived sets based on independent eight trichords. The commonality between the basic set and the independent eight trichords is that the pitch class set of the hexachord is the identical third order all - combinational hexachord of 014589. Milton Babbitt intentionally arrayed the set to form the twelve-tone vertically and displayed the twelve instruments as a set horizontally, simultaneously. Babbitt named this type of set "partition array" . It applies to regular partitions such as 1^(12), 2^(6), 3^(4), 6^(2) to set per se. We can find various types of irregular partition sets within the work : 1 2 3 6, 1 2^(2) 3 4, 1 2^(2) 3, 1^(2) 2^(2) 3^(2), 1^(2) 3^(2) 4, 1^(2) 2^(2), 1^(3) 2^(3) 3, 1^(4) 2 3^(2), 1^(4) 2^(4), 1^(5) 2^(2), l^(6) 2^(3), 1^(7) 2 3, 1^(8) 2^(2), 1^(8) 4, l^(9) 3, l^(10) 2, 2 3^(2) 4, 2^(2) 4^(2), 2^(3) 6, 5 7 partitions. Twenty-four types of partition were applied to the work. Eighteen partitions appear in the first movement. On the ether hand, the second movement utilized seventeen types of partitions. The first movement, forming aggregate and chords simultaneously, consist of three types of chords such as dyad, trichord, and tetrachord, while the various chords from dyad through dodecachord were utilized in the second movement. From this aspect, one can find the difference of melody construction method in the two movements.
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