View : 12 Download: 0

BE´LA BARTO´K의 Ten Easy Piano Pieces(1908)에 대한 연구

Title
BE´LA BARTO´K의 Ten Easy Piano Pieces(1908)에 대한 연구
Other Titles
(An) Analysis on B. Barto´k's Ten Easy Piano Pieces (1908)
Authors
金銀洙
Issue Date
1986
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
BE´LA BARTO´KTen Easy Piano PiecesB. Barto´k
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
20세기 헝가리의 위대한 작곡가이며 피아니스트였던 Be'la Barto'k (1881 ~ 1945)은 헝가리, 불가리아, 루마니아등지의 민요를 채집하여 과학적이고 체계적인 연구를 통하여 비교음악학 분야에도 뛰어난 업적을 남겼다. 그는 세개의 피아노소품(Drei Klavierstu¨cke, Op.21, 1897), 14개의 소곡(14 Bagatelles,Op.6, 1908), 1O개의 피아노소품들(TenEasy Piano Pieces, Sz. 39, 1908), 2개의 슬픈노래(Ke´t ele´gia, Op.8b 1908, 1909), 조곡(Suite Op. 14, 1916), 8개의 헝가리민요에 의한 즉흥곡 (8 Improvisations on Hungarian Peasant Songs, Op. 20, 1920), 집 밖에서 (Szabadban, 1926), 작은 조곡(Petite Suite, 1936), 미크로코스모스(Mikrokosmos, 1926, 1932-9)등 많은 피아노소품들을 작곡했는데 이중 본 논문에서 살펴본 1O개의 피아노소품들(Ten Easy Piano Pieces, 1908)을 통하여 이 짧은 11개의 곡속에서 어떻게 민요적 요소가 서양음악 양식과 융합하여 독자적인 양식으로 나타나는가를 다음과 같이 알 수 있었다. 이 지역의 민요에서 볼 수 있는 바와 같이 대개 2,3개의 짧은 리듬이나 선율형이 기초가 되어 하나의 악구를 이루고 이 악구는 전체를 통해 하나, 둘, 혹은 세가지 종류로 나타난다. 즉, 하나의 악구만으로 변형되는 경우도 있고(No.4 "Sostenuto", No.7 "Dawn", No.8 "Folk song". No.9"Finger study"), 두개의 악구가 교체되어 이루어지는 곡도 있으며("Dedication", No.1 "Peasant sone", No. 5 "Evening in Transylvania", No.6 "Hungarian folk song", No.10 "Bear dance"), No.2 "Painful struggle"과 같이 세개의 악구(AABC) 로 된 곡도 있다. 음계는 5음음계, 교회선법(Dorian mode), 전음음계(whole-tone scale) 장·단음계등 헝가리의 옛 민요양식과 새로운 민요양식에 나타났던 음계를 고루 도입해서 사용하고 있다. 리듬은 자유롭고 약간 즉흥적 성격을 띠우는 Parlando rubato리듬과 엄격한 무곡풍의 tempo giusto리듬이 다 사용됐고 헝가리민요에서 자주 발견되는 붓점리듬, dactyle(□□□), anapest(□□□)가 주축을 이룬다. 화성은 협화적인 곡도 있으나(No.6 "Hungarian folk song") 2도 음괴, 7도화음, 3화음과 4도음정의 화합, 그리고 증·감화음이 자주 발견된다. 또한 장·단3화음이 겹쳐지는 alpha chord(No.4 "Sostenuto")와 복조성(polytonality)(No.3 "Slovak young men's dance")도 나타나는데, 그럼에도 불구하고 중심음(key-note)은 항상 시작과 끝에 명시되어 있어 전체적인 조성은 흔들리지 않는다. 결과적으로 B.Barto´k은 민속음악의 소박성과 여러 특징적인 요소를 서양의 예술음악과 융화시키며 20세기적 어법으로 표현함으로서 이와 같이 단순한 곡들에서도 훌륭한 예술성이 깃들게 하였다.;Bela Bartok (1881-1945) one of the greatest composers of the 20th century, was also an excellent pianist and an eminent ethnomusicologist. By the patriotic impulse, he began to collect Hungarian folk music with his lifelong collaborator, Zolta´n Koda´ly (1882-1367) from 1905 and 1906. Unlike Koda´ly who concentrated on the development of the Hungarian folk music, Barto´k extended his interests and collections to Slovakia, Rumania, Bulgaria, Arab and North Africa, so he opened a path to the international comparative study. As a great composer, Barto´k did not confine himself to the arrangement and transcriptions of the folk music, but he made the essential features of folk music as an integral parts of his musical style. Although he did not quote from actual folk melodies, all his compositions exhibit folk elements. In this thesis, the author attempted to a thorough analysis on Barto´k's "Ten Easy Piano Pieces" and could abstract the following points. This work is consisted of 11 short character pieces, each has simple programatic titles, such as "Peasant song", "Slovak young men's dance". As the titles imply, these pieces are based on simple folk like characteristics. Melodic lines are made by 1,2 or 3 tiny germinal motives which freely repeated in. loosely constructed forms. According to these melodic repeatition the form resembles the quarternary structure of the old Hungarian folk music: AAAA, AABC, ABAB, etc.. The rhythms of these pieces have two major kinds, one is parlando rubato (free improvisatory character), the other is tempo giusto (derived from strict folk dance), Also the dotted rhythms, dactyl (□□□) and anapest (□□□) which characterize the folk music are prevailing rhythmic features in these pieces. Harmony is partially incidental result of the contrapuntal melodic movement based on whole-tone, modal, pentatonic as well as diatonic and chromatic scales. Also all kinds of chords include 2nd, 3rd, 4th, and augmented intervals. The texture of these pieces can be said homophonic but in several pieces are contrapuntal, and even in homophonic texture free use of imitative, fugal and canonic elements frequently appears. Although tonality seems to be obscured by the extensive use of modal, chromatic and admissive of various scales and chords, the key notes is always clear at the beginning and end of the pieces, thus it is not negating major-minor tonalities. By this overview, one can realize how deeply the folk elements penetrated in this work and the great composer, Barto´k successively amalgamated these folk features in the 20th western art music.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE