View : 19 Download: 0

現行 羽編, 編數大葉과 芳山韓氏琴譜의 羽編, 界編과의 關係 硏究

Title
現行 羽編, 編數大葉과 芳山韓氏琴譜의 羽編, 界編과의 關係 硏究
Other Titles
(A) Study on the relation between current Woo P'yon(羽編), P'yon Su Dae Yup (編羽大葉) and Bang San Han Si Geum Bo's(芳山韓兒琴譜) Woo P'yon(羽編), Gae P'yon(界編)
Authors
李俊娥
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
현행우편편우대엽방산한아금보우편
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
現行 歌曲中 羽調의 마지막 曲인 羽編과 界面調의 編數大葉은 두 曲 다 編 즉 「엮음」 「사설」의 뜻을 지닌 曲이라는 點에서 공통적이다. 이 두 曲은 芳山韓氏琴譜에서는 羽編과 界編이라는 이름으로 나타나고 있으며, 李 炳星의 筆寫本 歌曲集에서도 보여지고 있다. 이 두 曲을 각 樂譜, 즉 現行과 古樂譜들로 比較하여 본 결과 다음과 같은 結論을 얻었다. 첫째 : 芳山韓氏琴譜에 나타난 羽編은 芳山韓氏琴譜 봉황대상가사의 編樂 大餘音, 初章, 二章과 同一하며, 界編은 編樂의 中餘音, 四章, 五章과 같은 것이라는 사실을 알았다. 둘째 : 現行 羽編과 編數大葉의 終止型은 芳山韓氏琴譜의 羽編 및 界編의 終止型과 같다 라는 사실이 밝혀졌다. 셋째 : 現行 羽編과 芳山韓氏琴譜의 羽編은 同一曲이며, 또한 現行 編數大葉과 芳山韓氏琴譜의 界編이 같은 曲임을 알았다. 넷째 : 現行 羽編과 編數大葉은 서로 다른 형태의 曲처럼 보여지나 芳山韓氏琴譜 및 李 炳星 樂譜의 羽編 및 界編으로 考察하여 볼 때, 같은 形態를 지닌 즉 羽調와 界面調에서 서로 對를 이루는 音樂이라는 點이 밝혀졌다. 또한, 羽編과 編數大葉은 歌詞가 길어질 경우, 三章과 五章의 선율이 늘어난다는 사실을 알았다.;Of the current songs, the Woo P'yon(羽編) called Woo Jo's (羽編) last song and P'yon Su Dae Yup (編數大葉) of Gae Myon Jo (界面調), Are common in respect that both songs imply the meaning of P'yon(編), namely the meaning of 'compiling'and 'atelling'. These two songs appeal in Bang San Han Si Geum Bo(芳山韓氏琴譜) as the name titled Woo P'yen(羽編) and Gae P'yon(界編). Also they appear in Lee, Byong Shung's Gagokjip(歌曲集) made by coping pattern. In this study, I draw a comparison between the above two songs by each musical note, namely the current and the old. The results are as follows. The first, it is found that the Woo P'yon(羽編) which appear in Bang San Han Si Geum Bo (芳山韓氏琴譜) is the same as the prelude, the first and second movement is Bang San Han Si Geum Bo(芳山韓氏琴譜) Bong Hwang Dae Sang text, And it is found that the Woo P'yon(羽編) is the same as the interlude, the same as the interlude, the fourth and fifth movements of Gae P'yon(界編) The second, it is found that the perfect-cadence-form of current Woo P'yon(羽編) and P'yon Su Dae Yup(編數大葉) is the same as those of Bang San Han Si Geum Bo'a(芳山韓氏琴譜) Woo P'yon(羽編) and Gae P'yon(界編). The third, it is found that the current Woo P'yon(羽編) is the same song as the Woo P'yon(羽編) of Bang San Han Si Geum Bo(芳山韓氏琴譜), Also that the current P'yon Su Dae Yup (編數大葉)is the same Song as the Gae P'yon(界編) of Bang San Kan Si Geum Bo(芳山韓氏琴譜), Also that the current P'yon Su Dae Yup(編數大葉) is the same song as the Gae P'yon(界編) of Bang San Han Si Geum Bo(芳山韓氏琴譜). The fourth, the tunes of current Woo P'yon(羽編) and P'yon Su Dae Yup(編數大葉) seem to be different from each other. But considering them according to Bang San Han Si Geum Bo(芳山韓氏琴譜) and the Woo P'yon(羽編) and Gae P'yon (界編) of Lee, Byong Shung's(李炳星) musical notes, it is found that they are the same form, that ist making form a pair in Woo Jo(羽調) and Gae Myon Jo(界面調). And it is found that if the text of Woo P'yon(羽編) and P'yon Su Dae Yup(編數大葉)are longer, the melody of third and fifth movements are also longer.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE