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Arnold Schoenberg의 String Quartet No.3, Op.30에 관한 연구

Title
Arnold Schoenberg의 String Quartet No.3, Op.30에 관한 연구
Other Titles
(An) Analytic Study on A. Schoenberg's String Quartet No.3, Op.30
Authors
沈玉植
Issue Date
1983
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
Arnold SchoenbergString QuartetString Quartet No.3, Op.30
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
19세기 말을 기점으로 하여 점차로 조성이 붕괴되면서 20세기 초에는 조성에 관한 새로운 개념과 함께 다양한 음악어법들이 형성되었는데 Arnold Schoenberg 역시 과거의 조성체계를 탈피한 새로운 '음 질서의 원리'를 추구하였다. 12음기법은 그가 수 년에 걸쳐 추구해온 무조성(Atonality)의 개념을 조직화한 것으로 이러한 무조성에 명백한 근거를 제시했으며 Schoenberg이후 오늘날까지 계속 발전되고 사용되고 것으로 현대음악을 이해하는데 있어서 가장 기초적인 자료이다. 본 논문에서는 Schoeneberg의 String Quartet Mo.3을 분석함으로써 전통적으로 방법과 새로운 기법을 어떻게 잘 조화시켜 나갈 수 있는가를 살펴보고 아울러 새로운 기법이 다양하게 발전될 수 있는 가능성을 제시해 보고자 하였다. 우선 Schoeneberg의 작품들과 그의 음악적 사상을 살펴본 후 String Quartet No.3에서의 전반적인 작곡기법을 분석 연구하였다. 무조음악이면서도 이 곡은 천 4악장으로 이루어졌고 특히 1악장 소나타(Sonata)형식으로 구성된 점, 주제에서의 음열은 3도와 5도 관계의 음열을 주로 사용한 점. 그리고 안정된 리듬 및 선율선등은 전통음악에서의 양식과 공통점이 많다고 할 수 있다. 그러나 음열 사용면에서 한 악장 전체를 단편(Segment)에 의해 전개시키거나 수평적인 진행을 하는 음열음이 수직적으로 다른 음열에도 속하는 등의 다양한 면을 보이고 있다. 화성은 음열에서 보여지는 단 2도, 단3도, 완전4도, 증4도의 네가지에 부분적으로 장2도, 장3도의 음정을 더 포함하여 그 부분의 특징적인 화성구조를 형성하고 주선율과 리듬은 변형과 응답이 다양하게 이루어지며 곡 전체를 통해 보여지는 대위법적인 처리는 이 곡의 특징을 잘 보여주고있다. 가장 많이 쓰인 음열은 O/G와 I/C음열이며 특히 각 주제 부분에서 공통적으로 쓰인 음열은 O/G, I/C, R/G, RI/B^(b) 등이다.;As the tonality had been gradually broken up since the end of the 19th century, the new concept of tonality which was remarkably radical and various, appeared at the beginning of the 20th century. Also Arnold Schoenberg tried to pursue a new 'principle of tone-system' breaking from traditional tonality. Having devoted himself for several years to systematize the Atonality, he finally presented twelve-tone technique which provides a theoretical basis to clarify the concept of Atonality This technique has been continuously developed and widely used as a fundamental technique to comprehend the modern music. Through the analysis of Schoenberg's String Quartet No.3, I take a first step considering how the traditional technique could be harmonized with the new one. And then try to suggest a possibility how we will develop the new technique variously. Above all, I review Schoenberg's works and his thoughts chronologically, then I analyze the String Quartet in the whole aspects of composition technique. Atonal as this Quartet is, it bears a common relationship to the classic quartets in the following respect: it consists of four movements, especially the first movement takes Sonata form, it primarily adopts minor third and perfect fifth in the series of the theme and it has a stabilized rhythm and melodic line. But it shows its various features in that one entire movement is developed by segment, and in that horizontally progressed serie belongs vertically to the other serie. On the aspect of harmony, it contains partially major second and major third in addition to minor second, minor third, perfect fourth and augmented fourth which are expressed in the series, in this respect it forms a characteristic harmonic structure. And thematic variations and reappearings are performed variously so far as theme and rhythm are concerned. Also, contrapuntal passages shown in the whole pieces enables us to find out the distinguished features of this Quartet. The most frequently used series are original G and inversion C. Especially, it takes original G, inversion C, retrograde G and retrograde inversion B flat in each theme as a common serie.
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