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Richard Strauss의 가곡 Op. 37에 대한 소고

Title
Richard Strauss의 가곡 Op. 37에 대한 소고
Other Titles
(A) Study on Op.37 of Richard Strauss
Authors
金垠希
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
가곡음악Richard Strauss
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
독일 후기낭만주의를 대표하는 Richard Strauss(1864∼1949)는 작곡가로서 뿐만 아니라 지휘자로서도 탁월한 역량을 발휘한 독일음악의 지도적 인물이다. Brahms의 영향을 받아 고전적 요소를 기본으로 서정적인 곡을 작곡하기 시작한 Strauss는 Wagner의 음악과 접하게 되면서 표제적이고 자유로운 새로운 요소를 적용하여 교향시와 오페라를 통해 그의 진보된 면을 보여주었다. 많은 오케스트라를 지휘한 지휘자로서의 Strauss는 자신의 작품에 새로운 악기를 사용하고 오케스트라의 규모를 확대하여 표현력을 크게 높여, 그의 음악은 진보적이지만 거부감이 없고 서정성과 곡의 긴장감이 적절히 융화된 훌륭한 작품으로 평가된다. 이러한 음악 경향은 150여곡에 달하는 그의 가곡에서도 쉽게 찾을 수 있으며 낭송법을 사용한 시의 표현이나, 반음계적 선율, 자유로운 화성진행, 피아노에만 국한되어 있던 반주형태를 관현악으로 확대하는 등 음악적 표현의 한계를 극복하였다. 전생애에 걸쳐 작곡된 그의 가곡 중 많은 수가 성악가였던 그의 아내를 위해 작곡되었는데 Op.37도 그중 하나이다. 본 논문의 연구대상인 Op.37은 각기 다른 시인의 시에 작곡된 6곡으로 구성되어 있으며 가곡작곡시기에 있어서 중기작품에 속한다. 한 두 곡을 제외하고는 많이 알려지지 않은 작품이나 반음계적 진행으로 인한 잦은 전조와 계속 이어지는 불협화음, 다양한 낭송법의 사용 등은 Wagner의 영향을 잘 보여주는 특징이며 이것은 중심조성의 확립과 시의 내용에 따라 p.에서 f.로 점차적으로 이루어지는 dynamic 사용으로 서정적이고 낭만적인 분위기를 조성한다. 오케스트라와 같은 음향을 추구하는 피아노반주는 다양한 화음형 반주로 이 가곡들이 더욱 크고 화려하게 느껴지도록 만든다. 이와 같이 Op.37의 가곡들은 고전적인 면모와 진보적인 면모를 모두 갖추고 20세기 현대음악으로 발전가능성을 보여주는 중기가곡의 좋은 예라 할 수 있다.;Richard Strauss(1864-1949), the representative composer of late romanticism in Germany was also one of the leading figures in the history of German music who showed excellent talent not only as a composer but also as a conductor. As a composer, Strauss began his career under the influence of Brahms with composing lyrical pieces based upon classical elements, but after getting in touch with the music of Wagner he gradually proceeded to apply new descriptive and free elements to his music and through his symphonic poems and operas showed his progressive aspects. As a conductor, he conducted a variety of orchestras and on the basis of those experiences heightened and strengthened his expressive power chiefly through enlarging the scale of the orchestra by introducing new instruments to his music. As a result his music can he accepted without any resistance in spite of its progressive aspects and his musical pieces are generally evaluated as excellent works of art which achieve a proper fusion of lyricism and tension in music. This tendency of his music can be easily found even in his songs totalling some 150 pieces. In his songs he overcame many limits of musical expression by various attempts--expression of poetry by means of effective recitative, chromatic melody, free harmony progression, enlargement of accompaniment from the piano into orchestral accompaniment. Among his songs written through his whole life, many were composed for his wife who was a vocalist, Op.37 is one of his vocal works. The subject of this study, Op. 37 is a work of art that belongs to the middle stage in his songwriting period and it is made up of six pieces, composed according to different poems written by six different poets. Though it is not widely known except for one or two songs, its frequent modulation by chromatic Progression, continuous disharmony and the use of various recitatives are characteristics which show the influence of Wagner. Along with the use of dynamics gradually moving from piano to forte according to the establishment of a musical center, and the content of the poem, these characteristics create lyrical and romantic atmosphere. The piano accompaniment striving for the sound of the orchestra contributes to making these songs feel more splendid and grand. Therefore the songs of Op. 37 having both classical and progressive aspects are good examples of strauss's middle period which show the potentiality that would be developed into the modern music of the 20th century.
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