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인체학적으로 본 발성의 원리와 실제 훈련법

Title
인체학적으로 본 발성의 원리와 실제 훈련법
Other Titles
(The) principle of singing and practical from the view point of the human body structure
Authors
金善永
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
발성인체학human body structure
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
소리는 눈으로 볼 수도 만질 수도 없는 것으로 인간의 신체라는 악기를 통해 조화를 이루며 어떤 악기 보다 강한 감동을 줄 수 있다. 본 논문의 연구 경위는 이같은 감동을 줄 수 있는 성악을 배워가는 사람들에게 첫째 자신의 악기에 대하여 과학적으로 인지하여 효과적인 발전을 거둘 수 있도록 하는 것과, 둘째 타인은 물론 스스로에게 좋은 선생님이 될 수 있도록 도움을 주고자 하는 이유에서 출발하게 되었다. 효과적인 발성 훈련은 신체에 대한 해부학적이고 과학적인 이해와 더불어 이것을 근본으로 한 추상적인 상상이 결합되어 신체의 비자발적 근육을 긴장 없이 유도하고, 실제적인 신체훈련이 병행될 때 가능해 질 수 있다고 생각한다. 따라서 본문에서는 가창의 기본이 되는 가창시 자세(posture) , 호흡(respiration), 소리발생(phonation), 공명(resonance)을 다루면서 각 단원별로 성악도가 인지하고 있어야 할 해부학적인 이론 및 과학적인 발성원리와 더불어 가르칠 때 사용할 수 있는 비유적인 표현과 실제적인 신체 훈련법을 함께 연구하였다. 이 연구의 목적은 성악도 들이 첫째 발성에 있어서 무엇이 문제인지 파악할 수 있게되고, 둘째 이 문제에 지적근거를 갖는 적용을 할 수 있으며, 셋째 문제해결을 위한 적절한 전달방법을 찾을 수 있도록 하고자 하는데 목적을 두었다. 본문의 연구를 통해 얻은 결론은 첫째 성악은 사람에 따라 다양한 문제가 야기될 수 있고 그러므로 이 문제에 따라 적절한 접근이 다양하게 이루어져야 한다는 것이다. 둘째 성악이란 본질적으로 매우 단순하고 일상적인 활동이라는 것이다. 셋째 성악은 자세, 호흡, 소리발생, 공명이 마치 고리로 연결된 사슬과 같이 서로 깊은 연관성을 갖고 있으므로 균형을 이루어 발전시킬 수 있어야 하는 것이다. 이상의 내용들을 통해 눈에 보이지 않는 소리를 건강하고 아름답게 훈련해가기 위해서는 조급함보다 무리하지 않으며 차근차근 해결해 나가려는 마음자세가 도움을 줄 수 있다는 것을 깨달을 수 있었다.;When sound, intangible and invisible to the naked eyes, passes through the musical instrument known as the human body it is harmoniously reborn and touches the hearts of many in a way other instruments can not imitate. This thesis has been written to help students of vocal music achieve two goals : to make effective progress with the scientifical knowledge of the human body, and to become good teachers both to others and to themselves. Effective training in vocal music becomes possible when, along with actual physical training, understanding of the human body is linked with metaphysical imagination which help induce natural and relaxed involuntary muscle movements. To prove the above point, the thesis deals one by one with the four fundamentals of vocal music : 'posture', 'respiration', 'phonation', and 'resonance'. Each of them forms a chapter. Also considered in each of the four chapters is the study of anatomical theory and scientific principles of vocal music which every vocalist should know, along with that of teaching expressions for metaphorical understanding, and actual physical training methods. The anatomical and scientifical principles of vocal music, along with metaphorical teaching expressions and actual physical training methods, are what every student aspiring to become a vocalist should how. In each of the four chapters the study on these aspects has been included. The objectives of the thesis are three - fold : to locate the problems of vocal music, to learn to make well-grounded (intellectually-grounded) applications, and to find means to deliver the answers to the problems. The conclusions reached are as follows. First of all, since vulnerable areas of vocal music differ from person to person, each respective problem should be approach differently. Secondly, creating melody with the voice is essentially a simple and normal activity. And lastly, the four aspects of vocal music - posture, respiration, phonation, and resonance - are all closely knitted ; thus vocalists should make well-balanced progress among the four elements. Resolution, rather than impatience, to steadi1y work out one problem at a time without overstraining oneself would help the training of the invisible vocal sound bear healthy and beautiful fruits.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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