View : 666 Download: 0

JOHANN SEBASTIAN BACH의 SONATA FOR VIOLA AND PIANO NO. 3 in g-minor BWV 1029에 대한 소고

Title
JOHANN SEBASTIAN BACH의 SONATA FOR VIOLA AND PIANO NO. 3 in g-minor BWV 1029에 대한 소고
Other Titles
(The) study and analysis of Sonata for Vilola and Piano No.3 in g-minor BWV 1029 by Johann Sebastian Bach
Authors
구본미
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
BachSonataViolaPiano
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 석사과정이수를 위한 졸업연주회에서 연주하였던 작품가운데 J.S.Bach의 Sonata for Viola and Piano No.3 in g-minor BWV 1029를 분석, 고찰한 것이다. 연구 목적은 이 곡의 분석을 통해 곡에 대하여 좀 더 구체적이고 정확한 이해를 위해 돕기 위한 방법으로 각 악장별로 큰 구획을 나누고, 특징적인 모티브를 중점적으로 살펴 보았고, J.S.Bach의 생애를 언급하였다. 이 곡은 원래 바하의 시대 때 성행했던 악기인 viola da gamba를 위한 곡이지만, 오늘날에 와서는 viola 또는 cello로 연주되고 있다. 바하는 viola da gamba를 위한 sonata를 모두 3곡을 남기고 있는데 앞의 두 곡이 이탈리아 교회 소나타 양식을 택하고 있는 반면에 이 세 번째 곡은 이탈리아 협주곡의 양식을 취하고 있다. Viola와 Piano 양 손이 각각 하나의 성부를 맡아 시종일관 3성부의 대위적 진행을 하고 있으나 fugue에서와 같은 엄격한 통제가 아닌 기악 협주곡의 자유스러운 면모를 지니고 있다. 바로크의 sonata는 이 후 고전파 작곡가들에 의해서 확립된 고전 sonata와는 달리 2개의 주제를 갖지 않고 아주 제한된 모티브에 의해서 변형, 확장, 축소의 과정을 거치면서 발전했다. 이러한 한정된 소재속에서의 조성의 변화는 바하음악의 큰 특징을 형성한다.;This thesis was written, in the first instance, to help the performer understand Bach's viola sonata no,3. It took shape as an analysis and study of the work which was performed at the graduate recital for the master's degree. It was analysed by movement, then by section, and then by motive, which became the main part of the study. Before embarking on the analysis of the work, J.S.Bach's life was considered in some detail in order to help understand his compositional process. Originally, this sonata was written for the viola da gamba which was popular in bach's period. But, today, this sonata is performed by viola or cello. J.S.Bach composed three sonatas for viola da gamba. Sonatas Nos.1 and 2 are in the form of the Italian church sonatas style, but the sonata No.3 is of the Italian concerto style. In the piece, the viola part and piano part comprise three contrapuntal voices throughout. But at the same time, it is of the free style of a concerto, and somewhat fugue but one which is not in strict form. The baroque sonata developed through transformation, extension and reduction of limited motives, instead of having two themes like a classical sonata. The kinds of changes, along with changes in tonality with limited materials, help to form the great character of Bach's music.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE