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Igor Stravinsky의 Four Etudes Op. 7에 대한 연구

Title
Igor Stravinsky의 Four Etudes Op. 7에 대한 연구
Other Titles
(A) Study of Igor Stravinsky's Four Etudes Op.7
Authors
許允禎
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
음악StravinskyFour etudes
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Igor Stravinsky (1882-1971)는 현대 음악에 있어서 새로운 기법과 양식을 추구하여 다양한 작품 세계를 이루어 내었다. 그는 작곡가이면서 피아니스트였기에 피아노 음악에 있어서 많은 공헌을 하였다. 그는 피아노 음악에서 다양한 방법으로 여러 장르의 곡을 작곡하였다. 그 중 본 논문에서는 Piano solo곡인 four Etudes op.7을 살펴보면서 19세기부터 발전되어온 etude가 20세기에 와서 어떻게 발전되고, 또한 어떠한 의미를 가지는지 알아보겠다. 그러기 위해 20세기의 작곡가중 Claude A. Debussy (1862-1918), Alexander Scriabin (1872-1915), Sergei Rachmaninoff (1873-1943), Bela Bartok (1881-1945), Sergei Prokofiev (1891-1953), Karol Szymanowski (1883-1937), Gyo¨rgy Ligeti (1923- )의 etude에 관하여 먼저 알아보겠다. Etude는 낭만 시대의 Frederic Chopin (1810-1849)에 의하여 발전되면서, Franz Liszt (1811-1886)에 의하여 연주회용 etude로써 더욱 확고히 자리잡게 되었다. 20세기에 들어와서는 C. A. Debussy에 의해 재조명 되면서 많은 작곡가들이 작곡하였다. 대부분 Chopin의 영향을 받아서 작곡되어졌으며 기술 습득의 범위가 많아지고 20세기 음악 기법의 특징들이 포함되어졌다. 하지만 형식면에 있어서는 3부형식을 유지하였다. Stravinsky의 four Etudes에서는 좀더 자세히 다루어 보았다. 제1곡은 잇단음표에 의한 양손의 교차리듬이 나오는데 이는 양손의 자연스러운 움직임을 위한 연습이고, 제2곡은 넓은 도약진행과 왼손의 staccato를 위한 연습, 제3곡은 유일하게 느린 Andantino tempo로 손가락 운동보다는 음색의 변화를 표현하는 문제를 다루었고, 제4곡은 가장 고난도의 곡으로 반음계가 나타나며 오른손과 왼손이 다른 articulation으로 끊임없이 계속되는 리듬의 연속이다. 여러 가지 다양한 기교 연습과 음악성 표현을 목표로 한 20세기의 etude는 앞으로 현대음악에서 다양한 모습으로 제시되는 고난도의 기교를 해결하는데 도움이 될 것이다.;Igor Stravinsky (1882-1971) made a great contribution to modern music, with his new ideals and new concepts. Besides being a composer, he was a pianist, giving him the ability to compose and conduct, in various styles, music which involved the piano. In this thesis, the development and change of the etude from the 19th to the 20th century will be observed, in particular the Four Etudes op,7. In order to analyze the development and change of etudes, the etudes of other composers at that time must be studied. Therefore the etudes of Claude A. Debussy (1862-1918), Alexander Scriabin (1872-1915), Sergei Rachmaninoff (1873-1943), Bela Bartok (1881-1945), Sergei Prokofiev (1891- 1953), Karol Szymanowski (1883-1937), Gy rgy Ligeti (1923- ) were considered for this thesis. The etude was developed during the Romantic period of the 19th century by Frederic Chopin (1810-1849) followed by Franz Liszt(1811-1886) who made it possible for the etude to become more of a work for the concert hall. During the 20th century the etude has become a re-focused subject in the field of modern music, mainly due to the works of Debussy. In composing etudes, styles and techniques have been heavily influenced by those of Chopin. In addition, all the ranges of technique and the unique characteristics of 20th century music are illustrated in modern etudes. None the less the etude conserved the tripartite form as the basis of its form and structure. When we take a closer look at the examples in Stravinsky's Four Etudes, it can be observed that the first etude is the practice of natural and smooth movement of both hands in a cross-rhythm with triplets. The second etude is for the practice of skip disjunct motion and staccato. The third etude is in andantino tempo for the practice of expressing change of tone color rather than the practice of fingering. Lastly, the fourth etude, more difficult than the three, introduces the chromatic scale where one must different articulations with one's right and left hands, on relentlessly unchanging rhythmic structure. The 20th century etude, which focuses on various techniques and musical expressions, may, in the future, become a solution to the many technical difficulties and problems that may present themselves in numerous piano works.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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