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Igor Stravinsky의 "Variations (Aldous Huxley in Memoriam 1963-4)" 분석연구

Title
Igor Stravinsky의 "Variations (Aldous Huxley in Memoriam 1963-4)" 분석연구
Other Titles
(A) Study on Igor Stravinsky's "Variations (Aldous Huxley in Memoriarn 1963-4)"
Authors
류예행
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
음악Igor StravinskyVariations
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
변주란 하나의 주제를 여러가지 방법으로 변형시켜 나가는 것을 말하며 "theme and variation"형으로써 변주곡 형식이 확립된 것은 16세기 초이다. 다른 기악 형식보다도 오랜 역사를 갖는 변주형식은 수세기에 걸쳐 끊임없이 지속되어 왔으며 유형, 양식 그리고 기법적인 취급에 있어 많은 변화를 가졌다. 즉, 최초의 체계적인 변주 형식이 성립된 16세기 이후 20세기의 현대적인 양식이 나타나기까지 변주는 방법론적인 규칙성을 가지고 계승되어 왔으며 대략 400년 동안 7개의 분명한 유형으로 나뉘었다. 이들 중 20세기 음열을 토대로 하는 변주는 자유변주의 부류에 속한다. 자유변주란 주제나 앞의 변주의 한 부분만을 사용하여 연주하는 기법으로 20세기초의 작곡가들에게서 많이 나타나며 이것은 음열작곡가 -Schoenberg, Berg, Webern등-에게도 영향을 주었다. 특히 Webern의 "Symphony op.21"은 주제가 아니라 음열의 변형이라는 점에서 전통적인 변주 기법에서 이탈된 방법을 쓰고 있는데 이와 유사한 유형이 Stravinsky의 "Variations"에서도 나타난다. 본 연구는 각 시대별 변주 유형을 살펴보고 음열변주곡인 I. Stravinsky(1882-1971)의 "Variations(Aldous Huxley im Memoriam, 1963-4)"를 택하여 20세기 음열변주 기법의 특징을 분석, 고찰한 것이다. 최초에 음열기법이 나타난 "Septet (1952-3)"에서 부터 시작되어 1966년까지 지속된 Stravinsky의 음열작품은 1959년을 기점으로 전기와 후기로 나뉘어 진다. "Variations"는 후기 음열 (1959-66)시기에 속하는 작품으로 이 시기에 그의 12음열 기법의 특성은 음열의 네 가지 기본 형태인 이도되지 않은 P, R, I, RI에 IR이라는 새로운 변형 형태를 첨가하였으며 12음열을 hexachord로 분할하여 각 hexachord가 새로운 순열을 가지게 되는 hexachordal transposition-rotation의 사용이다. 그러나 "Variations"에서는 hexachordal transposition-rotation기법과 함께 예외적으로 이도 되지않은 완전한 12음열의 transposition-rotation기법이 함께 사용되었다. 이 곡은 11개의 변주로 구성되어 있으며 각 변주는 대조적인 구조 위에 각기 다른 악기편성으로 전개된다. 이 곡을 연구함에 있어 각 변주를 공통적인 구조적 특성에 따라 5개의 group으로 나누어 분류하고, 그에 따른 악기편성, 음열, 리듬에 관하여 분석하였다. hexachordal transposition-rotation 음열은 제 5, 6, 8, 11변주에서 사용되며 완전한 12음열에 의한 transposition-rotation은 제 1, 2, 3, 4, 7, 9, 10변주에서 사용된다. 제 6, 8변주에서는 음열의 segmentation이 활용되었다. 대위적 texture를 가진 변주와 화음, 선율진행의 변주가 대조적인 구조를 형성하여 전개해 나가며 또한 악기 편성도 다양하게 구성된다. 전 곡을 통하여 음열변주의 특성과 Stravinsky의 음악적 특징(리듬, 구조, 강약등)이 잘 나타난다. Stravinsky의 "Variations"는 Stravinsky 후기 음열작품에서 나타난, 보다 조직적이며 다양한 음열 체계를 토대로 20세기 음열변주의 특징인 음열의 조직과 변형을 구조적인 대비라는 원칙위에서 전개해 나갔다.;Variation form is one in which successive statements of a theme are altered or presented in an altered setting. It was not until the early sixteenth century that a "theme and variations" was created. The variation has had a longer history than any other instrumental form, its use having been uninterrupted for more than four centuries, during which long span it has undergone many changes in type, style and technical treatment. From the first systematic beginning of the variation, in the second quarter of the sixteenth century, to the emergence of the contemporary style in the first quarter of the twentieth, variation types have succeeded one another with methodical regularity. In this period seven distinct kinds may be distinguished. Free variation may be based upon only a particle from the theme or a previous variation and is the free dominant type used by twentieth century composers. This type also exerted an influence on serial composers such as Schoenberg, Webern, Berg etc. In "Symphony op. 21" of Webern the constant element Is the series rather than the theme, which also appears in the "Variations" of Stravinslty. This study examined what kinds of variations have existed at different periods and tried to analysis the characteristics of serial variations through the "Variations (Aldous Huxley in Memoriam 1963-4)" of Stravinsky (1882-1971). From the first serial technical composition "Septet (1952-3)" to 1966, serial compositions of Stravinsky are divided into two periods. The "Variations" belong to serial period Ⅱ. In serial period Ⅱ, the employment of his twelve-tone technique which Is to the four standard, untransposed P, R, I and RI serial orders an IR is now added and conventional operations of set-transposition are replaced by an independent hexachordal transposition-rotarion scheme, applied systematically to all five orders. But the serial apparatus of the orchestral "Variations" is an exception to the hexachordal transposition-rotation scheme. Here, rotation is applied to the untransposed forms of the complete twelve tone set and the hexachordal transposition-rotation used exceedingly limited. "Variations" is made up of eleven variations without theme and haying mutually different instrumental arrays in the contrast of structure. As for the analysis method, eleven variations divide into 5 groups according to the characteristics of structure and examines the instrumentation, serial and rhythm of each variation. Hexachordal transposition-rotation was used by the 5th, 6th, 8th, 11th and transposition-rotation of complete twelve tone set was used by the 1st, 2nd, 3rd, 4th, 7th, 9th and l0th variations. The 6th and 8th variations used a segmentation of series. In examining the compositional make-up of each of the individual variations, a contrasting structure between adjacent and non-adjacent sections of the work was discovered that creates an overall structure of counterpoint texture and chordal-monodic passages. The Variations show finely the characteristics of serial variation and musical features of Stravinsky throughout the whole composition. By the above study it was noticed that characteristic factors of the serial variations on the alteration and the multipulation of serials in contrasting structures include the musical style of Stravinsky's serial period Ⅱ.
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