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J.S. Bach와 J. Brahms에 대한 소고

Title
J.S. Bach와 J. Brahms에 대한 소고
Other Titles
Analytic Study on J.S. Bach Partita III BWV. 1006 and J. Brahms Violin Sonata No. 3, Op. 108 : Centering on Graduate Recital Program
Authors
송진아
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
J.S. BachJ. Brahms바하브람스
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
In this thesis J.S. Bach Partita Ⅲ BWV. 1006 and J. Brahms Violin Sonata No. 3, Op. 108, two of three pieces (including W.A. Mozart Violn Concerto No. 5, K.219) Performed to complete graduate courses, are studied theoretically. Through a lot of literatures and documentary records their historical background is examined and by analyzation content and structure of the pieces are researched. Bach Partita Ⅲ consists total 7 movements including pre-ludio. Except 4th movement Gavotte en Rondeau, rest of them are structured by binary form and the outline of counter point techniques is expressed in the piece by solo melody instrument. This piece differs from general partita form of baroque period. Splendor and diverseness are expressed in its variable movements. Brahms Sonata No. 3 follows traditional sonata structure consisting 4 movement; the 1st movement is taking sonata form, the 2nd movement taking binary form, the 3rd movement taking ternary form and the 4th movement taking sonata rondo form. The theme melody of each movement is progressed elegantly and iyrically, thus the composer's romanticism is observed. And his prefered counterpoint technique is appeared remarkably. Also cross rhythm, syncopation in rhythm and (Diminished 7 chord, secondary 7) chord of the diminished seventh, chord of the secondary seventh in harmony are effectively used and these are expressed properly in classical form. Violin plays its role significantly as a solo instrument, and at the same time it is well balanced with melody of accompanying piano.;본 논문의 석사과정 이수를 위한 졸업 연주 곡목인 J.S Bach의 PartitaⅢ BWV. 1006, J. Brahms의 Violin Concerto No.5 K.219 중에서 Bach와 Brahms작품의 역사적 배경을 살펴 보았으며 분석을 통하여 곡의 내용과 구조적인 면을 연구하였다. Bach의 PartitaⅢ은 Preludio를 포함해서 모두 7장악으로 세번째 악장인 Gavotteen Rondeau를 제외하고는 모든 악장이 2부 형식으로 되어있다. 이 곡은 바로크시대의 일반적인 Partita양식과는 달리 악장구성에 변화를 주어 화려함과 다채로움을 표현하고 있다. Brahms의 Sonata No3은 4악장으로 된 전통적인 Sonata 형식으로 제1악장은 Sonata 형식, 제2악장은 2부 형식, 제3악장은 3부 형식, 제4악장은 Sonata Rondo형식으로 각 악장의 주제 선율은 우아하고 서정적으로 진행되어 그의 낭만성을 엿볼 수 있다. 그리고 그가 선호한 대위범적 기법이 두드러지게 나타나며 이외에도 리듬에 있어서 교차리듬, 당김음을 화성에는 감7화음 부속 7화음을 효과적으로 사용하여 이 모두를 고전적인 구조에 적절하게 표현하고 있다. 그리고 악기의 균형적인 면에서도 바이올린 독주악기로서 충분한 역할을 함과 동시에 피아노와의 선율과 반주의 배분이 균형있게 이루어진 이중주 형태이다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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