View : 16 Download: 0

Thomas Morley의 이론과 실제

Title
Thomas Morley의 이론과 실제
Other Titles
On The Theory and Practice of Thomas Morley
Authors
박은선
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 음악학부
Keywords
ThomasMorley이론토머스
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Sixteenth Century polyphony has been the basis for the general rules by which most of the recent studies of music are carried on. It is also recommended as important material for musical learning. An English music theorist and composer, Thomas Morley (1557-1602) born in the middle of the century represents the period of the Renaissance when polyphonic composition prevailed. The aim of this thesis is to examine his theoretical writing "A Plain and Easy Introduction to Practical Music" which is one of the most famous books of that time, and make an analysis of his motets, ("Agnus Dei", "Domine fac mecum, "Eheu sustulerunt Dominum", "Nolo mortem peccatoris")and compare them in terms of theoretical and practical compositional aspects. In Morley's writing, motets are referred to as the most artistic composition and sincere music. The motets are gener-ally composed of four parts with imitative technique. They are based on the characteristic musical style of the 16th century, and the melody line in each phrase is mainly arch shaped and harmony comes from the variation of it, which depends on the modes and keys of the period. In addition, the melody repeats by the length of words and phrases. The syllabic relationship between words and melody can be found. Among the Latin motets, "Agnus Dei" has a melismatic melody and "NoLo mortem peccatoris" especially uses both Latin and English words with the refrain style. The theory of musical intervals is applied to three and four voice rules in terms of voice disposition, by Thomas Morley; the three consonant intervals in the basic position and the first inversion. The dissonant intervals later come to be used as non-harmonic tones. The rhythm method recommended by Morley varies more in connection with ligatures: the rhythm Ⅰ, Ⅱ tn the beginning of the melody, the changed rhythm Ⅲ in tile middle of the melody, and the rhythm Ⅳ, Ⅴ in Domine fac mecum. In the all the aspects of musical interval progression, dinection of melody, imitation, canon, and rhythm, his works show that his more theoretical learning is reflected in his composition techniques.;16세기의 중반기에 태어난 Thomas Morley (1557-1602)는 다성작법의 주요한 시기로 일컬르는 르네상스 시대에 영국의 대표적인 이론가이며 작곡가였다. 본 논문은 그 시대에 가장 유명했던 Morly의 이론서 " A Plaln and Easy Introduction to Practical Music "을 살펴본 후 그의 중요한 작품인 Motet " Agnus Dei ", " Domino fae mecum ", " Ehesustulerunt Dominum ", " Nolo mortem peccatoris "를 분석 연구하여 이론과 실제를 비교해 본 것이다. Morley의 논서는 모두 3부로 구분된다. 제1부에서는 음악의 기초 이론을 제시하고 있고, 2부서는 대위법 이론을, 그리고 3부에서는 작곡법을 논한다. 시창법 교육을 주 목적으로 하는 1부는 음들에 대한 설명과 음이름, 조표로부터 시작하여 헥사코드 조직과 musicaficta, 그리고 ligature, time, 음량 기보법의 특별한 형태, 리듬가의 단위 등을 논한다. 디스칸트를 취급하는 제2부는 동일한 정선율을 가진 56개의 예문을 제시하며 2, 3성부의 대위법 이론을 논한다. 음정은 협화음과 불협화음으로 구분하고, 다시금 협화음을 완전한 것과 불완전한 것으로 나누고 있다. 그 다음 성부진행에 대한 논의와 규칙을 든다. 또한 Imitation, Canon, Figuration, 전위 대위법을 논의하며 리듬 사용에 대해 그 종류와 사용 규칙을 설명한다. Morley는 제3부에서 작곡법을 다루고 있다. 주어진 정선율에 자유스럽게 작법하도록 시작하며, 3. 4성부에 주어진 규율은 대위업으로써 세부적으로 분석되고 교정된다. 또한 이 논서에서 Motet을 가장 예술적인 작곡이며 진지한 음악으로 구분하고 있다. 본 연구에서 분석되는 Motet은 4성부곡으로써 모방기법으로 되어 있다. 이는 16세기의 특징적인 음악적 양식을 기초하고 있고, 선율은 2성, 3성의 성부들로 짜여지는 구성을 갖으며, 또한 이 시기의 Mode와 Key로써 관계되어 변화되는 것을 보여준다. 선율은 대체로 순차진행하여 arch형을 이룬다. 또 기본적인 선율 윤곽 안에서 비슷하거나, 조금씩 변화되며, 가사의 길이 혹은 선율 형태에 의해 모방 된다. 가사 setting은 전반적으로 실라빅(Syllabic)하며 "Agnus Dei"곡이 멜리스마틱한 선율을 보여준다. 그리고 Latin Motet인 이 곡들은 특히 "Nolo mortem peccatoris "곡에서 라틴어와 영어 가사가 같이 사용되며 Refrain형식을 볼 수 있다. 3성, 4성에 대한 규칙에서 음정 이론이 전개되어 음 배치는 3화음의 기본 위치와 제1전위 형태로 나타난다. 또한 논서에서 언급한 4성부의 음정진행은 동도(규칙3), 4도(규칙1), 5도(규칙1), 6도음정에서 전부, 8도(규칙3)와 예외적인 몇몇 경우 이외에는 2성과 3성으로 자연스럽게 짜여지는 구성에 의해서 다른 규칙들은 나타나지 않는다. 불협화음의 사용에 있어서는 후 시대의 비화성음과 동일한 종류들이 사용되어져 있다. Morley가 제안하는 리듬 방법은 ligature와 관계되어 보다 변화를 주고 있으며, 리듬 방법Ⅰ, Ⅱ,는 곡의 시작부분에 사용되며, 리듬 방법Ⅲ은 곡의 중간에서 변형되어 있으며, 방법Ⅳ, V는 "Domine facmecum "에서 나타난다. 그의 작품들은 음정진행과 선율방향, 모방기법, Canon 그리고 리듬등을 Morley의 논서에서 제시하는 규칙과 이론을 비교할 때, 보다 더 이론적인 학습이 그의 작곡 기법에 뚜렷이 갖춰짐을 본다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE