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W.A. Mozart의 9 Variationen u¨ber das Menuett Von Duport in D Major, K.573과 L.V. Beethoven의 Piano Sonata in A Major, Op.101에 대한 연구

Title
W.A. Mozart의 9 Variationen u¨ber das Menuett Von Duport in D Major, K.573과 L.V. Beethoven의 Piano Sonata in A Major, Op.101에 대한 연구
Other Titles
(A) Study on the variation, k.573, on a theme by Mozart and the sonata, op.101, by Beethoven
Authors
제은심
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
Mozart9 VariationenPiano SonataBeethoven
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
W. A. Mozart는 모두 17개의 독립된 변주곡을 썼는데 이들은 K. 24에서 K. 613에 걸쳐 나타난다. 변주곡 형식에는 파사칼리아, 샤콘느, 주제와 변주 등이 있는데 Mozart의 변주곡은 모두 선율 장식적 변주에 속한다. 변주곡 K. 573은 Duport의 미뉴엣을 주제로 한 변주곡으로 다양한 변주 방법이 쓰였다. 그 변주 방법은 간단히 말하면 비화성음의 첨가, 반주 형태의 변화, 펼친 화음, 잇단음표, 꾸밈음 장식, 조성과 리듬 변화, 옥타브 사용, 단조로 된 아다지오, 박자 변화등이다. 본 논문에서는 다양한 변주 방법을 알아보고 Mozart의 변주곡 K. 573을 중점적으로 연구하였다. L. V. Beethoven의 32곡 piano sonata는 그의 음악의 양식적 변화를 분별하는 척도가 되고 있다. W. V. Lenz는 Beethoven의 sonata를 각각 독특한 양식을 갖는 세 시기로 나누었다. 제1기는 모방, 동화의 시기로 고전주의적 형태를 따랐다. 제2기는 구체화의 시기로 고전적 형식에 얽매이지 않으려는 경향이 두드러지고 제3기는 명상의 시기로 고전주의적 형식을 완전히 탈피하여 새롭고 독창적이며 낭만적 성향을 띄고 있다. 제3기에는 대위법의 사용이 많은 것이 특징이다. Variation의 사용, 대담한 화성의 사용, 낭만주의 순환 기법의 예고 등은 새로운 시도였다. 본 논문에서는 Beethoven의 후기 소나타의 새로운 기법과 특징을 알아 보고 첫 후기 소나타인 op. 101을 중점적으로 연구하였다.;K.573, a variaton on a theme by W. A. Mozart and Op. 101, a sonata by L. V. Beethoven were analyzed in this study. W. A. Mozart composed total seventeen saparate variations, and which are scatterde all over K. 24. to K. 613. All the variations by him are involved in the category of variations on a them. His variations on a theme employ various techniques in rhythm, chord time, tempo, melody and accompaniment. The variation, K.573, on a minuet of Duport employs such variational methods as the addition of disharmony to the melody, variation of the accompaniment form, use of the extended chord, consecutive notes, decorative sounds, variation of the composition and rhythm, octave-used Adagio, variation of the tempo and so on. L. V. Beethoven's thirty-two piano sonatas come under a measure by which the changes in mode of his music may be divisible. W. V. Lenz classified Beethoven's sonatas into three periods of unique modes : in the lst period, as the one of immitation and assimulation, he followed the intact classical forms in the 2nd period, as the one of concretization, he showed a trend tring not to be restricted to the classical form and, in the 3rd period, as the one of meditation, he escaped completely from the classical form showing a new and unique appearance of Romanticism. A latter sonata, op. 101, by Beethoven has three movements : the first movement is very fantastic the second movement is of a march in the third movement, a slow prelude is introduced, a cadenza like an impromptu is used at the last phrase of again this shows a sign of Romanticism also in the third movement, Allegro, a canonical imitation and contropuntal progress is well shown.
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