View : 21 Download: 0

차별적인 교사기대에 대한 중학생들의 인식

Title
차별적인 교사기대에 대한 중학생들의 인식
Other Titles
(THE) PERCEPTION OF MIDDLE SCHOOL STUDENTS ON DIFFERENTIAL TEACHER EXPECTATION
Authors
신혜숙
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
차별교사기대중학생인식
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문에서는 학생에 대한 교사의 기대는 다르다고 보고, 낮은 사회적 배경을 가지고 있는 중학생들이 학교현장에서 일어나는 학생에 대한 차별적인 교사의 기대를 인식하고 있는지 알아 보는데 있다. 본 연구에서는 다음과 같은 문제들을 설정하였다. 첫째, 학생들은 차별적인 교사 기대를 인식하고 있는가? 둘째. 학생들은 교사의 차별적인 기대를 유발하는 요인이 무엇이라고 보는가? 셋째. 학생들의 학년, 학업성적, 사회계층에 따라서 차별적인 교사기대에 대한 학생들의 인식은 차이가 있는가? 위와 같은 연구문제를 다루기 위해 본 연구에서는 서울지역 D여중에서 무선 표집한 대상을 상대로 질문지를 사용하여 조사하였다. 1991년 9월20일 부터 31일 까지 조사하여 471부가 회수 되었으나 445부만이 spss 프로그램을 사용하여 통계처리 되었다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 학생들은 학교현장에서 차별적인 교사기대가 일어나고 있음을 인식하고 있다. 둘째, 학생들은 학업성적이 교사의 차별적인 교사기대를 유발하는 주요인으로 보고 있다 세째, 학생들의 학년, 학업성적에 따라서 차별적인 교사기대에 대한 학생들의 인식은 차이가 있으나 사회계층에 따라서는 인식의 차이가 없다.;The purpose of this study, on the assumption that there is a differential teacher expectation, is to analyze a perception of middle school students with low social status in school. The following are three questions investigated in the study First, do the students percieve a differential teacher expectation ? Second, what is the main factor that the student think toward differential teacher expectation? Third, is there any difference on the perception of students toward differential teacher expectation by Grade, Credit, and Social Status? In order to investigate the above questions, there were adopted a self -administered questionnaire. The survey was conducted to a total of 471 students selected from D girl's middle school from Sep. 20 to Sep. 31, 1991. 445 questionnaire were gathered but 26 were excepted because of the insufficiency in answer. Data from questionnaire were statistically analyzed by the using ANOVA of SPSS PCT. The result of the study are as follow : First , the students percieve that there is a differential teacher expectation in school. Second, the students percieve that the Credit is a main factor of adifferential teacher expectation. Third, there is a significant difference in the perception of the student toward differential teacher expectation by Grade, Credit, but there is no difference by Social Status.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE