View : 16 Download: 0

P. Hindemith의 Piano Sonata No. 3에 관한 연구

Title
P. Hindemith의 Piano Sonata No. 3에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on Paul Hindemith's Piano Sonata No.3
Authors
이진영
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
음악P. HindemithPiano Sonata
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 Paul Hindemith (1895. 11. 16. - 1963. 12. 28.)가 1936년에 작곡한 Piano Sonata No.3에 관한 연구이다. 본 논문의 목적은 Hindemith의 음악양식을 고찰하고 Piano Sonata No.3의 분석을 함으로써 그의 음악에 대한 이해를 돕고자 하는 것이다. P. Hindemith는 20세기 독일의 중요한 작곡가이자 이론가, 연주가로써 그의 음악은 신고전주의(neoclassicism)^(1))를 바탕으로 하였으며 자신만의 독자적인 작곡이론을 체계화시켰다. Piano Sonata No.3 은 그의 Piano Sonata중 마지막 작품으로 그의 음악 체계가 확립된 시기에 쓰여졌으며 복잡한 대위법 양식이 훌륭하게 표현되었다. 이 작품은 신고전주의 양식이 전반적으로 잘 나타나는데 그 내용은 다음과 같다. 형식은 4악장으로 구성되며 1악장은 제시부, 발전부, 재현부를 갖는 전통적인 Sonata Allegro Form이며 2악장은 Ternary Form이다. 3악장은 Sonata Allegro Form 으로 fugue를 포함하며 4악장은 전형적인 Fugue형식인데 double fugue를 갖는 것이 특징적이다. 또한 대위법을 바탕으로 하는 선적인 진행(linear Progression)이 전반적으로 나타나며, 선율은 간결하고 선명하게 진행되고 1악장에서의 주제의 전개 방식은 서로 밀접하게 관련되어 있다. 리듬은 비교적 단순하면서도 규칙적으로 나타나며 ostinato나 sequence 가 쓰인다. 화성은 단순한 3화음도 많이 나타나며 종지에서 협화음으로 해결된다. 조성은 3악장만을 제외하고는 B^(b) major로 명확하게 나타나고 있으며 무조음악을 반대하는 그의 의지가 나타난다. Piano Sonata No.3은 그의 독자적인 이론을 바탕으로 전통적인 고전 소나타 형식과 대위법적 조직이 조화를 이룸으로써 20세기의 질서, 안정과 위대한 전통의 지속(持續)을 중요시하는 Hindemith의 음악관과 신고전주의 양식이 잘 표현된 작품이다.;Paul Hindemith was an important German composer, theorist and performer in the 20th century. He systematized s harmonic theory and composed his characteristic and lively music on the basis of neoclassic style. The conclusions of my analysis of Hindemith's Piano Sonata No.3, which was composed in 1936, is as follows: First, as to the structure of this Sonata, it is composed of four movements. The first movement is classical Sonata Allegro form, the second movement a Scherzo, the third movement ternary form with fugato, and the fourth movement a double fugue. Second, lineal progression based on counterpoint is dominant in his music, and imitative progression of his melodies expresses linear force more strongly. Third, in regard to key, he tried to solve the ambiguity of modem harmony by tone centers. Fourth, s melody is simple and clear, contains systematic rhythmic patterns, and has a close relationship of subject development method in each movement. Fifth, his rhythm is characteristically repeated and emphasized and is progresses simply and in a lively manner by ostinato and sequence. Sixth, his harmonic and melodic progression seeks an ideal development by harmoniously showing tension and relaxation. Seventh, his cadences are mostly consonant triads, and the final cadence in the fourth movement completely finishes the work as a whole, thus forging one more link with neoclassicism. Piano Sonata no.3 is a work produced with the refinement of modern harmonic language and neoclassic style and expresses his rich creative power. This work contains the compositional diversity from Baroque to contemporary music and presented a new direction for modem music.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE