View : 13 Download: 0

Ralph Vaughan Williams의 『Mass in G Minor』분석 연구

Title
Ralph Vaughan Williams의 『Mass in G Minor』분석 연구
Other Titles
(A) Study on Ralph Vaughan William's Mass 『Mass in G Minor』
Authors
金賢珠.
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
Ralph Vaughan WilliamsMass in G Minor합창음악
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Henry Purcell(1659 - 1695) 이 후 영국 최대의 작곡가로 간주되는 Ralph Vaughan Williams(1872 - 1958)는 작곡가이자 지휘자, 음악 학자, 민요 수집가로서 다방면에 걸쳐 활동하면서, 합창곡과 교향곡, 관현악곡, 가곡, 오페라를 포함한 무대 상연 음악, 영화나 연극의 부수 음악 그리고 여러 나라의 민요 및 H. Purcell의 음악 재현을 위한 편곡 등 음악의 전 분야에 걸쳐 많은 작품을 남겼다. 그는 서구의 음악 양식과 영국의 전통 음악에 기초를 두고 다양한 현대적 요소들을 자신의 고유한 방법으로 흡수, 통합시켜 새롭고 독특한 음악적 스타일을 창조하였으며, 이러한 그의 음악은 오랫동안 침체 상태에 있던 영국 음악계에 새로운 활력과 신선한 충격을 줌으로써 20 세기 영국의 음악 부흥에 있어서 중심적인 역할을 하게 되었다. 특히, Edward Elgar(1857-1934)의 뒤를 이어 20 세기 영국 합창 음악 발전에 큰 공헌을 한 Vaughan Williams는 총 350여 곡의 작품들 중 약 130 여 곡에 이르는 합창 음악을 작곡했으며, 이 중 약 70 여 곡에 이르는 종교적 합창음악에서 그의 음악적 특징이 잘 나타나 있는 것으로 알려지고 있다. 본 논문은 Vaughan Williams 종교적 합창 음악의 특징을 여러 문헌과 악보를 통해 고찰하고, 그의 미사곡 『Mass in G Minor』의 형식, 선율, 음계와 조성, 화성 구조, 대위적 처리 등을 분석함으로써 그의 작곡 양식과 기법에 관하여 연구한 것이다. 이러한 연구의 결과 다음과 같은 특징을 가지고 있음을 알 수 있다. 합창 음악은 르네상스 시기의 교회 음악 양식인 교창 양식으로 쓰여진 곡이 많으며, 각 곡의 형식은 가사의 내용과 음악적 특징에 따라 2 부, 3 부, 4 부, 다부분 형식 등의 다양한 분포를 보인다. 각 성부에 나타나는 선율은 온음계적 순차 진행과 도약 진행이 적절히 결합되어 제시되며, 주제 선율의 단편 음형은 확대, 축소, 반복, 전위, 모방 진행등의 방법으로 계속 변형, 발전되고 있다. 이러한 선율은 주로 장, 단음계와 선법을 바탕으로 전개되며 각 부분에 따라 장, 단조의 조성 대비나 선법에서 장, 단음계로의 변화, 복선법, 복조성의 사용 등이 보이기도 한다. 화음은 3도 구성에 의한 3 화음, 7 화음을 기본으로 하며, 선법적 화음 진행, 기본 위치 위주의 3 화음 진행, 3 화음의 연속적인 진행, 대사 관계 등이 특징적이다. 각 부분이 바뀔 때마다 리듬형은 변화되거나 반복되며 2, 3 박의 불규척적 혼용, 5, 7 박의 비대칭 박자, 짧은 마디에 걸쳐 나타나는 템포와 박자의 빈번한 변화 등이 보여진다. 이와같은 내용을 종합해 볼 때 Vaughan Williams 종교적 합창 음악의 전반적인 특징은 그의 대표적인 작품인 『Mass in G Minor』에서도 그대로 나타나며, 그가 합창 음악, 특히 『Mass in G Minor』에서 영국 음악의 전통성과 현대적 요소를 잘 조화시키고 있음을 알 수 있다.;Vaughan Williams (1872 - 1958) who is regarded as one of the greatest composers in England since Henry Purcell (1659 - 1695) is also known as a conductor, musical scholar, and a collector of various solo songs throughout his vigorous musical activities in numerous fields. He has truly found success in choral works, symphony, orchestral works, solo songs and operas, including in his diversified range of composition in stage music and incidental music for films and plays. He has also been proliferate in the area of arrangement of Purcell's and that of various folk songs from different countries. The originality and uniqueness of his work was created by means of absorbing and integrating the various factors of modern music which was founded on the traditional British music and the Western music. His music revitalized the British music which was in the period of lethargy, and provided the British music with amazement and freshness, which in turn played a significant role in the development of the 20th centry British music. In particular, Vaughan Williams who succeeded after Edward Elgar (1857 - 1934) to contribute greatly in the growth of 20th centry British music produced approximately 130 choral works among which 70 works are religious choral music. These 70 religious choral music well represent the characteristics of his music. In this thesis, we first analyse the characteristics of Vaughan Williams' religious choral music through various documents and notes, and then present his composing style and techniques by examing forms, melodies, scale and tonality, structure of harmony, rhythms and contrapuntal techniques. The results are as follows : Many choral music which were written in the period of the Renaissance were antiphonal that characterized the style of church music at that time. Each form of the music is partitioned into 2 parts, 3 parts, 4 parts or even more, depending on the words and musical characteristics. The melodies in each part presents the combination of diatonic, stepwise and leaping melody, and the simple figure of thematic melody varies continuously in augmentation, diminution, repetition, inversion, and imitation for full development. The form of melody progresses itself based on Major-minor and mode. Each part has the contrast of tonality in Major-minor, the change to Major-minor in mode, and the use of polymodality and polytonality. The harmony is based on the use of chord 3 and chord 7, and further presents clear array of styles such as modal harmonic progression, chord 3 progression of root position, continuous progression of chord 3, and false relation. As each part varies the form of rhythm, it either changes or repeats itself and shows the irregular combination of 2,3 meter, 5,7 asymmetric meter. Furthermore, it also features frequent changes in meter, and tempo appearing within short measures. Therefore, summing up the analysis on Vaughan Williams' religious choral works, the general features of the work are fully represented in his work 『Mass in G Minor』. We can conclude that his choral works, esecially 『Mass in G Minor』 are in great harmony with previous British musical tradition and modern elements of British music.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE