View : 51 Download: 0

졸업연주회 프로그램을 중심으로 한 Haendel, Reger, Mozart, Schoenbery, Pfitzner, Thomas의 성악 작품에 대한 연구

Title
졸업연주회 프로그램을 중심으로 한 Haendel, Reger, Mozart, Schoenbery, Pfitzner, Thomas의 성악 작품에 대한 연구
Other Titles
Studies of Vocal Music of Handel, Reger Mozart, Schoenberg, Pfitzner and Thoman
Authors
최소영
Issue Date
1989
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
졸업연주회HaendelRegerMozartSchoenberyPfitznerThomas성악 작품헨델레거모짜르트
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업연주회 프로그램 곡목에 대한 연구로써 각 작곡가들의 성악곡에 대한 음악적인 배경과 특징에 대해 알아 보았으며 작품의 분석은 형식, 선율, 화성, 리듬, 가사와의 관련성등을 중심으로 다루었다. 바로크 시대의 대표적 작곡가인 G. F. Ha¨ndel (1685~1759)의 "Neun Deutsche Arien" No. 6, No. 9는 Da Capo Aria로 성악, Continuo, Violin Obligato로 구성 되어있다. 선율, 리듬에서는 반복진행이 많고 화성은 주요3화음을 중심으로 사용되었다. 내용은 신이 창조한 자연의 아름다움에 대한 찬양이다. M. Reger (1873∼1916)는 후기 낭만주의 시대 작곡가로 "Schlichte Weisen" op. 76은 60곡으로 구성된 민요조의 노래이다. 본 논문에서는 No. 4, No. 3, No. 14, No. 7의 4곡에 대해 연구 하였는데 선율은 반음계의 순차진행이 많고 Staccato의 사용이 두드러진다. 고전주의 대표적 작곡가인 W. A. Mozart (1756~1791)는 57곡의 Concerto Aria를 작곡 하였으며 본 논문에서는 "Bella mia fiamma … Resta, oh cara" K. 528에 대하여 연구 하였다. 사랑하는 연인곁을 떠나는 고통을 호소하는 내용으로 조성, 박자, 빠르기가 자주 변화하며 화성은 주요3화음이 주로 사용되었다. A. Scho¨nberg (1874~1951)는 후기 낭만시대에 작곡활동을 시작하여 현대음악의 진로에 결정적인 방향을 제시한 작곡가로 그의 초기 작품인 Vier Lieder, op. 2 에 대하여 연구 하였다. 4곡으로 구성된 이 작품의 중심주제는 사랑이다. 무조적인 부분도 나타나며 반음계적 진행이 많다. H. Pfitzner (1869∼1949)는 독일의 마지막 낭만주의자로 불리우며, 그의 음악에는 Brahms, Wagner의 전통과 정신이 충실하게 남아있다. 본 논문에서 연구한 3개의 가곡중 "Unter der Linden"은 박자가 자주 변하고 붓점, 2대3 리듬이 특징적이다. "Venus mater"는 단순한 성악선율에 분산화음으로 반주된다. "Sonst"는 강약, 빠르기, 박자의 변화가 빈번하고 Recitative를 사용하여 극적 분위기를 나타낸다. A. Thomas (1811∼1896)는 프랑스의 Opera 작곡가로 그의 대표작 "Mignon"은 3막의 Opera이다. 본 논문에서 연구한 "Polonaise"는 2막에 나오는 Soprano Aria로 Polonaise 리듬을 바탕으로 장식적인 리듬과 Scale이 많이 사용된 전형적인 Co loratura Aria 이다.;This study is on the program offered as graduate vocal performance, covering the character and musical background of each composer's works, The analysis is applied to form, melody, harmony and rhythm. G,F. Handel(1685-1759) was typical baroque composer of the 18th century. He is greatly admired for the great contributions he made to the development of music. 'Neun Deutsche Arien' of baroque ages have their own features in style, "'Meine Seele ho¨rt in Sehen" No. 6 and "Flammende Rose zierde der Erden" No.9 which were for Soprano had violin obligato. No.6 and No.9 are both Da Capo Arias. In these arias, Handel shows in his music a great mercy and Love of Jesus. M. Reger(1873-1916) was a composer in the Late Romanticism, His style is more opulent, with innense wealth of harmonic detail ; as a song writer he is most attractive when writing on a small scale, as in the 'Schlichte Weisen' Op.76, where the intimate tone acts as a corrective to Reger's exuberance and saves the music from becoming turgid, The four songs of Reger, were composed in the melody, harmony and rhythm, sequence were used frequently. W.A. Mozart(1756-1791) was a representative composer of the classical period, He composed a l l kinds of music throughout his entire life and produced 57 concert Arias. Many of his concert Arias were composed in Vienna period. In 'Bells mia fiamma.,. Resta, oh cars', the aria starts with recitative, The melodies, which reflect the meaning of text, are developed through repetitions. And the accompaniment which reflects melody and contents of text, It is as important as the melody and makes atmosphere of text more dramatically, A. Schoenberg(1874-1951) is the great composer of modern music and the founder of the atonality. In this thesis, some help in interpreting the modern music is sought by checking the usage of the harmonious chord or polytonality chord under the infurence of the Late Romanticism, centered on No,l 'Erwartung', No,2'schenk mir deine goldenen kamm', No.3 'Erhebung', No.4 'Waldsonne' out of his musical works of the first part of time. H. Pfitzner(1869-1949) was the last of in the Late Romanticism. In his music, he remained true to the spirit and tradition Brahms and Wagner. Pfitzner's music is founded on the harmonic usage of the Romantic period, he was always a exponent of an individual style. In 'Unter der Linden' used hemiola effect, in 'Venus mater' used Arppegio and 'Sonst' is quite operatic in style. A, Thomas(1811-1896) is an French opera composer. his Mignon received over 1000 performance at the opera-comique between 1866-1894, thus becoming one of the most successful operas in the history. Philine's brillant polonaise-aria is based on splendid effects, sparkling runs and coquettisch coloratura. This aria forms the focal point of the highly effective final to the second act, which is the musical climax of che opera.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE