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결핵환자의 교육적 간호요구에 대한 환자와 간호원의 지각일치에 관한 연구

Title
결핵환자의 교육적 간호요구에 대한 환자와 간호원의 지각일치에 관한 연구
Other Titles
Differences in Nurse and Client Perceptions of the Learning Needs of Tuberculosis inpatients
Authors
김정애
Issue Date
1986
Department/Major
대학원 간호과학과
Keywords
결핵환자간호욕구간호원지각일치
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The problem adressed by this study was to discover and compare clients' and nurses' perceptions of the learning needs of patients admitted for pulmonary tuberculosis. The subjects were 50 tuberculosis inpatients and 65 nurses from two general hospitals and two Tuberculosis Sanitaria in the R.O.Korea. The data were collected using an interview schedule developed by the investigator from the literature and clinical exercise. Nurses and clients were asked to rate their perceptions of patient learning needs and the difficulty of that caring in order of priority from April 1 to 25, 1987. Data analysis included percentage t-test, ANOVA and pearson correlation coefficient. Results included the following: 1. There was no significant difference between nurse perceptions and client perceptions of the learning needs (□=4.40; 4.32, t[113]=.92, p<.05) 2. Among 24 learning need items, patients rated post-treatment follow-up health care as their primary learning need (□=4.78, S. D=.50). In comparison, nurses rated the purpose of sputum and X-ray examinations as the patients' primary learning need. (□=4.71, S. D=.49/;X=4.69, S. D=.53). 3. There was a significant difference between two groups' rating of certain items. 4. There was a significant difference between certain learning need items and patients' and nurses' general characteristics 5. There was a significant correlation between some learning need items and the patients' knowledge of pulmonary tuberculosis. 6. Patients ranked "Symptom control and complications of pulmonary tuberculosis" as the most problematic area of care while nurses ranked this area low. Patients ranked "Symptom control and complications of pulmonary tuberculosis" as the most needed broad learning area while nurses ranked this area low. While nurses ranked "medication and its' side effects" as the most problematic area of care for patients, patients ranked this area as their second priority. Nurses ranked "diagnostic testing" as the most needed broad learning area while patients ranked this area low. Taken as a whole, nurses understood clients' perceived learning needs but they did not accurately understand their clients' priorities for learning about their care nor their perceptions of the difficulty of certain caring areas. When nurses assess client nursing needs, they need to include a careful assessment of patient perceptions of their learning needs, their priority for that learning and what they consider most difficult for them to care. Health teaching according to client priorities compliance with treatment and competence in managing their own health care.;만성질환자에게는 그들 건강문제가 통제는 되지만 완치는 안되고, 신체적증상이 없는 경우에도 자기간호를 계속해야 하는 건강관리의 어려움이 있다. 이러한 어려움은 만성질환자로 하여금 자기간호를 포기하게 한다. 결핵환자간호에서도 높은 투약 중지율과 불충분한 지식정도는 환자관리의 문제점으로 지적되고 있다. 이에 필요한 간호중재로 환자교육프로그램이 있다. 환자교육에서 간호원이 생각하는 환자의 교육적 간호요구와 환자자신이 생각하는 교육적 간호요구가 다를 수 있고, 간호원이 환자에게 필요한 정보를 주었다고 해도 환자는 그중 일부를 잘못 받아들이거나 전혀 받아들이지 않을 수도 있다. 그러므로 환자의 교육적 간호요구에 대한 환자의 지각과 간호원의 지각이 일치하는 것이 교육효과에 중요하다. 따라서 본 연구에서는 환자의 교육적 간호요구에 대한 환자와 간호원의 지각의 차이를 비교하고 환자의 교육적 간호요구 지각에 미치는 변수를 규명하고자 하였다. 연구대상은 4개 병원에서 50명의 결핵환자와 동일병원에서 결핵환자간호를 담당하고 있는 간호원 65명이었다. 자료수집은 1987년 4월 12일에서 25일 사이에 본 연구자가 작성한 질문지를 사용하여 자료를 수집하였으며 수집된 자료는 백분율, t-test, 변량분석(ANOVA), 그리고 Pearson적률상관관계의 통계방법으로 분석처리하였다. 본 연구결과에서 얻은 결론은 다음과 같다. 1. 결핵환자교육내용에 있어서 환자의 교육적 간호요구에 대한 환자와 간호원의 지각정도는 유의한 차이가 없었다(P>.05, X ̄=4.40 : 4.32). 따라서 두집단 모두가 환자의 교육적 간호요구를 비슷하게 지각하고 있음을 나타냈다. 그러나 문항에 따라 두 집단간에 유의한 차이를 보인 내용이 있었고 또 두 집단이 나타낸 우선순위가 달랐다. 즉, 환자는 자신의 건강관리에, 간호원은 진단검사방법에 대한 환자의 교육적 간호요구를 높게 지각했다. 2. 환자의 일반적 배경에 따라 교육적 간호요구 지각정도는 차이가 없었다. 그러나 문항에 따라서는 성별, 연령별, 교육정도별, 결혼상태별, 치료기간별, 가족력유무별 그리고 질병에 대한 인식정도별로 차이를 보였다. 간호원의 일반적 배경에 따라 환자의 교육적 간호요구를 지각하는 정도에 차이는 없었다. 그러나 문항에 따라서는 연령별, 결혼상태별, 그리고 간호경험기간별로 유의한 차이를 나타냈다. 3. 환자의 병에 대한 지식정도와 교육적 간호요구 정도간에 유의한 관계가 없었다( r = .26, P<.05 ). 그러나 5개 영역으로 나누어서 관계를 본 결과 서로 유의한 순상관관계를 보인 것이 있었다( P<.05 ). 4. 결핵관리의 내용 6가지 중에서 첫째, 환자가 치료과정에서 가장 곤란을 느끼는 것은 '결핵증상과 합병증관리'였고 이 내용에 간호원은 낮게 표시했다. 반면, 간호원이 지각한 환자가 곤란을 느끼는 것으로 '약복용과 부작용'을 이 내용에 환자는 2위를 나타냈다. 두번째, 환자가 치료과정에서 가장 알고 싶어하는 내용은 '결핵증상과 합병증관리 '였으며 이 내용에 간호원은 3위를 나타냈다. 반면, 간호원이 지각한 환자가 가장 알고 싶어 하는 내용은 '진단검사 방법'이었으며 이 내용에 환자는 낮게 나타냈다. 결론적으로 환자는 일반적배경이나 질병에 대한 지식 및 인식정도 등에 차이가 없이 (P>.05 ) 높은 교육적 간호요구정도를 나타내 일반적으로 환자들이 자신의 질병과 관련하여 교육적 간호요구가 높다고 볼 수 있다. 그리고 간호원들도 환자들의 교육적 간호요구정도를 환자들과 비숫하게 나타내서 환자들의 교육적 간호요구를 높게 지각하고 있다고 볼 수 있어 바람직한 현상으로 평가된다. 그러나 환자가 원하는 교육적 간호요구내용들의 우선순위에 대한 지각은 환자와 간호원이 각각 다르게 나타냈다. 이는 개인적인 욕구가 지각에 영향을 미치고 또 중요하다고 지각하면 수행도 그만큼 잘 할 것이다라고 할 때, 환자가 간호원의 환자교육활동에 참여하고 그 내용을 이해하는 범위가 의문시된다고 볼 수 있다. 그러므로 간호원은 환자교육에 앞서 관찰과 의사소통을 통해 환자의 기본적인 욕구를 파악하고 환자교육에 대한 환자의 지각과 간호원의 지각을 일치시킨 후에 교육을 수행해야 할 것이다. 그럼으로써 환자는 건강회복을 위한 합리적인 결정을 내리게 되고 치료에 효과적으로 참여하여 현실적인 건강상황에 적응할 수 있게 되고, 간호원은 환자교육을 효과적으로 수행한다고 본다.
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