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dc.contributor.author박정민-
dc.creator박정민-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:28Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:28Z-
dc.date.issued1996-
dc.identifier.otherOAK-000000022353-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/180496-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000022353-
dc.description.abstractThis study find out general habits of clothing buying of college students who are very interested in clothes and subdivide them by the basis of clothing buying and the sense of value level, and as a result, will present the specific data which is helpful to marketing strategy establishment which fulfill the customers' desire. The speficic purpose of this study are as follows: 1. find out the habits of clothing buying of college students. 2. find out the habits of clothing buying of college students depending on the basis of clothes choice. 3. find out the habits of clothing buying of college students depending on the sense of value level. Addtionally find out the recgnition and use degree of college students about new marketing company causing by the opening of marketing market. This study take census of the babit of clothing buying and the sense of value level. The sample group consists 496 college students in Seoul and model sampling is done by convenient sampling taking into account their sex, major, year. Modified survey based on reference and former studied is used and using SAS package, methods such as frequency, percentage, x-test, t-test, Student- Newman-Keuls test are applied. This results of this study are as follows: 1. There are wide differences between the variables of clothing buying habits spring & fall clothing item, the factor of buying, the basis of shop choice, the shop style, the buying time, the ratio of new item to sale item, the shoping time, the shoping frequency, the cost, the method of charge, the information source, the advisor of buying. 2. As the results of analysis of clothes buying habits of college students depending on the basis of clothes buying, female students think important it in the order of sensual, economical, social psychological basis. Male students do it in the order of functional, social psychological basis. The clothes buying habits group have wide differences in the factor of buying, the shoping time, the cost, and the method of charge. 3. As the results of analysis of clothes buying habits of college students depending on the sense of value level, the group of the sense of theoretical value have wide differences in the basis of shop choice, the shop style, the buying time, the cost, the method of charge, the information source. The group of the sense of economical value have wide differences in the factor of buying, the basis of shop choice, the shoping time, the shoping frequency, the cost, the information source. The group of the sense of sensual value have wide differences in the factor of buying, the basis of shop choice, the shoping frequency, the information source. The group of the sense of social value have wide differences in the basis of shop choice, the shop style, the buying time, the method of charge. The group of the sense of political value have wide differences in the basis of shop choice, the buying time, the cost, the method of charge, the information source. The group of the sense of religious value have wide differences in the factor of buying, the basis of shop choice, the buying time, the method of charge, the information source.;본 연구에서는 의복에 관심이 많은 남녀대학생의 일반적인 의복구매습관을 파악하고 의복구매기준과 가치관의 수준에 따라 대학생의 욕구를 충족시켜줄 수 있는 마케팅 전략 수립에 구체적인 자료를 제공하고자 한다. 본 연구의 구체적인 목적은 다음과 같다. 첫째, 남녀대학생의 의복구매습관을 파악한다. 둘째, 남녀대학생의 의복선택기준에 따른 의복구매습관을 파악한다. 셋째, 남녀대학생의 가치관 수준에 따른 의복구매습관을 파악한다. 부가적으로 남녀대학생의 최근 유통시장개방에 따른 신유통업체의 인지도 및 이용도를 파악한다. 연구방법은 질문지법을 사용하여 의복구매습관과 가치관에 대해 조사하였고 연구대상은 서울시내 거주하는 남녀대학생 496명을 대상으로 성별, 계열별, 학년 등을 고려하여 표집하였다. 자료분석은 SAS Package를 이용하여 빈도, 백분율, x^(2)-test, t-test, Student-Newman-Keuls test를 사용하였다. 자료분석의 결과는 다음과 같다. 첫째, 남녀대학생들의 의복구매습관을 비교한 결과 가장 많이 구입하는 춘추용 의복품목, 구매고려요인, 구매점포선택기준, 구매점포유형, 구매시기, 신상품과 세일상품의 구입비율, 쇼핑시간, 쇼핑빈도, 구입 가격대, 의복대금 지불방법, 정보원, 구매시 의논대상 등의 의복구매습관변수에서 남녀간의 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 의복구매기준에 따른 남녀대학생의 의복구매습관을 분석한 결과 여대생은 감각적, 경제적, 사회심리적 기준의 순위였고 남학생은 기능적, 사회 심리적 기준의 순위로 의복구매기준을 중요시하였다. 의복구매기준집단간에는 구매고려요인, 쇼핑시간, 구입가격대, 대금지불방법에서 유의한 차이가 나타났다. 셋째, 가치관의 수준에 따른 남녀대학생의 의복구매습관을 분석한 결과 이론적 가치관 집단은 구매점포선택기준, 구매점포유형, 구매시기, 구입가격대, 대금지불방법, 정보원에서 유의한 차이가 나타났다. 경제적 가치관 집단은 구매고려요인, 구매점포유형, 쇼핑시간, 쇼핑빈도, 구입가격대, 정보원에서 유의한 차이가 있었다. 심미적 가치관 집단은 구매고려요인, 구매점포선택기준, 쇼핑빈도, 정보원에서 유의한 차이가 있었다. 사회적 가치관 집단은 구매점포선택기준, 구매점포유, 의복구매시기, 대급 지불방법에서 유의한 차이가 있었다. 또한 정치적 가치관 집단은 구매점포선택기준, 구매시기, 구입가격대, 대금 지불방법, 정보원에서 유의한 차이가 있었다. 종교적 가치관 집단은 구매고려요인, 구매점포선택기준, 구매시기, 대금지불방법, 정보원에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 의의 = 1 B. 연구목적 = 2 Ⅱ. 이론적 배경 = 3 A. 의복구매습관 = 3 B. 가치관 = 11 Ⅲ. 연구방법 및 절차 = 20 A. 연구문제 = 20 B. 연구대상 및 자료수집 = 20 C. 측정도구 = 22 D. 분석방법 = 23 Ⅳ. 연구 결과 = 24 A. 남녀대학생들의 의복구매습관 = 24 B. 의복구매기준에 따른 의복구매습관 = 41 C. 가치관의 수준에 따른 의복구매습관 = 51 Ⅴ. 결론 및 제언 = 63 참고문헌 = 75 부록 = 80 ABSTRACT = 99-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4017088 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject남녀대학생-
dc.subject의복선택습관-
dc.subject가치관-
dc.subject의류직물-
dc.title남녀대학생의 의복선택습관에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle가치관을 중심으로-
dc.format.pagevi, 101p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 의류직물학과-
dc.date.awarded1997. 2-
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일반대학원 > 의류학과 > Theses_Master
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