View : 646 Download: 0

L.V. Beethoven Piano Sonata op.101과 F. Chopin Fantasie op.49에 대한 연구

Title
L.V. Beethoven Piano Sonata op.101과 F. Chopin Fantasie op.49에 대한 연구
Other Titles
(A) Study on Beethoven's Piano Sonata op.101 and F. Clopin's Fantasie op.49
Authors
배연수
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
L.V. BeethovenPiano SonataF. Chopin
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 L.v.Beethoven의 Piano Sonata op.101과 F.Chopin의 Fantasie op.49를 악곡 구성과 기법 중심으로 고찰한 것이다. 베토벤 후기 소나타 중 첫 작품인 op.101은 1악장에서 서정성이 뛰어난 선율적 주제 지속성을 강조하며 2악장에서는 복합 3부분 형식으로 붓점 리듬이 계속되는 marcia부분과 중간부분의 Canon, 다시 Marcia부분이 이어진다. 3악장에서는 서주부분 끝에 1악장의 주제 재현과 소나타 형식 안에 Fugue를 도입하여 베토벤 후기 소나타 양식의 특징이 잘 드러나고 있다. Fantasie op.49는 소나타 형식을 취하고 있으나 전통적인 형식에 얽매이지 않는 단악장의 자유로운 형식으로 구성되어 있다. 또한 주제적인 선율요소가 각 부분에 도입되어 통일성을 이루며, 불협화음, 변화화음, 감7화음 등의 사용과 붓점리듬, 당김음 등의 사용은 Chopin 피아노 음악의 특징을 잘 보여주고 있다.;The present thesis is attempted to study L.V.Beethoven's piano Sonata op.101 and F.Chopin's Fantasie op.49 in the aspect of musical structure and technique. Beethoven's Sonata op.101 is that first Sonata of the Beethoven's 5 last Sonatas. op.101 stands closer to Romantic of the 1830s than any other Beethoven pieces, the opening movement of 101, a miniature sonata in an unbroken lyrical sweep. The second movement is not a menuet or Scherzo but is a marcia with a canon section. The third movement includes the fugue in the development of the Sonata form. By showing such structure, his op.101 was included the romantic elements. Fantasie op.49 is written with the form of free sonata and single movement. According to the analysis of his work in this thesis, the use of the progression of chromatic scale, rhythmic variety, and complicated harmony.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE