View : 648 Download: 0

Zolta´n Koda´ly "Zongora Muzsika" op.3에 관한 분석 연구

Title
Zolta´n Koda´ly "Zongora Muzsika" op.3에 관한 분석 연구
Other Titles
(A) research of the characteristics in the compositional techniques of Zolta´n Koda´ly : On Zongora Muzsika(1909)
Authors
성재연
Issue Date
1991
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
ZoltanKodalyZongoraMuzsika
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Zolta´n Koda´ly(1882-1967), a Hungarian composer and teacher who worked from the end of 19th century to the middle of 20th century, built up the "National Music" on the basis of Hungarian folk music with Barto´k. Barto´k's collaborator in the collection of Hungarian folk music based on folk sources, and he established in Hungary a broadbased and high-level musical culture. Melodic lyricism and freedom of form, which is followed to the expressive intention, are general characters of his works and always the factor of Hungarian agrarian music(Mazar folk song) are laid under the form. At the begining, he was effected by German post romanticism-especially by Brahms-, after this, by the technique of Debyussy's impressionism and stri3vi11sky's Neo-classcism, but has abilty not to compromise but to integrate influences from them. By analysing "Zongora Muzsika"(1909), which is typical works showing his compositional technique, with the three requisites of music(such as melody, harmony, and rhythm), the following studies will discuss how characters of the Hungarian folk music and modern compositional techniques are joined together. Even though "Zougora Muzsika" consists of total nine piano pieces and holds each independant theme it has a distinctive factor that they are harmonic and related each other harmonically or rhythmically. Each melody is made up into whole tone scale, Hungarian scale, or pentatonic scale that hold the main stream in Hungarian folk music. The harmony is practiced properly by linking traditional harmonies and 20th century's harmonies-Such as, Simulteneously performing quartal and quintal chord, added and omitted chord, tone cluster, or 9, 11, 13chord-However, such a harmony linkages or the chromatic scale of base tone had not only color effect but close punction for the development of melody. In rhythm., it self, the following ones were popular, such as, folk rhythm reflecting strong Hyngarian characters, rhythm which was grouped by irregular bents of early 20th century, of frequent changes of meter. Through the study of the music, I could understand the compositional technique of kodaly who filled deep Hungarian emotion to his music by combining new modern character and the essential structure of Hungarian folksong into traditional tonal music.;Zolta´n Koda´ly(1882-1967)는 19세기말부터 20세기중반까지 활동했던 헝가리의 작곡가겸 교사로, Barto´k과 함께 민족음악이라는 새로운 유파를 창시하여 확립시킴으로써 음악사적으로 매우 중요한 업적을 남겼다. 그는 전 생애를 통해 헝가리민요률 수집하여 자신의 음악에 표현함으로써 헝가리민속음악을 범세계적인 음악으로 만들었으며, 우수한 작곡가와 교사를 양성했을 뿐만 아니라 음악교육제도와 성인교육에 헝가리민요를 도입함으로써 단기간내에 전국민의 음악적인 재교육을 이루었으며, 이로써 헝가리 국민전체의 음악수준을 현저하게 향상시켰다. 그의 작품의 일반적인 특징은 선율적인 서정성과 형식의 자유성에 있으며 이 형식의 바탕에는 항상 헝가리의 농민음악(마쟈르민요)의 요소가 깃들어있다. 헝가리민속음악적인 요소외에도 그의 작품에는 초기에는 독일낭만주의, 특히 Brahms의 영향이, 그 이후에는 Debussy의 인상주의적기법과 Strarinsky의 신고전주의적기법의 영향이 스며있다. 그러나 그는 이들의 영향을 '절충'이 아니라 '통합'해낼수있는 창조력을 갖추고 있었다. 본 논문에서는 그가 1909년에 작곡한 피아노곡 "Zongora Muzsika"를 음악의 3요소인 선율·화성·리듬을 중심으로 분석함으로써 헝가리 민속음악적 특징과 현대 음악적 기법이 어떻게 결합되는가를 살펴보았다. 이 곡은 모두 9개의 곡이 하나하나 독립된 주제를 갖고있지만 화성이나 리듬적으로 서로 연관되어 있는것이 특징이다. 각 곡의 선율은 5음음계(Pentatonic Scale)에서 발전한 선법, 또는 온음음계(Whole-tone Scale) 및 헝가리음계등으로 이루어졌으며 화성은 병행하는 4도, 5도구성의 화음및 부가와 생략화음, 밀집화음(Tone cluster), 3, 7, 9, 11, 13화음등이 쓰여졌는데 이러한 화음결합은 단순한 색채 효과뿐만 아니라 선율발전에도 밀접한 연관을 가졌다. 그리고 리듬은 주로 헝가리적색채가 강한 민속적인 리듬과 20세기초반에 나타났던 여러가지 리듬요소들을 사용하였다. Koda´ly 고전이래의 전통적인 조성음악이 새로운 현대적인 성격과 헝가리민요의 본질적인 구조를 결합하여 헝가리적 정서를 담은 독창적인 자신의 작곡기법을 구축하였다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE