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Muzio Clementi의 piano sonata Op.47, No.2에 관한 연구

Title
Muzio Clementi의 piano sonata Op.47, No.2에 관한 연구
Authors
최성우
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
Muzio Clementi피아노piano sonata Op.47, No.2작품분석
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This study was undertaken in order to understand the characteristics of Muzio Clementi's (1752-1832) analyzing his Piano Sonata in B^(b) Major , Op.47 No.2. Muzio Clementi, who comes closest in stature to Haydn, Mozart, and Beethoven, is one of the most preeminent figure in Classic era not only as a performer or composer but as a conductor, publisher, teacher and manufacturer of instrument. He can be considered as the composer who began the history of piano performance in classical period by inventing new and idiomatic techniques appropriate to piano. These techniques are readily found in his 100 etudes 『Gradus ad Parnassum』 and 64 piano sonatas. Clementi's one of the most remarkable peculiarities in music is that the majority of his piano sonata is written as monothematic sonata, which provides with unity to the movement by deriving the second theme from the first theme. Also each movements are mutually connected and unified by reiterating one motivic idea. The Sonata Op.47 No.2 is a typical work which exemplifies his characteristic method mentioned above. The first movement is constituted in sonata allegro form with a curtailed development section. This movement is written as a monothematic sonata. The second movement which consists of two-part form (A-A') and the third movement is formed in rondo form concluding with a coda. It seems that the Sonata Op.47 No.2 manifests his characteristics of piano sonata apparently. His originality and creativity of music so far revealed through his piano sonatas should be appreciated more highly than those are being observed. Therefore further studies in depth must be carried on continuously.;Muzio Clementi(1752-1832)는 피아노를 배우는데 있어서 초보적인 수준의 소나티네(sonatina)와 100곡의 연습곡인 「Gradus ad Parnassum」의 작곡자로 알려져 있다. 그러나 그는 피아노 음악에 있어서, 특히 피아노 소나타에 있어서 매우 중요한 의미를 갖고 있는 인물이다. 이는 그가 근대적인 피아노 기법의 창시자로서의 근거를 마련해 주는 64개의 피아노 소나타를 통하여 알 수 있다. 그는 피아노라는 악기의 새로운 테크닉(technique)을 만들어 냈을 뿐만 아니라, 자신만의 독창적인 요소들을 피아노 소나타에 표현해 냈다. 본 논문에서 다루고자 하는 Clementi의 피아노 소나타 Op.47 No.2는 제2주제를 제1주제로부터 이끌어 내는 단일 주제적(monothematic) 소나타이며, 제1악장의 주제의 동기를 통하여 모든 악장을 통일성 있게 연관시키는 방법도 독창적으로 사용하고 있다. 이러한 기법들은 그가 음악 역사상 중요한 가치를 갖는 인물로 인식될 수 있는 근거들이 된다. 본 논문에서는 피아노 소나타 Op.47 No.2를 연구, 분석하여 Clementi의 피아노 음악의 특징이 어떻게 응용되었는지를 알아보고, 그가 음악 역사상에서 차지하는 위치를 파악해 보고자 한다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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