View : 649 Download: 0

Bohuslav Martinu의 First Sonata for Flute and Piano에 대한 연구분석

Title
Bohuslav Martinu의 First Sonata for Flute and Piano에 대한 연구분석
Other Titles
(An) Analytical Study on The First Sonata for Flute and Piano by Bohuslav Martinu
Authors
조나영
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
Bohuslav Martinu생애작품 경향작품 분석
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This paper is a study of the First Sonata for Flute and Piano by Bohuslav Martinu° which was presented a s part of the recital program for the M.M. degree on October 16, 1997. Before the analysis, the life and works of Martinu° were examined. The result obtained through the analysis are as follows: The First Sonata for Flute and Piano of Martinu° is composed of three movements. The tempo of the first movement is Allegro Moderato, the second movement is Adagio and the third movement is Allegro poco Moderato. The form of the first movement is Sonata form, the second movement consists of four parts and the third movement is in ternary form. Through all the movements, the theme is used progressively, altered by imitative counterpoint. There is also much use of tremolo syncopation and other special techniques. In this work, we can see contrapuntal and harmonic forms used in contrast In addition, musical features such as sequential progression and arpeggios are much utilized. Czech composer Martinu˚, although living at a time of great interest in nationalism and in musical cycles of impressionism, does not seem to have been affected by such trends. This Sonata for Flute and Piano is a typical example of neo-classicism in instrumental form which interest many performance today.;본 논문은 석사과정 이수를 위한 졸업 연주회에서 연주하였던 작품들 중에서 Bohuslavu° Martin (1890-1959)의 First Sonata for Flute and Piano(1945)를 연구 분석한 것이다. 분석에 앞서 B. Martinu°의 생애와 작품경향에 대해 살펴 보았으며, 그 결과는 다음과 같다. 이 곡은 3악장으로 구성되어 있으며, 1악장 Allegro Moderato는 Sonata 형식, 2악장 Adagio는 4부 형식(A-B-C-A), 3악장 Allegro poco Moderato,는 3부 형식(A-B-A')을 취한다. 전 악장을 통해 주제들은 부분적으로 모방, 변형 사용되는 순환형식 (cyclic form)으로 되어 있고, 박자의 변화가 많으며 tremolo주법, 당김음 주법 등이 사용되어 있다. 또한, 대위법적 작곡기법과 화성적인 작곡기법의 대조적 현상이 나타나고, 동형진행, 화음의 arpeggio처리 등의 음악적 특징을 찾아볼 수 있다. 이 Sonata는 전통적인 소나타 형식으로 작곡되었으며, Martinu°의 신고전주의적 성향을 엿볼 수 있는 작품이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE